تاریخ انتشار : شنبه 20 شهریور 1400 - 16:28
کد خبر : 10473

۱۱ سپتامبر پس از ۲۰ سال؛ فروپاشی برج‌های القاعده و هژمون

۱۱ سپتامبر پس از ۲۰ سال؛ فروپاشی برج‌های القاعده و هژمون

بیستمین سالگرد حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر و تقارن آن با خروج آمریکایی‌ها از افغانستان باعث شده تا ناظران با نگاهی تازه و ویژه به این رخداد بنگرند.   بسیاری از مفسران سیاست بین‌الملل حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را واکنشی علیه گفتمان هژمونیک مورد نظر دولت آمریکا دانستند اما برخی تحلیلگران این واقعه را فرصتی برای

بیستمین سالگرد حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر و تقارن آن با خروج آمریکایی‌ها از افغانستان باعث شده تا ناظران با نگاهی تازه و ویژه به این رخداد بنگرند.

 

بسیاری از مفسران سیاست بین‌الملل حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را واکنشی علیه گفتمان هژمونیک مورد نظر دولت آمریکا دانستند اما برخی تحلیلگران این واقعه را فرصتی برای دولت آمریکا جهت سرکوب آشکار و قدرتمندانه مخالفان هژمونی خود ارزیابی کردند. حمله به افغانستان و عراق در کنار تهدیدات علیه ایران که از همان دوره جورج بوش شروع شد شواهدی بر این ادعا مطرح شد.

 

 

ابتدا به نظر می رسید که اقدام تروریستی ۱۹ عرب تبار، ساختاری را که پس از فروپاشی شوروی در نظام بین الملل شکل گرفته، تثبیت می‌کند و منجر به نظم مبتنی بر قدرت بی چون و چرای آمریکا می‌شود اما بسیاری از شواهد و شکست‌ها در سیاست های ایالات متحده عکس این برداشت را بیان می‌دارند. آخرین نمونه از این شکست‌ها خروج پرحاشیه و فرارگونه نظامیان آمریکایی از افغانستان بود که موجی از شرمساری بین المللی را برای آمریکا به همراه داشت.

 

به گزارش ایرنا، نشریه «فارین افیرز» در مقاله ای با عنوان «موفقیت فاجعه بار بن لادن» نوشت اقدام اسامه بن لادن اگرچه با ماهیت دینی صورت گرفت اما اثرات ژئوپلیتیکی فراوانی داشت. هدف ماموریت وی تضعیف نظم جهانی معاصر بر مبنای دولت-ملت بود. وی معتقد بود آمریکا نیروهای نظامی خود را از کشورهای مسلمان بیرون می برد و نیروهای تحت امر وی در القاعده می توانند با رژیم های خودکامه کشورها در زمین بازی جدید به مقابله بپردازند و آن ها را ساقط کنند.

 

جالب اینجا است در دو سوی این نبرد نه اسامه بن لادن توانست به اهدافش برسد و نه دولت آمریکا قادر شد تروریسم و افراط گرایی را نابود کند و خود را به عنوان تنها ابرقدرت جهان تثبیت سازد.

 

 

بن لادن سال ها بعد در مخفیگاه خود در پاکستان کشته شد و گروه القاعده به شاخه های پراکنده و ضعیفی در کشورهای مختلف تجزیه شد و در عمل این گروه تروریستی بخش مهمی از قدرت خود را از دست داد. القاعده قادر نشد که آمریکا را از کشورهای مسلمان بیرون کند و یک امت اسلامی برپا دارد.

 

از طرف دیگر چند رئیس جمهوری آمریکا نیز نه تنها قادر نشدند اسلام‌گرایی را خاموش کنند بلکه آن را تحریک و تقویت کردند؛ ایالات متحده در عراق، افغانستان، سوریه و دیگر کشورهای منطقه دستاورد مهمی را کسب نکرد و پس از اتلاف ۷ میلیارد دلار مجبور شد به تدریج این کشورها را ترک کند و موقعیت را به رقبای منطقه ای و جهانی بسپارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات