مقتدر کیست؟
۲ نکته ی زیر به منتقدانی مانند مصطفا آل احمد، مصطفا تاج زاده، محمدرسول اف، جعفر پناهی و دیگر زندانیان عقیدتی و سیاسی جدید و قدیم تقدیم می شود: الف – «باروخ اسپینوزا» فیلسوف اخلاقگرای سده هفدهم میلادی در کتاب «اخلاق» بخش سوم، قضیه ۱۱ می گوید: شخص و مقامی که جویای قدرت سیاسی
۲ نکته ی زیر به منتقدانی مانند مصطفا آل احمد، مصطفا تاج زاده، محمدرسول اف، جعفر پناهی و دیگر زندانیان عقیدتی و سیاسی جدید و قدیم تقدیم می شود:
الف – «باروخ اسپینوزا» فیلسوف اخلاقگرای سده هفدهم میلادی در کتاب «اخلاق» بخش سوم، قضیه ۱۱ می گوید: شخص و مقامی که جویای قدرت سیاسی بیشتر برای ضبط و حبس و مهار دیگران است قدرتمند و«مقتدر» نیست. برعکس، چنین شخصی را ترس ها و ناامنی های گوناگون برمی انگیزند که این ترس ها معلول نیروها و عوامل درون و بیرون از خودش هستند و او به آن ها واقف نیست.
اسپینوزا می افزاید: اگرچه چنین شخص و مقامی بسا که هیاهوی فراوان کند رفتارهایش صرفا «واکنش های منفعلانه اند» نه عمل. «عمل» ، اعم از این که عمل ذهن یا بدن باشد، «رفتار خود انگیخته» است. والاترین عمل خودانگیخته، که ذهن هم می تواند در آن مشارکت کند، «مشاهده ی خداوند» است که برخی حاکمان از این مشاهده محروم اند.
ب – خداوند در قرآن، سوره هود آیه ی ۱۱۸ می گوید: لوشاء ربّک لجعل الناس امه واحده ولایزالون مختلفین. «اگر خدای تو می خواست، می توانست همه ی مردم را امت واحده قرار دهد(همه یک جور فکر و رفتار کنند) اما این گونه نیست و مردم همواره (در فکر و نظر ودیدگاه) مختلف اند». اختلاف در رای و نظر، رحمت است و آنان که منتقدان را بخاطر اختلاف نظر و فکر، زندانی کنند نه تنها قدرتمند و «مقتدر» نیستند که ضعیف و از رحمت و مشاهده ی خداوند محروم اند.
برچسب ها :اسپینوزا ، اقتدار ، اندیشه ، ایران مامن ، دکتر حسن سلامی ، سیاست ، قدرت ، قرآن کریم
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0