تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1400 - 19:34
کد خبر : 12634

فانتزی که به فنا رفت

فانتزی که به فنا رفت

هیاهوی صعود سریع و بی‌دردسر تیم ملی فوتبال در روز پنجشنبه هفتم بهمن‌ماه باعث شد تا خبر هک چند شبکه صدا و سیما و پخش چند ثانیه‌ای صدا و تصویر سرکردگان «مجاهدین خلق»، آنچنان که باید مورد توجه قرار نگیرد؛ این در حالی است که از زمان تاسیس رادیو تلویزیون رسمی و در واقع حکومتی،

هیاهوی صعود سریع و بی‌دردسر تیم ملی فوتبال در روز پنجشنبه هفتم بهمن‌ماه باعث شد تا خبر هک چند شبکه صدا و سیما و پخش چند ثانیه‌ای صدا و تصویر سرکردگان «مجاهدین خلق»، آنچنان که باید مورد توجه قرار نگیرد؛ این در حالی است که از زمان تاسیس رادیو تلویزیون رسمی و در واقع حکومتی، پخش تصاویر ساختارشکنانه، تصور فانتزی چندین نسل بوده است.

 

رخداد اخیر هر چند جدی بود و باعث داغ شدن هشتگ‌هایی مثل #مرگ_بر_منافق شد اما واکنش‌های طنز هم به آن در فضای مجازی کم نبود و بعضی نوشتند کاش هک‌کنندگان صدا و سیما به جای عکس «مسعود و مریم رجوی»، تصاویر مبتذل یا دست کم صدای خوانندگان لس آنجلسی را پخش می‌کردند.

 

در توضیح اتفاقی که افتاد «رضا علیدادی» معاون توسعه و فناوری صدا و سیما گفته کار «فوق‌العاده پیچیده‌ای» انجام شده و احتمالا از «بک دُر»ها (درهای پشتی) نفوذ صورت گرفته یعنی از طریق تجهیزاتی که قبلا برای روز مبادا روی سیستم پخش کارگذاشته‌اند.

 

در این میان، واکنش مطبوعات به هک شبکه‌های اول، رادیو تهران، جوان و قرآن هم جالب توجه بود. «آرمان ملی» با یادآوری اظهارات «محمد سرافراز» که پس از هک دوربین‌های زندان اوین در تابستان گذشته، توئیت کرده بود «این نوعی نفوذ است همراه هک!» نوشت: حالا به نظر می‌رسد که هشدار رئیس پیشین صدا و سیما به واقعیت پیوسته است و این پرسش باید پاسخ داده شود که اتفاق پریروز در سازمان طویل و عریض صدا و سیما با بودجه‌ میلیاردی هک بوده‌است یا نفوذ و خرابکاری؟

 

 

روزنامه «شرق» اما نه صدا و سیما بلکه سازمان پدافند غیرعامل را نشانه گرفت و با اشاره به لیست بلندبالای نهادهای هک شده از راه آهن، بنادر و بانک ها و ماجرای پمپ بنزین‌ها و … در گزارشی با عنوان «تکرار غافلگیری» آورد: درمورد اقدامات سازمان پدافند غیرعامل درباره حملات و هک‌های صورت‌گرفته در چند وقت اخیر اطلاعات شفافی داده نمی‌شود اما سردار جلالی معمولا از عملکرد این سازمان دفاع کرده و البته تقصیرات را به گردن دیگران انداخته است.

 

در مقابل و هر چند اثری از اسرائیلی‌ها در حادثه دو روز پیش پیدا نشده، روزنامه «کیهان» با تیتر درشت «شما را زیر نظر داریم از جایی که تصور نمی‌کنید هدف قرار می‌گیرید» عملیات جدید «عصای موسی» را تلویحا به عنوان پاتک سایبری عنوان کرد و نوشت: گروه هکری «عصای موسی»، بامداد جمعه با انتشار تصاویری در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که دوربین‌های مداربسته خیابان‌های فلسطین اشغالی را هک کرده است.

 

این رخداد علاوه بر بلند شدن صدای هشدارها درباره ضربه‌پذیری سایبری، ابعاد دیگری هم پیدا کرد. از دید برخی ممکن است کاسه و کوزه هک بر سر اینترنت بین‌المللی شکسته و گفته شود برای افزایش امنیت باید طرح صیانت به سرعت عملیاتی شود.

 

به گزارش ایران مامن، از سویی هم این پرسش مطرح است که چرا این «عملیات پیچیده» در نامناسب‌ترین زمان ممکن انجام شده است؟ در حالی که بعد از ظهر پنجشنبه و ساعت‌ها قبل و بعد از آن هوش و حواس میلیون‌ها نفر پیش بازی سرنوشت‌ساز تیم ملی با عراق بود، پخش چندثانیه‌ای یک عکس میان آنونس‌های شبکه یک چقدر فایده داشت؟ در حالی که پخش همین چند ثانیه دو روز قبل از آن در شبکه یک که گفت‌وگوی زنده رئیس‌جمهوری پخش می‌شد مثل بمب صدا می‌کرد.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات