تاریخ انتشار : یکشنبه 19 دی 1400 - 11:27
کد خبر : 12437

آمریکا و جغرافیای شن‌های داغ

آمریکا و جغرافیای شن‌های داغ

«صحرای بزرگ آفریقا» (Sahara Desert) با مساحتی معادل ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع در شمال آفریقا بزرگ‌ترین صحرای گرم جهان است. حدود دو و نیم میلیون نفر در این ناحیه زندگی می‌کنند که اکثراً مردمان صحرانشین بخش‌هایی از کشورهای موریتانی، مراکش و الجزایر هستند. این جغرافیا شرایط ایده‌الی برای تحرک گروه‌های تروریستی و

«صحرای بزرگ آفریقا» (Sahara Desert) با مساحتی معادل ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع در شمال آفریقا بزرگ‌ترین صحرای گرم جهان است. حدود دو و نیم میلیون نفر در این ناحیه زندگی می‌کنند که اکثراً مردمان صحرانشین بخش‌هایی از کشورهای موریتانی، مراکش و الجزایر هستند. این جغرافیا شرایط ایده‌الی برای تحرک گروه‌های تروریستی و افراط‌گرایان ایجاد و این وضعیت ذهن بازیگرانی چون آمریکا را درگیر ساخته است.

 

گزارش رسانه‌های آمریکایی نشان می‌دهد واشنگتن برای مقابله با تهدیدهای این منطقه با شرکای خود وارد مذاکره شده و ورای مصر، الجزایر و مراکش با طرف‌های درگیر در لیبی نیز مذاکراتی داشته است.

 

 

علاوه بر این ادعا می‌شود آمریکا در ماه‌های اخیر چندین حمله هوایی با استفاده از پایگاه‌های خود در لیبی به مواضع برخی از گروه های تروریستی (القاعده و داعش) انجام داده است.

 

«نیویورک تایمز» مدعی شده نیروی هوایی آمریکا از گروه های شبه‌نظامی رقیب در شهر سرت و بخش‌های دیگر برای مقابله با داعش در لیبی حمایت می‌کند.

 

به گزارش رسانه‌ها، حملات گروه‌های افراط‌گرا در منطقه ساحل آفریقا طی ۲۰۲۱ هزاران کشته داشته است.

 

از سوی دیگر و بنا به آمار برنامه جهانی غذا بیش از هفت میلیون نفر در منطقه‌ای وسیع از صحرای بزرگ آفریقا که کشورهای مالی، نیجر و بورکینافاسو را در برمی‌گیرد با گرسنگی حاد روبرو هستند. گفته می‌شود گروه های مسلح در منطقه مانع از دسترسی ساکنان به مواد غذایی و همچنین زمین‌های کشاورزی می شوند.

 

با توجه به وسعت این منطقه و کشورهای متعددی که در صحرای بزرگ آفریقا واقع شده‌اند، آمریکایی‌ها برای هر بخش از صحرا برنامه‌ای خاص خود را تدوین کرده‌اند.

 

به عنوان مثال در لیبی که از صحنه‌های اصلی جولان تروریست‌های تکفیری بعد از سقوط قذافی بوده، آمریکا سیاستی حرفه‌ای تر از سایر بازیگران خارجی جنگ داخلی لیبی را به کار بسته است.

 

 

یک دهه بعد از کشته شدن سفیر آمریکا در بنغازی، تارنمای لبنانی «العهد» درباره سیاست‌های واشنگتن لیبی نوشت: طی دوره بحران طولانی مدت لیبی اینگونه به نظر می‌رسید که آمریکایی‌ها پس از ایفای نقش اصلی در برکناری معمر قذافی، رهبر مخلوع لیبی از طریق صدور قطعنامه شماره ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل در ۱۸ مارس ۲۰۱۱، از بحران این کشور دور شده باشند اما اخیراً آشکار شد که واشنگتن از این پرونده بسیار حساس در شمال آفریقا و خاورمیانه چندان دور نشده و به همراه بازیگرانی چون ترکیه درصدد ایجاد یک جبهه قدرتمند برای حمایت از دولت وفاق ملی لیبی است.

 

به نوشته این تارنما، مداخله فوری آمریکایی‌ها در پرونده لیبی برای اصلاح جهت قطب‌نمای تمامی طرف‌ها به سمتی است که نشان بدهد آمریکا حرف آخر را در پرونده‌های حساس و به ویژه پرونده‌ای مانند پرونده لیبی می‌زند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات