تاریخ انتشار : سه شنبه 1 تیر 1400 - 22:05
کد خبر : 8664

دعوا بر سر آرای باطله

دعوا بر سر آرای باطله

پس از اعلام آمار اولیه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، شگفت‌آورتر از هر چیزی، تعداد آرای باطله بود که حدود چهارمیلیون و یکصد هزار رای اعلام شد.   در آمار نهایی و تجمیعی، ۴۴۰ هزار رای اختلاف ایجاد شد و تعداد آرای باطله به سه میلیون و ۷۰۰ هزار رای کاهش یافت.   به گزارش ایران

پس از اعلام آمار اولیه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، شگفت‌آورتر از هر چیزی، تعداد آرای باطله بود که حدود چهارمیلیون و یکصد هزار رای اعلام شد.

 

در آمار نهایی و تجمیعی، ۴۴۰ هزار رای اختلاف ایجاد شد و تعداد آرای باطله به سه میلیون و ۷۰۰ هزار رای کاهش یافت.

 

به گزارش ایران مامن، صرف‌نظر از شبهاتی که در این زمینه مطرح شد، آمار بی‌سابقه ۳.۷میلیونی که بیش از سه برابر بیشترینِ آمار باطله در طول ادوار انتخاباتی است، بحث‌ونظرهای بسیاری برانگیخته است.

 

اپوزسیون نظام، بخش اعظم این آرا را رای منفی به جمهوری اسلامی قلمداد کرده و می‌گویند با کسر ۱۲.۸ درصدی آرای باطله از مجموع آرا، مشارکت بیش از ۳۶ درصد نبوده است یعنی کمتر از مشارکت حداقلی و ۴۲درصدی مجلس یازدهم.

 

طیفی از منتقدان گفته‌اند برگه‌های سفید و باطله متعلق به کسانی است از ترس تبعات رای ندادن و به خطر افتادن امنیت شغلی پای صندوق رفته‌اند. گروهی از اصلاح‌طلبان هم این آرا را نشانه اعتراض به شورای نگهبان و حاکمیت خوانده‌اند.

 

در واکنش به این وضعیت، سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان و شورای نگهبان گفته این چهار میلیون نفر با آرای باطله «فرصت‌سوزی» کردند.

 

البته برندگان انتخابات الزاما هم‌نظر با امام جمعه موقت تهران نیستند. حسن غفوری فرد نامزد اصولگرای سال‌های گذشته انتخابات اظهار داشته پیام آرای باطله این بوده که برای انتخابات ارزش قائلیم ولی نامزد مورد نظرمان را پیدا نکرده‌ایم.

 

 

عباس سلیمی نمین دیگر چهره اصولگرا گفته بخشی از آرای باطله به اشتباه به صندوق‌ها ریخته شده و بخشی هم مربوط به طرفداران سعید جلیلی است که او را اصلح می‌دانستند.

 

در دیدگاهی جالب توجه، خبرگزاری فارس نوشته درصدی از مردم چون پیروزی ابراهیم رئیسی را مسجل می‌دانستند، زحمت رای دادن به خود نداده‌اند و اگر سه کاندیدای دیگر نبودند رای آن‌ها به سمت رئیسی سرازیر می‌شد.

 

در ادامه، امیرحسین قاضی زاده هاشمی ضمن اظهار شگفتی از میزان آرای باطله در اظهارنظری جالب گفته رای واقعی من یک میلیون و ۶۰۰ هزار بود.

 

در این میان، مساله مهمی که در این تحلیل‌ها اکثرا نادیده گرفته می‌شود فتوای رهبر انقلاب است مبنی بر اینکه «در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.»

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات