تاریخ انتشار : جمعه 10 دی 1400 - 14:58
کد خبر : 12326

حواشی یک انتصاب

حواشی یک انتصاب

«حاشیه های انتصاب رئیس جدید با انتصاب جناب آقای دکتر جندقی به ریاست مرکزسلامت محیط و کار ، مواضع و اظهارنظرهای متفاوتی در حمایت یا مقابله با ایشان از سوی گروه های مختلف بهداشتی ارائه و منتشر شد.» عنوان یادداشتی است که «محمدرضا سقائیان فرد» در اختیار ایران مامن قرار داده و شرح آن را

«حاشیه های انتصاب رئیس جدید با انتصاب جناب آقای دکتر جندقی به ریاست مرکزسلامت محیط و کار ، مواضع و اظهارنظرهای متفاوتی در حمایت یا مقابله با ایشان از سوی گروه های مختلف بهداشتی ارائه و منتشر شد.» عنوان یادداشتی است که «محمدرضا سقائیان فرد» در اختیار ایران مامن قرار داده و شرح آن را در ادامه می‌خوانیم:

 

با انتصاب جناب آقای دکتر جندقی به ریاست مرکزسلامت محیط و کار ، مواضع و اظهارنظرهای متفاوتی در حمایت یا مقابله با ایشان از سوی گروه های مختلف بهداشتی ارائه و منتشر شد.

 

حقیر در یادداشتی  تحت عنوان «انتظارات جامعه بهداشتی کشور از رئیس جدید مرکز سلامت محیط  و کار» برنامه های مورد انتظار را به صورت رسانه ای منتشر ساختم که الحمدالله مورد اقبال و الطاف بزرگان جامعه بهداشتی خاصه شخص آقای دکتر جندقی واقع شد.

 

در این میان، انتشار و بازنشر مطلبی به قلم آقای دکتر محسن انصاری (دکترای تخصصی بهداشت محیط) مبنی بر شرط لازم قانونی داشتن مدرک تحصیلی بهداشت محیط یا بهداشت حرفه ای جهت تصدی پست ریاست مرکزسلامت محیط و کار(۱) با استناد به بند الف ماده ۳ مصوبه شماره ۶۶۴۳/۲۰۶ مورخ ۱۳۹۰/۰۳/۲۳ شورای عالی اداری (۲) درخصوص انتخاب و انتصاب مدیران حرفه ای و نیز مصوبه شماره ۱۴۲۶/۱۹۰۱ مورخ  ۱۳۸۲/۰۱/۱۱ آن شورا (۳) با موضوع  ضوابط انتخاب، انتصاب و تغییر مدیران  که به اشتباه بخشنامه سازمان اموراداری و استخدامی کشور معرفی نموده اند، به نحوی تصدی این سمت توسط آقای دکتر جندقی را بدلیل دارا نبودن حداقل مدرک کارشناسی مرتبط با رشته شغلی مغایر قانون و تعالی سازمان قلمداد کرده اند.

 

از این رو برخود لازم دانستم به منظور تنویر افکار عمومی و نیز توجه دادن همکاران به رعایت اخلاق و انصاف و قانون در نقادی و رفع شبهه ایجاد شده در جامعه بهداشتی کشور بمنظور جلوگیری از هرگونه برداشت اشتباه از متن قانون که زمینه عدم همکاری و انشقاق را در بدنه بهداشتی کشور فراهم می سازد، نسبت به پاسخ گویی متقن به ایشان اقدام کنم. امید آنکه مورد اصلاح قرار دهند.

 

ذکر این نکته ضروری است که مدیران ارشد بیش از آنکه دانش تخصصی داشته باشند، باید یک بینش درست داشته باشند و توانایی کار کردن با متخصصان، توانایی ایجاد فضایی برای طرح نقد و برگزیدن بهترین ایده ها داشته باشند. عصر فعلی، عصر مدیرانی است که می توانند با انتخاب باهوش ترین ها  در پیشبرد برنامه هایش از آن ها استفاده بهینه کنند.

 

اما پاسخ شبهه طرح شده عبارتند از :

 

۱-متعجبم از اینکه ایشان به مصوبه شورای عالی اداری سال های ۱۳۸۲ و ۱۳۹۰ استناد کرده اند اما به مصوبه جدید این شورا در این خصوص در سال ۱۳۹۵ توجهی نکرده‌اند. ان شاء الله از روی سهل انگاری بوده است.

در ماده ۷  مصوبه شماره۵۷۹۰۹۵ مورخ  ۱۳۹۵/۰۴/۰۱   با موضوع دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه ای(۴) ، بصراحت اشاره گردیده است که این دستورالعمل با ۷ ماده و ۵ تبصره جایگزین مصوبات شماره ۱۴۲۶/۱۹۰۱ مورخ ۱۳۸۲/۰۱/۱۱ ، ۶۶۴۳/۲۰۶ مورخ ۱۳۹۰/۰۳/۲۳ ، ۴۲۴۷۲/۹۱/۲۰۶ مورخ۱۳۹۱/۱۱/۱۵ شورای عالی اداری می شود. یعنی مصوبات قبلی باطل و قابل استناد قانونی نمی باشد.

از این رو پایه و مبنای سندهای مورد استناد ایشان باطل و فاقد وجاهت قانونی است.

 

۲-در دستورالعمل جدید ضمن برشمردن شرایط عمومی انتخاب و انتصاب مدیران حرفه ای در ماده ۲ صرفا به دارا بودن حداقل مدرک لیسانس در یکی از مقاطع و رشته های تحصیلی مندرج در شرایط احراز اشاره شده است و حتی در پاورقی همین بند به افرادی که با مدرک فوق دیپلم قبل از این قانون  منصوب در سمت مدیرعملیاتی گردیده اند  و نیازی به اخذ مدرک لیسانس نمی باشد، اشاره شده است . این درحالی است که طبق جدول شماره ۱ شرایط عمومی انتصاب به سمت های مدیریتی تمامی شرایط جهت ایشان بعنوان مدیر میانی موجود می باشد. که این مهم طبق ماده ۵ مصوبه فوق الذکر توسط منابع انسانی وزرات متبوع احراز می گردد

 

 

۳- سخن پایانی اینکه بنده نیز اگر در طول خدمت خود سالیان متمادی شاهد انتصاب افرادی با مدرک بهداشت محیط در سمت ریاست مرکزسلامت محیط و کار بودم که از هرگونه تقویت آن رشته و جایگاه به صورت ویژه و  فرمایشی از نظر اختصاص ردیف های سازمانی، بکارگیری و استخدام چندبرابری نیرو و امکانات و ایجاد دفاتر تسهیل کننده امورات نظارتی آنان و… دریغ نورزیده بودند و سایر بخش ها من جمله بهداشت حرفه ای را در ضعیف ترین شکل ممکن نگه داشته بودند ، حتما مثل آقای دکتر محسن انصاری (دکترای تخصصی بهداشت محیط) بخاطر انتصاب فردی جدا از این تخصص احساس دل نگرانی میکردم  و در صدد تضعیف ایشان با  ظاهری مثلا قانونی بر می آمدم. اما چشمان بیدار و وجدان های آگاه همیشه ناظر و حاضرند.

 

عضو کوچکی از جامعه بهداشتی کشور

 

پی نوشت :

 

۱- تصویر نامه مربوط به آقای دکتر محسن انصاری (دکترای تخصصی بهداشت محیط)

  1. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/791688

 

  1. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/129954

 

  1. https://aro.gov.ir/Portal/View/Page.aspx?PageId=a8843e42-1505-47f1-969a-8e31591dfcb8&ObjectId=01dd2728-0281-474e-9fe4-7786af4fc536&WebpartId=ea2f6376-8999-4e37-b229-ecb24e8a2f94&SearchType=And
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات