تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 فروردین 1402 - 22:48
کد خبر : 17740

چهار گزینه غیرهسته‌ای پوتین در جنگ اوکراین

چهار گزینه غیرهسته‌ای پوتین در جنگ اوکراین
راه‌های احتمالی که بر مبنای گمانه‌زنی‌های کارشناسان نظامی نشریه «هیل» مطرح‌ شده در چهار دسته استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی، حملات شیمیایی، تخریب سدها و جنگ متعارف قرار می‌گیرد

جنگ روسیه در اوکراین به عنوان اصلی‌ترین منازعه نظامی جهان بازیگران مهم بین‌المللی را به اشکال مختلف درگیر این بحران ساخته و به خاطر تاثیرات آن بر ارتباطات خارجی کشورها نگاه بسیاری را متوجه سرنوشت این جنگ کرده است.

 

به گزارش ایران مامن، برای کشور ما جنگ اوکراین باعث پیچیدگی بیشتر مناسبات با دولت‌های غربی شد و به شکلی آشکار بر مذاکرات هسته‌ای سایه انداخت. در حالی که ابتدا تصور می‌شد این درگیری حامل فرصت‌هایی برای تهران خواهد بود اما اکنون با با گذشت یک سال و یک ماه از جنگ اوکراین، تهدیدات ادامه این روند بیشتر خودنمایی می‌کند.

 

اهمیت تحولات اوکراین تا جایی بود که در سخنرانی نخستین روز فروردین‌ماه رهبر انقلاب، قویا حضور جمهوری اسلامی در این جنگ رد شد. همزمان در دیدار مهم «شی جین پینگ» و «ولادیمیر پوتین» رهبران چین و روسیه، نقشه چینی پایان جنگ برای روس‌ها تشریح شد که البته استقبال سردی از آن از سوی مقامات غربی به عمل آمد.

 

طولانی شدن جنگ اوکراین و ایجاد بن‌بست در آن از دید برخی ممکن است کرملین را به سمت گزینه‌هایی غیرمتعارف سوق دهد مخصوصا در فضایی که غربی‌ها از ابزارهای حقوق‌ بین‌المللی خود برای صدور رای تحت تعقیب بودن پوتین استفاده کرده‌ و خشم روس‌ها را بیش از پیش برانگیخته‌اند.

 

در بحبوحه جنگ و پیش از آن گزینه‌هایی چون استفاده روسیه از تسلیحات اتمی به طور ویژه از سوی حامیان غربی دولت کی‌یف مطرح شده است. بنا بر نظر برخی کارشناسان حاضر در جلسه هم‌اندیشی کنفرانس سیاست هسته‌ای «بنیاد کارنگی» که چند ماه پیش برگزار شد با توجه به اینکه ادامه روند جنگ بدین‌صورت احتمال از دست ‌رفتن تمامی سرزمین‌های به تصرف درآمده توسط روسیه از جمله کریمه را برای این کشور به دنبال خواهد داشت، تکانه‌های سیاسی شدید حاصل از این اتفاق می‌تواند روسیه را به سوی استفاده غیرمسئولانه از سلاح‌های هسته‌ای سوق ‌دهد.

 

با این حال، پوتین ادعاهای مطرح ‌شده در خصوص تمایل این کشور به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین را قویا رد کرده و خاطرنشان ساخته ما نیازی به اقدام برای انجام این کار نمی‌بینیم زیرا استفاده از تسلیحات هسته‌ای برای روسیه هیچ فایده‌ای نه از نظر سیاسی و نه نظامی نخواهد داشت.

 

 

در چنین فضایی و با توجه به مختصات جنگ اوکراین، راه‌های احتمالی که بر مبنای گمانه‌زنی‌های کارشناسان نظامی نشریه «هیل» مطرح‌ شده در چهار دسته استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی، حملات شیمیایی، تخریب سدها و جنگ متعارف قرار می‌گیرد که در ادامه به طور مختصر شرح داده شده است.

 

الف) سلاح‌های بیولوژیکی: بنا برگزارش هیل، روسیه در حال ‌حاضر بخش‌هایی از برنامه تسلیحات بیولوژیکی شوروی را به ارث برده و بنا بر ارزیابی‌های وزارت‌ امور خارجه ایالات ‌متحده مشخص‌ شده ‌است که این کشور هنوز هم توسعه چنین برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد. در همین رابطه «رابرت ‌پترسن» تحلیلگر مرکز امنیت‌ و آمادگی زیستی ایالات ‌متحده نیز اظهار داشته‌ که اگرچه هنوز هیچ مدرک قطعی دال بر وجود برنامه سلاح‌های زیستی اختصاصی در روسیه موجود نیست اما اسناد معتبری وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه برنامه شوروی در این زمینه را حفظ و مدرنیزه کرده‌ است. وی همچنین مدعی ‌شده که جنگ روسیه در اوکراین با توجه به نیاز ارتش این کشور برای توسعه سلاح‌هایی که بتواند تحولات میدانی را به نفع روسیه تغییر دهد و همچنین در یک جنگ احتمالی علیه ناتو مفید واقع‌ شود می‌تواند فرماندهان ارتش را به سوی تلاش برای پیشرفت‌ در زمینه مهندسی ژنتیک سلاح‌های بیولوژیکی سوق دهد.

 

ب) حملات شیمیایی: در این خصوص نشریه هیل معتقد است اگر روسیه حمله شیمیایی یا بیولوژیکی انجام دهد تأیید آن نسبتاً آسان خواهد بود بنابراین کارشناسان معتقدند که آن‌ها در صورت طراحی چنین حملاتی ابتدا یک عملیات «پرچم دروغین» را به اجرا درآوده و تلاش می‌کنند اینطور به نظر برسد که اوکراین به مردم خود حمله کرده تا روسیه را از این طریق بدنام‌ کند. در همین رابطه «بن ‌کانابل» استاد مطالعات ‌امنیتی در دانشگاه جورج‌تاون با اشاره به اینکه این تاکتیک هنوز هم می‌تواند برای مخاطبان‌ داخلی روسیه تاثیرگذار باشد عنوان داشته نظارت، روش‌های کشف و پزشکی‌ قانونی پیشرفته غربی به نیروهای مسلح روسیه اجازه نمی‌دهد که در پوشش این عملیات از سلاح‌های شیمیایی استفاده ‌کنند. وی همچنین معتقد است که چنین حمله‌ای احتمالا عزم اوکراین را سخت‌تر و حمایت غرب از ارتش این کشور را نیز بیشتر خواهد نمود و از این طریق دشواری‌های روسیه برای طراحی حملات آتی نیز افزایش‌ خواهد یافت.
از سویی دیگر «متیوبان» استاد دانشکده کندی‌ هاروارد و محقق پروژه مرکز بلفر در مدیریت اتم با اشاره به متهم ‌شدن پوتین در دست ‌داشتن در انجام حملات شیمیایی علیه مخالفان حکومت روسیه با استفاده از عامل اعصاب نوویچوک و همچنین انجام حملات شیمیایی علیه مردم چچن و سوریه برخلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی معتقد است که روسیه ممکن است با برآورد کم‌خطرتر بودن حمله شیمیایی نسبت به حمله هسته‌ای به سمت استفاده از این تسلیحات سوق‌ داده ‌شود. اتفاقی که وی معتقد است که ناتو و دولت بایدن می‌بایست از طریق ارسال پیام‌های هشدارآمیز خصوصی به طرف‌های مختلف بین‌المللی مانع از وقوع آن شوند.

 

ج) تخریب سدها: نشریه هیل با استناد به سخنان «برانیسلاو‌ اسلانچف» استاد علوم‌سیاسی دانشگاه سن‌دیگو کالیفرنیا تخریب سدهای رودخانه دنپیر را از جمله گزینه‌هایی بر می‌شمارد که روسیه برای خنثی‌کردن حمله اوکراین در جنوب این کشور مدنظر قرار خواهد داد. اسلانچف با اشاره به طرح تخریب دو سد در بالا دست سد دنپروستروی بزرگترین سد احداث ‌شده بر روی رودخانه اصلی معتقد است که این امر باعث تخریب کامل این سد در عرض یک روز شده و حادثه مذکور در نهایت کل کرانه چپ دنپیر را در پایین‌ دست غرق می‌کند و اوکراینی‌ها را مجبور می‌کند به جای پیشروی در خرسون صدها هزار نفر را از این منطقه تخلیه کنند.

 

د) جنگ متعارف: چهارمین گزینه غیرهسته‌ای مدنظر روسیه برای پیشبرد جنگ از نظر نشریه هیل نیز تشدید حملات متعارف نظامی روسیه علیه شهرها، زیرساخت‌ها و تاسیسات حیاتی اوکراین می‌باشد. بر همین اساس هیل مدعی ‌است که رگبار حملات موشکی روسیه در ماه‌های اخیر به اهداف غیرنظامی، پاسگاه‌های نظامی و زیرساخت‌های انرژی اوکراین توانایی این کشور در گسترش جنگ از طریق ابزارهای متعارف نظامی را نیز به رخ کشیده ‌است. در همین زمینه با وجود اینکه بر اساس آخرین آمار دفتر کمیساریای عالی حقوق ‌بشر سازمان‌ ملل‌ متحد جنگ اوکراین تاکنون باعث کشته ‌شدن ۶۳۰۶ غیرنظامی از جمله ۳۹۷ کودک شده ‌است هیل مدعی‌ شده که تمایل پوتین به بسیج مستمر صدها هزار نیروی جدید نشان‌دهنده تمایل وی برای افزایش جذب نیروی ‌انسانی بیشتر در جبه‌های جنگ از میان معترضان سیاسی داخلی می‌باشد.
از سوی دیگر «هانس ‌هنری‌ کلوگه» مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا با اشار به تشدید حملات هوایی و موشکی روسیه علیه اوکراین خاطرنشان ساخته تخریب خانه‌ها و عدم دسترسی به سوخت یا برق به دلیل افزایش زیرساخت‌های آسیب‌دیده می‌تواند به موضوع مرگ ‌و زندگی تبدیل ‌شود ؛ اقدامی که که بنا بر نظر کارشناسان می‌تواند فشارها را بر دولت اوکراین مبنی بر پذیرش خواسته‌های روسیه افزایش ‌دهد.
علاوه ‌بر این در همین زمینه پوتین می‌تواند با اعلام بسیج عمومی این امکان را برای ارتش خود فراهم‌آورد که مجموعه سربازان خود را گسترش‌ دهد اما این امر مستلزم اعلام «عملیات نظامی ویژه» به عنوان یک جنگ است که تاکنون پوتین از انجام آن رویگردان بوده ‌است زیرا همانطور که «وادیم اسکیبیتسکی» سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین بدان اشاره داشته چنین اقدامی می‌تواند با تشدید روحیه مقاومت در برابر جنگ در میان مردم روسیه، به دولت اوکراین در عرصه میدانی کمک کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات