تاریخ انتشار : سه شنبه 1 شهریور 1401 - 23:16
کد خبر : 15426

زمستان سخت در انتظار ماست یا اروپایی‌ها

زمستان سخت در انتظار ماست یا اروپایی‌ها

جنگ اوکراین باعث شده تا وحشتِ سرمای سخت منهای گاز روسیه، اروپا را از اکنون فرابگیرد و چشم‌اندازی هم برای پایان جنگ طی ماه‌های آتی به نظر نمی‎رسد.   چند ماه مانده به شروع زمستان رسانه‌ها خبر داده‌اند قیمت گاز طبیعی در سراسر جهان افزایش پیدا کرده و قیمت آن در اروپا اکنون معادل ۴۱۰

جنگ اوکراین باعث شده تا وحشتِ سرمای سخت منهای گاز روسیه، اروپا را از اکنون فرابگیرد و چشم‌اندازی هم برای پایان جنگ طی ماه‌های آتی به نظر نمی‎رسد.

 

چند ماه مانده به شروع زمستان رسانه‌ها خبر داده‌اند قیمت گاز طبیعی در سراسر جهان افزایش پیدا کرده و قیمت آن در اروپا اکنون معادل ۴۱۰ دلار (برابر با حجم یک بشکه نفت خام) شده است.

 

به گزارش ایران مامن، این اوضاع باعث شده تا بسیاری از تحلیلگران چنین عنوان کنند که یکی از دلایل تلاش اروپا برای ایجاد مصالحه میان تهران و واشنگتن، ورود هر چه سریعتر نفت و گاز ایران به بازار انرژی است تا باعث افت قیمت‌ها شود.

 

بر همین اساس است که مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در فرایند احیای برجام با کنابه توئیت می‌زند: ایران منتظر آمریکا و اروپاست تا توافقی منصفانه برای احیای برجام را بپذیرند. …هوا دارد در اروپا و آمریکای شمالی سرد می شود.

 

از سوی دیگر اظهارات «جواد اوجی» مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. وزیر نفت روی آنتن صداوسیما عنوان داشته است: ما ظرفیت خوبی در بخش‌های تولید نفت، فرآورده و گاز داریم که می‌توانیم بخشی از کمبود انرژی جهان را تأمین کنیم؛ تراز قیمت‌ها امروز در دنیا به هم‌ریخته و پتروشیمی‌های بزرگ در کشوری نظیر آلمان در حال تعطیل شدن است، قیمت گاز در اروپا به رقم بی‌سابقه سه دلار رسیده است که پیش‌بینی برای افزایش ۶۰ درصدی آن هم وجود دارد و در چنین شرایطی ایران آمادگی دارد بخشی از نیاز کشورهای اروپایی را تأمین کند.

 

 

این اظهارات اوجی از آن جهت قابل درک است که نمی‌توان از منافع تجارت انرژی در وضعیت کنونی چشم پوشید. با این حال این بخش از اظهارات وزیر نفت نگران کننده است که می‌گوید: زمستان امسال هم کسری گاز وجود دارد. با این حال با تدابیر اندیشیده‌شده و تجربه پارسال تلاش می‌شود مردم به‌ویژه در بخش خانگی مشکلی نداشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات