تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 شهریور 1400 - 13:31
کد خبر : 10728

گیرِ کار مذاکرات هسته‌ای کجاست؟

گیرِ کار مذاکرات هسته‌ای کجاست؟

دیدارهای دوجانبه وزیر امور خارجه ایران با اعضای برجام در نیویورک تنها به تکرار مواضع دوطرف خواهد انجامید؛ همانطور که در سخنرانی مجازی رئیسی در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، کلیدی برای گشایش قفل مذاکرات هسته‌ای به چشم نیامد.   در سوی مقابل هم آمریکایی‌ها می‌گویند با تیم قبلی مذاکره‌کننده که آن‌ها

دیدارهای دوجانبه وزیر امور خارجه ایران با اعضای برجام در نیویورک تنها به تکرار مواضع دوطرف خواهد انجامید؛ همانطور که در سخنرانی مجازی رئیسی در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، کلیدی برای گشایش قفل مذاکرات هسته‌ای به چشم نیامد.

 

در سوی مقابل هم آمریکایی‌ها می‌گویند با تیم قبلی مذاکره‌کننده که آن‌ها را کاملا می‌شناختیم به نتیجه نرسیدیم و حالا با تغییر تیم ایران معلوم نیست گفت‌وگوهای معطل‌مانده وین چه سرنوشتی پیدا کند.

 

 

در وهله اول ایران می‌گوید مذاکرات باید از نو شروع شود و این در حالی است که سایر اعضای برجام به ویژه روس‌ها اصرار دارند از جایی که متوقف شده یعنی ۳۰خرداد و دور ششم وین.

 

این که مذاکره از کجا شروع شود مساله اصلی ایران نیست بلکه موضوع اساسی این است که دولت رئیسی تا زمان دریافت نکردن یک امتیاز دندان‌گیر پای میز نخواهد آمد. ضمن اینکه گذشت زمان احتمالا باعث شود دست ایران در مذاکرات به دلیل افزایش سطح غنی‌سازی پُر تر شود

 

در این میان سنگ بزرگ، لغو همه تحریم‌ها است که تهران پیش‌شرط شروع مذاکرات قرار داده و البته می‌داند آمریکایی‌ها زیر بار آن نخواهند رفت.

 

با این حال باور تصمیم‌سازان در تهران این است که ما در توافق اخیر با آژانس گام اول را برداشته‌ایم و حالا این نوبت غرب و آمریکا است که امتیازی به دولت رئیسی بدهد تا در عرصه داخلی بیشترین استفاده را از آن به عمل آورده و سپس مذاکرات را به سمت حل و فصل ادامه دهد.

 

✍محمد موسی کاظمی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات