تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 - 13:36
کد خبر : 11229

چینی‌ ها خودشان به زیر ۱۲ سال سینوفارم تزریق نمی‌کنند!

چینی‌ ها خودشان به زیر ۱۲ سال سینوفارم تزریق نمی‌کنند!

«ستاد ملی کرونا؛ در واکسیناسیون دانش آموزان علمی و شفاف عمل کنید» عنوان گزارشی است که «محمدرضا سقائیان فرد» در اختیار ایران مامن قرار داده و متن آن به شرح ذیل است: پیرو گزارش قبلی درخصوص دغدغه های والدین پیرامون عدم شفافیت واکسیناسیون دانش آموزان که با عنوان  «درباره واکسن زیر ۱۸سال واقعیت را بگویید»

«ستاد ملی کرونا؛ در واکسیناسیون دانش آموزان علمی و شفاف عمل کنید» عنوان گزارشی است که «محمدرضا سقائیان فرد» در اختیار ایران مامن قرار داده و متن آن به شرح ذیل است:

پیرو گزارش قبلی درخصوص دغدغه های والدین پیرامون عدم شفافیت واکسیناسیون دانش آموزان که با عنوان  «درباره واکسن زیر ۱۸سال واقعیت را بگویید»  انتشار یافت، ضمن استقبال از اینکه با اتمام فاز ۳ مطالعات بالینی واکسن سینوفارم در کشور امارات متحده عربی و بحرین و بارگذاری گزارش مربوطه درصفحه سینوفارم، اشکالات طرح شده تا حدودی مرتفع شد اما همچنان نکات ابهام برانگیز و غیرشفاف دیگری وجود دارد که انتظار می رود مسئولین امر بخصوص ستاد ملی کرونا کشور در این رابطه شفاف‌سازی به عمل آورند و تسکین دلنگرانی والدین باشند آن هم در حالی که خبر شروع آموزش حضوری  شنیده می شود.

 

۱.با مراجعه به سایت بهداشت جهانی مشاهده می کنیم که همچنان سینوفارم صرفا جهت افراد بالای ۱۸ سال مجوز اضطراری دریافت داشته است و به صراحت برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع و منوط به مطالعات بیشتر می داند(۱)

 

۲.در آخرین به روزرسانی اطلاعات مربوط به تمامی واکسن‌های مطرح  در سایت https://www.gavi.org/vaccineswork/covid-19-vaccine  ، در رابطه با واکسن سینوفارم اشاره شده است که فاز ۳ مطالعاتی در جمعیت بالای ۱۸سال  را به اتمام رسانده و فاز ۴ را برای ارزیابی ایمنی، ایمنی و اثر بخشی دو دوز واکسن و به دنبال یک دوز یادآور در بزرگسالان ۱۸ سال سن و مسن تر در اکتبر ۲۰۲۱ شروع کند.(۲،۳،۴،۵،۶)

 

۳.کشور امارات  بر اساس مشارکت در فاز ۳ مطالعاتی سینوفارم ، بنا به گزارش رویترز مجوز استفاده از این واکسن را برای سنین ۳-۱۷ سال صادر کرده است و به این هم اکتفا نکرده و پیش تر واکسیناسیون با فایزر را نیز برای ۱۲-۱۵ سال صادر کرده است.

نکته حائز اهمیت اینکه امارات تزریق دوز تقویتی (بوستر) را برای کسانی که دوزهای اول و دوم سینوفارم را تزریق کرده اند، فایزر درنظر گرفته است.( ۱۱،۱۰،۷،۸،۹)

 

۴.در پورتال رسمی دولت امارات متحده عربی در قسمت واکسن های ضد کرونا در امارات به صراحت به استفاده از واکسن فایزر جهت کودکان اشاره شده است و با وجود اشاره به مشارکت در فاز ۳ مطالعاتی واکسن سینوفارم جهت سنین بالای ۱۸ سال ، تا کنون گزارشی مبنی بر واکسیناسیون کودکان زیر ۱۸ سال به وسیله سینوفارم بارگذاری نشده است(۱۲،۱۳،۱۴،۱۵)

 

۵. در پورتال رسمی دولت امارات به ایمنی ۸۶ % در برابر کرونا با تزریق دو دوز سینوفارم در فاز ۳ مطالعاتی انجام پذیرفته اشاره می کند و این درحالی است که چین به ۷۹.۳۴% اشاره می کند وبا آمار امارات در تضاد می باشد از سویی امارات اذعان می کند که از نحوه محاسبه کمی این میزان دستیابی ایمنی ، اطلاعاتی فاش نکرده است (۱۸،۱۷،۱۶)

 

۶.وزارت آموزش و پرورش چین ادعا می کند که ۹۱% دانش آموزان ۲-۱۷ سال خود را با سینوفارم واکسینه کرده است و گزارش وزارت خارجه نیز بر واکسیناسیون ۹۵ %  معلم ها و دانش آموزان بالای ۱۸ سال تاکید می کند و این درحالی است که اولا : دولت چین اعلام داشته است  که واکسیناسیون را به سنین زیر ۱۲ سال گسترش نداده است  ثانیا : در همین گزارش به شیوع کرونا در مدرسه ابتدایی پوتین در استان فوجیان شرقی چین  و ابتلای بیش از ۱۵۰ مورد مبتلا به کرونا طی ۵ روز و اعمال محدودیت ها و… اشاره شده است به نحوی که شهرهای متعددی در فوجیان ، مانند کوانژو و فوژو ، مدارس ابتدایی و مهدکودک ها را تعلیق کرده یا کلاس های خود را به صورت آنلاین به صورت آنلاین تغییر داده اند.

این میزان ابتلا و اعمال محدودیت ها و… و اعلام  دولت چین   که واکسیناسیون را به سنین زیر ۱۲ سال گسترش نداده است با ادعای پوشش واکسیناسیون  ۹۱ % و ۹۵ % همخوانی ندارد (۱۹،۲۰،۲۱،۲۲،۲۳،۲۴)

 

۷.کشورهای اروپایی واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال را در درصدهای متفاوتی گزارش کرده اند و نکته اهمیت اینکه آژآنس دارویی اروپا در اتحادیه اروپا جهت سنین ۱۲-۱۵   واکسن فایزر را تایید کرده است. (۲۵،۲۶،۲۷)

 

نتیجه گیری :

  1. ادعای ایمنی بخشی واکسن سینوفارم جهت افراد ۳-۱۷ سال گرچه تاکنون بصورت مقاله و گزارش مستند علمی رسما اعلام نشده است ، باید از سوی سازمان بهداشت جهانی و مراکز علمی معتبر مورد تایید قرار گیرد. بدیهی است هر واکسن داخلی همچون پاستوکووک نیز که در رابطه با آن در یادداشت قبلی مفصل اشاره شده است. جهت تزریق نوجوانان زیر ۱۸ سال  مد نظر قرار گرفته است،  باید تاییدیه علمی لازم را اخذ و ارائه کند.

 

  1. از دید بسیاری از کارشناسان اصرار و اجبار بر تزریق واکسن سینوفارم جهت دانش آموزان زیر ۱۸ سال کشور باید همچون کشور امارات که واکسن فایزر را نیز جهت افراد ۱۲-۱۵ سال لحاظ و دوز تقویتی (بوستر) را برای همه کسانی که دو دوز سینوفارم تزریق کرده اند، درنظر گرفته شود، با توجه به اینکه رفع ممنوعیت واردات واکسن‌هایی نظیر فایزر البته از منابع قابل اعتماد، از نظر مقام معظم رهبری مجاز عنوان شده است.

 

  1. استفاده از تجربه علمی که اکثر کشورهای پیشرفته جهان جهت نوجوانان زیر ۱۸ سال خود اتخاذ کرده اند یک اتمام حجت عقلی و شرعی برای تمامی مسئولان امر می باشد و نباید با نگاه سیاسی به مقوله علمی تصمیم گیری در این رابطه صورت پذیرد.

 

  1. .استناد به این جمله که اثربخشی واکسن سینوفارم در افراد زیر ۱۸ سال همچون بزرگسالان می باشد، در حالی که قبلا در کشور بحرین به کاهش ایمنی آن در افراد بالای ۵۰ سال اذعان شده است (۲۸،۲۹) ، رافع بررسی مستندات علمی مربوطه توسط مراکز علمی معتبر جهانی نمی باشد . ازاین رو اتخاذ تصمیمات عجولانه و غیر علمی در رابطه با واکسیناسیون دانش آموزان خطرات جبران ناپذیری را می تواند به همراه داشته باشد و بر سر نسل های آینده کشور که مهمترین سرمایه کشور به حساب می آیند، نباید بر سر قمار بنشینیم. از این رو توجه به این اعتراف دولت چین مبنی بر اینکه « واکسیناسیون را به سنین زیر ۱۲ سال گسترش نداده است» قابل تامل و درنگ می باشد.

 

والسلام علی من اتبع الهدی

محمدرضا سقائیان فرد

عضو کوچکی از جامعه بهداشتی کشور

 

منابع:

۱-

 

۲-

۳-

 

۴-

 

۵-

۶-

 

۷-

 

۸-

۹-

۱۰-

۱۱-

۱۲-

 

۱۳-

 

۱۴-

۱۵-

۱۶-

۱۷-

۱۸-

۱۹-

۲۰-

۲۱-

۲۲-

۲۳-

۲۴-

 

۲۵-

۲۶-

۲۷-

۲۸-

۲۹-

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات