تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 اسفند 1400 - 17:25
کد خبر : 12915

بحران اوکراین و حسرت در ایران

بحران اوکراین و حسرت در ایران

نقض صلح و امنیت و کشته و آواره شدن انسان‌ها در هر نقطه‌ای از جهان رخدادی نیست که باعث شادکامی شود اما واقعیت این است که اگر رهبران در شرایط جنگ یا صلح به فکر منافع ملی و امنیت کشورشان نباشند، خواه ناخواه مردمشان را به سمت فقر و آوارگی و جنگ سوق می‌دهند.  

نقض صلح و امنیت و کشته و آواره شدن انسان‌ها در هر نقطه‌ای از جهان رخدادی نیست که باعث شادکامی شود اما واقعیت این است که اگر رهبران در شرایط جنگ یا صلح به فکر منافع ملی و امنیت کشورشان نباشند، خواه ناخواه مردمشان را به سمت فقر و آوارگی و جنگ سوق می‌دهند.

 

سال‌ها است درگیری ایران در جنگ و تحریم باعث شده تا میلیاردها دلار از ثروت این سرزمین به جیب سایر کشورها سرازیر شود.

 

در همسایگی ما، ترک‌ها طی دوران جنگ بیشترین سود را از درگیری ایران و عراق بردند و به هر دو طرف کالاهای تولیدی و ترانزیتی‌شان را فروختند. سال‌ها بعد ترک‌ها بر سر گذرگاه انتقال انرژی کشورمان به غرب نشستند و ضمن کسب میلیاردها دلار حق ترانزیت، با رقبای ایران در حوزه  انرژی دست به یکی شدند تا خاک ما را دور بزنند.

 

طی سال‌های تحریم هم ترکیه تبدیل به یکی از بزرگترین سودجویان از تنگناهای ارتباطی ایران شد و همزمان میلیاردها دلار از ثروت‌های کشور برای خرید املاک به سمت همسایه شمال غربی سرازیر شد. (هفت میلیارد دلار فقط طی ۹۷ تا ۹۹)

 

با همه این‌ها کسی ترک‌ها را سرزنش نمی‌کند اما اگر ایران بخواهد از تحولاتی نظیر بحران اوکراین در راستای منافع ملی استفاده کند، نه شرایط جهانی و منطقه‌ای اجازه چنین اقدامی را به ما می‌دهد و نه جریان قدرتمند روس‌فیل  و نه سرمایه و اراده لازم وجود دارد که گاز ما به سمت بازار تشنه اروپا روانه شود.

 

 

به گزارش چند روز پیشِ «آسوشیتدپرس» بحران جاری شرق اوکراین نشان می‌دهد که پس از سال‌ها پیشرفت اندک در تشکیل اتحادیه انرژی، این قاره در حوزه تامین انرژی آسیب‌پذیر است. با توجه به آنکه نیروگاه های بادی و خورشیدی به کندی احداث شده و زغال‌سنگ و دیگر منابع سوخت فسیلی نیز از رده خارج می‌شوند، اروپا کماکان به گاز طبیعی نیاز داشته و برای تامین آن به روسیه وابسته است.

 

از سوی دیگر «دیمیتری مدویدف» رئیس جمهوری سابق روسیه در واکنش به توقف صدور مجوز پروژه واردات گاز از روسیه از طریق خط لوله نورد استریم ۲ گفته باید منتظر پرداخت ۲ هزار یورو به ازای هر مترمکعب گاز در اروپا باشیم.

 

طبق محاسبه آژانس بین‌المللی آماری «فیچ»، تنها درآمدهای بودجه‌ دولت روسیه از طریق فروش نفت و گاز این کشور در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

 

هر چند وزیر نفت اخیرا اعلام کرده ظرفیت لازم برای تامین گاز کشورهای همسایه و اروپایی را داریم اما کیست که نداند برنده اصلی بحران اوکراین برای تامین انرژی اروپا، آمریکا و قطر خواهند بود و ما اگر زیانی را متحمل نشویم در بهترین حالت، همچنان نظاره‌گر منفعل تحولات باقی خواهیم ماند.

 

ایران مامن

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات