تاریخ انتشار : شنبه 4 تیر 1401 - 10:05
کد خبر : 14193

رونمایی از رشد ۴ درصدی همزمان با اعلام تورم بالای ۵۰ درصدی خرداد

رونمایی از رشد ۴ درصدی همزمان با اعلام تورم بالای ۵۰ درصدی خرداد

در ادامه روند گرانی اقلام اساسی و غیراساسی مورد نیاز مردم که بخش عمده آن از بازگشت تحریم ها کلید خورد، جراحی اقتصادی دولت سیزدهم هم مزید بر علت شد تا در ازای پرداخت یارانه های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی و حذف ارز ترجیحی، نرخ کالاهایی مانند آرد، لبنیات، مرغ، تخم مرغ، روغن و

در ادامه روند گرانی اقلام اساسی و غیراساسی مورد نیاز مردم که بخش عمده آن از بازگشت تحریم ها کلید خورد، جراحی اقتصادی دولت سیزدهم هم مزید بر علت شد تا در ازای پرداخت یارانه های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی و حذف ارز ترجیحی، نرخ کالاهایی مانند آرد، لبنیات، مرغ، تخم مرغ، روغن و … جهش پیدا کند. البته این به معنای توقف رشد قیمت کالاهای اساسی دیگر مانند برنج، گوشت قرمز، میوه و تره بار نیست.

 

به گزارش ایران مامن از مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در خردادماه ۱۴۰۱ در مقایسه با ماه قبل ۱۳,۲ واحد درصد افزایش یافته و به این ترتیب خانوارهای ایرانی به‌طور میانگین ۵۲.۵درصد بیشتر از خرداد سال گذشته برای خرید سبد کالاها و خدمات مصرفی‌شان هزینه کرده‌اند.

 

در این میان، افزایش قیمت خوراکی ها نقش قابل توجهی داشته است به طوری که نرخ تورم ماهانه خوراکی ها با رسیدن به رقم ۲۵.۴ درصد به بالاترین میزان خود طی دهه های اخیر صعود کرد. این وضعیت باعث شده مصرف خانوارها به شکل قابل توجهی کاهش یابد. به عنوان مثال نائب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با از کاهش ۲۵ تا ۳۰ مصرف میوه در هفته ای که گذشت خبر داده و اظهار داشته بسیاری از مردم سرگردان هستند و نمی‌دانند پول خود را برای خرید کدام محصولات اساسی تخصیص بدهند.

 

 

در خصوص گرانی های اخیر یکی از دلایلی که از سوی رئیس جمهوری عنوان شده، گرانی جهانی کالاها عنوان شده است. البته وی در ازای نرخ تورم، روی وضعیت رشد اقتصادی تاکیدی ویژه داشته است.

 

سید ابراهیم رییسی در دیدار پایان هفته گذشته با اقشار مختلف خراسان شمالی اظهار کرد: در آغاز شروع به کار دولت رشد اقتصادی کشور ۴ دهم درصد بود اما در حال حاضر و پس از چند ماه آخر سال گذشته از ۴ دهم درصد گذشته و به ۵ درصد رسیده است. وی افزود: به دنبال گشایش اقتصادی و بهبود کسب و کار هستیم.

 

رییس جمهور همچنین گفت: زمانی که در دولت کار را آغاز کردیم با ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه روبرو بودیم و این موضوع برای همگان سوال بود که چگونه قرار است آن را پشت سر بگذاریم اما با افزایش تولید و فروش نفت توانستیم بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول امیدوارانه سال ۱۴۰۰ را پشت سر بگذاریم.

 

وی همچنین ادامه داد: دولت ماهانه ۱۲ الی ۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه هایی که دولت‌های قبل انجام داده اند را پرداخت می‌کند. این هزینه‌هایی است که دولت مستقر انجام نداده و توسط دولت‌های قبلی انجام شده اما هزینه‌های آن را ما پرداخت می‌کنیم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات