تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 دی 1400 - 15:54
کد خبر : 12321

مذاکرات هسته‌ای و خوش‌بینی مشکوک

مذاکرات هسته‌ای و خوش‌بینی مشکوک

با شروع دور هشتم مذاکرات هسته‌ای در پایتخت اتریش، اغلب رسانه‌های نزدیک به دولت چشم‌اندازی بسیار امیدوارکننده از مذاکرات ارائه‌ می‌دهند.   روزنامه «جوان» با تیتر «امکان توافق تا فوریه» نوشت: نگاه رسانه‌ها این روز‌ها به در‌های ورودی و خروجی هتل کوبورگ وین است و گویی قرار است خبری مهم از هتل تاریخی وین به

با شروع دور هشتم مذاکرات هسته‌ای در پایتخت اتریش، اغلب رسانه‌های نزدیک به دولت چشم‌اندازی بسیار امیدوارکننده از مذاکرات ارائه‌ می‌دهند.

 

روزنامه «جوان» با تیتر «امکان توافق تا فوریه» نوشت: نگاه رسانه‌ها این روز‌ها به در‌های ورودی و خروجی هتل کوبورگ وین است و گویی قرار است خبری مهم از هتل تاریخی وین به جهان مخابره شود.

 

این روزنامه افزود: وین آماده است به زودی مصالحه جمعی بر سر یک توافق فروپاشیده را نهایی کند. این را حداقل دو عضو مذاکره‌کننده گروه ۱+۴ یعنی روسیه و چین گفته‌اند و تهران هم چنین چشم‌اندازی را قبول دارد. البته ایران گفته که چنین توافقی منوط به حسن‌نیت طرف‌های غربی است.

 

«علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد ایران بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد: نمایندگان کشور‌های حاضر در مذاکرات بر اولویت رسیدگی به موضوع رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی و تضمین در دور هشتم گفت‌وگو‌های وین تأکید داشتند و بر همین اساس قرار شد از صبح سه‌شنبه گفت‌وگو‌ها با موضوع رفع تحریم‌ها و نیز تأکید بر بررسی پیشنهاد‌های جمهوری اسلامی ایران آغاز شود و در ادامه نیز مسائل و موضوعات مرتبط با تحریم‌های مالی و بانکی مورد بررسی در نشست کارگروه‌های مشترک بین نمایندگان ایران و ۱+۴ قرار بگیرد.

 

با وجود فضای مثبتی که مقامات دیپلماتیک و رسانه‌های نزدیک به دولت ترسیم کرده‌اند، این نکته برجسته شده که طرف‌های غربی همچنان از ابراز خوش‌بینی به مذاکرات خودداری می‌کنند.

 

 

«رابرت مالی» نماینده آمریکا در مذاکرات گفته است که تا توافق راه درازی در پیش است. مالی در مصاحبه با پایگاه «نیویورکر» تصریح داشته پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در مدت پنج ماهه وقفه در مذاکرات وین باعث شده برجام به سمت تهی شدن از منافع منع اشاعه‌ای حرکت کند.

 

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم از اظهارنظر مثبت درباره مذاکرات وین خودداری کرده و گفته است: اظهارنظر درباره دور هشتم مذاکرات وین «خیلی زود» است و هنوز زود است که بگوییم ایران با رویکرد سازنده‌تری بازگشته یا خیر.

 

همچنین به گفته «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا مذاکرات وین در مسیر درستی برای رسیدن به توافق نهایی قرار دارد، اما او در این زمینه تاریخی را تعیین نمی‌کند.

 

نکته قابل تامل، تازه‌ترین اظهارات نخست وزیر اسرائیل در مورد مذاکرات است که تفاوتی چشمگیر با مواضع سلف وی یعنی «بنیامین نتانیاهو» دارد. به گفته «نفتالی بنت» لزوما با هرگونه توافقی که در وین حاصل شود مخالفت نخواهیم کرد.

 

سرجمع این مواضع، دگرگونی قابل توجه مواضع طیف‌ها و بازیگرانی است که پیش‌تر در تهران و تل‌آویو دست‌کم نگاه مثبتی به مذاکرات نداشتند.

 

از سوی دیگر برخی ناظران می‌گویند رویکرد مثبت رسانه‌های هوادار دولت به وقایع وین شاید معطوف به انداختن مسئولیت ناکامی‌های احتمالی به دوش غربی‌ها در احیای برجام طی ادوار کنونی و آتی مذاکرات و نیز کشدار شدن آن باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات