تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آذر 1400 - 13:10
کد خبر : 12159

«فعل حرام» در اولین بودجه آیت‌الله

«فعل حرام» در اولین بودجه آیت‌الله

این روزها از هر طرف که بروید به مساله بودجه برخورد می‌کنید.   از کارمندی که صبح خروس‌خوان از خانه بیرون می‌زند و کاسبی که کرکره کسب‌وکارش را بالا می‌کشد تا پیمانکار فلان وزارتخانه و نهاد دولتی و … همه چشم به اعداد و ارقام ستون‌های بودجه دوخته‌اند تا تکلیف خرج و برج سال آینده‌شان

این روزها از هر طرف که بروید به مساله بودجه برخورد می‌کنید.

 

از کارمندی که صبح خروس‌خوان از خانه بیرون می‌زند و کاسبی که کرکره کسب‌وکارش را بالا می‌کشد تا پیمانکار فلان وزارتخانه و نهاد دولتی و … همه چشم به اعداد و ارقام ستون‌های بودجه دوخته‌اند تا تکلیف خرج و برج سال آینده‌شان مشخص شود.

 

به عبارت دیگر هر کسی از ظن خود یار بودجه شده است؛ از خانوارهای آویخته به یارانه که رقم آن برای سال آینده و پس از کوران‌های تورمی بی‌تغییر باقی مانده و انتظارشان برای شنیدنِ خبر خوش آذرماهی «محسن رضایی» معاون اقتصادی دولت به یاس مبدل شده تا جانبازان بالای ۲۵ درصد که قرار است خودرو اقساطی دریافت کنند.

 

به گزارش ایران مامن، رقم کل بودجه ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان اعلام شده و این یعنی رشد حدود ۷درصدی به نسبت بودجه ۱۴۰۰ و در یک کلام بودجه انقباضی؛ بودجه‌ای که افزایش حقوق فقط ۱۰درصد و کف آن برای کارمندان ۴.۵ میلیون تومان است، سهم تامین اجتماعی در آن به صفر رسیده و جز چند قلم انگشت شمار مانند گندم، جو، ذرت، سویا، روغن خام و دانه های روغنی به همراه معدودی دارو و تجهیزات پزشکی، دلار یارانه‌ای از آن پاک شده است.

 

به گزارش «ایسنا» لایحه بودجه سال آینده بیانگر آن است که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از هزینه‌های جاری از محل درآمدها تامین نشده و باید سایر منابع آن را تامین کنند. این در حالی است که «سیدمسعود میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه و بودجه بستن برنامه مالی سالانه با کسری را «حرام» اعلام کرده است.

 

 

از سوی دیگر اعلام شده استقراضی از بانک مرکزی انجام نمی‌شود، قرار است ۴۴۵ هزار میلیارد ریال از سال ۱۴۰۰ کمتر اوراق بفروشند و با پیش‌فرض ادامه تحریم‌ها بودجه را روی فروش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای نفت ۶۰ دلاری ببندند.

 

البته بخش‌هایی هم از بودجه وجود دارد که انبساطی است. در حالی که هزاران نفر در فضای مجازی به افزایش ۵۶ درصدی بودجه صدا و سیما اعتراض دارند، افزایش ۵۰۰ درصدی بودجه بهزیستی کمتر به چشم می‌آید.

 

 

در لایحه پیشنهادی دولت سهم بسیج نوشته نشده، بودجه سپاه ۲۴۰ درصد زیاد شده، بنیاد شهید و امور ایثارگر ۷۶ درصد بودجه بیشتری خواهد گرفت و سازمان حفاظت محیط زیست فقط ۲۳ درصد بیشتر.

 

تناقضات این بودجه به شکلی است که روزنامه «ایران» به عنوان ارگان رسمی دولت مردم را به «صبوری» دعوت کرده تا شاید «حسن تدبیر» راهی برای خروج از محدودیت‌ها و کمبودها بگشاید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات