تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 تیر 1401 - 16:54
کد خبر : 14767

ماموریت گشت ارشاد «زیرگیری» یا «زنده‌گیری»؟

ماموریت گشت ارشاد «زیرگیری» یا «زنده‌گیری»؟

پس از انتشار تصویر مادر گریان و نگران که سعی داشت ماشین گشت ارشاد را متوقف کند، بازرسی نیروی انتظامی تهران این رفتار را  برخورد خارج از ضوابط یکی از گشت‌های انتظامی با یکی از شهروندان در پایتخت عنوان و با دعوت از زن میانسال از وی به صورت حضوری دلجویی کرد.   به گزارش

پس از انتشار تصویر مادر گریان و نگران که سعی داشت ماشین گشت ارشاد را متوقف کند، بازرسی نیروی انتظامی تهران این رفتار را  برخورد خارج از ضوابط یکی از گشت‌های انتظامی با یکی از شهروندان در پایتخت عنوان و با دعوت از زن میانسال از وی به صورت حضوری دلجویی کرد.

 

به گزارش ایران مامن، بحث و نظر بر سر بحث حجاب این روزها کم نیست. انواع هشتگ‌ها و تصاویر مختلف در این باره گویای چالش جدید درباره حجاب است. حالا  تصاویر مادری مستأصل که جلوی ون بزرگ و سبز و سفید گشت ارشاد را با التماس گرفته ومی گوید دخترم مریض است بیشتر بازنشر می‌شود.

 

همان قانونی که جلوی بی‌حجاب را می‌گیرد با اشتباه ضابط قضایی هم برخورد می‌کند!

 

در کنار دلجویی نیروی انتظامی  و شکل‌گیری هشتگ‌ها و اعتراضات به این ماجرا، حالا سردبیر روزنامه «همشهری» یک استوری جالب توجه منتشر کرده و نوشته «همان قانونی که جلوی بی‌حجاب را می‌گیرد با اشتباه ضابط قضایی هم برخورد می‌کند.» این استوری با واکنش کاربران فضای مجازی روبرو شده و یکی از کاربران نوشته است: طرف کل نظام را با چالش مواجه کرده با مسوول یک ون برخورد شده و مدیر رسانه‌ای ما خدا را شکر می‌کند.

 

دلیل اتفاقات ناگوار حجاب در دولت سیزدهم از زبان همسر رئیس آن

 

از جمله کسانی که درباره موضوع حجاب اظهارنظر کرده «جمیله علم الهدی» همسر رییس‌جمهوری بوده که عنوان داشته تاریخ پر فراز و نشیب تاریخ کشورهای اسلامی بخصوص ایران نشان می‌دهد که حجاب و عفاف یک موضوع کاملا سیاسی بوده و همچنان هست. به گفته وی، شاید اینکه در دولت سیزدهم اتفاقات ناگوارتری در حوزه عفاف و حجاب رخ می‌دهد به خاطر پیروزی‌های سیاسی بیشتری است که نظام جمهوری اسلامی در این دولت با آن رو به رو است.

 

تبعات گشت ارشاد

 

اختلاف درباره حجاب به  انتشار تصاویر زیادی منجر شده است؛ تصاویری از درگیری آدم‌ها با یکدیگر بر سر موضوعی که بر سرش اتفاق نظر ندارند. یک عده در این تصاویر تماشاچی معرکه هستند؛ معرکه‌ای که به نظر می‌رسد هیچ تلاشی برای سر‌و‌سامان‌دادن به آن وجود ندارد؛ مسئله‌ای که جامعه‌شناسان و فعالان حوزه زنان از همان ابتدای آغاز به کار گشت ارشاد درباره‌اش هشدار داده بودند.

 

 

طرح گشت ارشاد با نام رسمی «طرح ارتقای امنیت اجتماعی»، برنامه اجرایی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان «طرح جامع عفاف» در سال ۱۳۸۷ اجرا شد. اما به نظر می‌رسد در تمام این سال‌ها چیز دندان‌گیری در حوزه فرهنگی عاید آن نشده است. سالی نیست که یک فیلم یا تصویر از برخوردهای خشن با مردم و مأموران گشت ارشاد منتشر نشود.

 

«محجبه ام و با گشت ارشاد مخالفم»

 

کافی است به تصاویر سال‌های نزدیک رجوع کنیم؛ چه مأمورانی که در مهرماه سال گذشته با میله زنده‌گیری سگ‌های ولگرد زنی را در خیابان داخل ماشین گشت ارشاد کردند (معاون اجتماعی پلیس پایتخت در توضیح گفته بود وسیله‌ای که در فیلم جنجالی هنگام بازداشت خشن دختر جوان دیده می‌شود، چوب نیست؛ بند کیف متهم است!) و چه در سال‌های دورتر که کلیپ‌هایی از برخورد فیزیکی این مأموران منتشر شد.

 

به نظر می‌رسد نتیجه این رفتارها هرچه باشد، نمی‌تواند کسی را ترغیب به پوشش مورد نظر بکند. این را می‌شود از واکنش‌های مردم محجبه نیز در روزهای اخیر فهمید. در روزهای گذشته زنان محجبه در اینستاگرام با اضافه‌کردن عکس خود به هشتگ مخالفت با گشت ارشاد، به برخوردهای سلیقه‌ای این روزها اعتراض کرده‌اند.

 

گشت ارشاد یا ارعاب؟ چرا چیزی تغییر نمی‌کند؟

 

در این باره روزنامه «رسالت» تحت عنوان « واقعیت حجاب در ایران» می‌نویسد: وضعیتی که این روزها گشت ارشاد پیدا کرده و خود چنان زبان علیه خود گشوده که گوی سبقت از تمام منتقدانش ربوده. وضعیتی که کلیپی که این روزها دست به دست می‌شود شاهدیم، ناشی از منقطع بودن رابطه مجری و قانون‌گذار است. این سیاست، گشت ارشاد است نه گشت ارعاب. مأموری که این را نمی‌داند گمان می‌کند باید با بدحجاب هم مثل یک مجرم اغتشاش‌گر ضدامنیت برخورد کند؛ او را به هر قیمتی شده «دستگیر» کند و به چیز دیگری هم توجه نکند. حتما باید آبروی گشت ارشاد در این سطح ریخته می‌شد تا فکری به حال تغییر و تحول آن کرد و یا اصلا اکنون بنایی بر این تغییر و تحول هست یا زیاده خوش‌خیالیم؟

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات