تاریخ انتشار : دوشنبه 19 مهر 1400 - 11:53
کد خبر : 11182

وقتِ گریز از ترکیه؟

وقتِ گریز از ترکیه؟

در ادامه دومینوی سقوط ارزش لیر ترکیه که از بحران مالی سال ۲۰۱۸ شتاب گرفت، حالا محرک‌های سیاسی هم مزید بر علت شده و احتمال فرورفتن همسایه شمال غربی در ورطه مشکلات اقتصادی دور از ذهن نیست.   «رجب طیب اردوغان» که حلقه قدرت مرکزی را تنگ‌تر از همیشه ساخته، بسیاری از رفقای حزبی و

در ادامه دومینوی سقوط ارزش لیر ترکیه که از بحران مالی سال ۲۰۱۸ شتاب گرفت، حالا محرک‌های سیاسی هم مزید بر علت شده و احتمال فرورفتن همسایه شمال غربی در ورطه مشکلات اقتصادی دور از ذهن نیست.

 

«رجب طیب اردوغان» که حلقه قدرت مرکزی را تنگ‌تر از همیشه ساخته، بسیاری از رفقای حزبی و همراهان سابق مثل «احمد داوود اوغلو» و «علی باباجان» و … را در جبهه مقابل خود می‌بیند ضمن اینکه او دیگر آن اردوغان سرپنجه که در زمین چمن حاضر می‌شد نیست و انتشار تصاویر ناتوانی‌های جسمی او نگرانی زیادی را میان هوادارانش برانگیخته است.

 

 

در این شرایط، ناسازگاری رهبر ترکیه با سومین رئیس بانک مرکزی طی یک سال اخیر به عنوان نشانه‌ای از عمیق‌تر مشکلات اقتصادی، باعث ثبت یکی از رکوردهای ریزش ارزش پول ملی ترکیه شده و نرخ برابر لیر با دلار آمریکا، ۹ به یک شده است. اواخر سال ۹۹ این برابری هفت به یک بود.

 

تعمیق مشکلات اقتصادی باعث شده تا بسیاری از ناظران درباره وضعیت دارایی‌ها ایرانیان بخصوص املاکی که در این کشور خریداری شده هشدار بدهند و بگویند ماجرای مصادره املاک ایرانیان در گرجستان ممکن است این بار در ترکیه اتفاق بیافتد.

 

چند روز پیش بود که عضو هیات‌رئیسه مجلس اظهار داشت از سال ۹۷ تا ۹۹، معادل هفت میلیارد دلار ارز برای خرید املاک در ترکیه، از کشور خارج و به زخم اقتصاد ترکیه زده شده است؛ زخمی که گفته می‌شود ممکن است بسیاری از سرمایه‌های ایرانیان را ببلعد.

 

 

البته نگاه مخالفی هم وجود دارد که می‌گوید اقتصاد ترکیه با کشوری مثل گرجستان غیرقابل مقایسه است و ترک‌ها به عنوان یکی از ۲۰ اقتصاد برتر خواهند توانست از این گردنه‌ هم عبور کنند. از این منظر اتفاقا الان در ترکیه وقت خرید است و می‌توان به سرمایه‌گذاری بلندمدت و پرسود اندیشید؛ ایده ای که البته پرریسک به نظر می‌رسد و کمتر کسی می‌تواند روی آن قمار کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات