تاریخ انتشار : جمعه 18 شهریور 1401 - 11:42
کد خبر : 15643

موروثی خوب، موروثی بد!

موروثی خوب، موروثی بد!

الیزابت دوم ملکه و رکورددار طولانی‌ترین دوران سلطنت در تاریخ بریتانیا آن‌چنان که رسانه‌ها اعلام کردند، دیروز پنجشنبه ۱۷ شهریور در ۹۶ سالگی درگذشت.   ملکه بریتانیا هر چند در اواخر بهار امسال هفتادمین سالگرد سلطنتش را جشن گرفت اما در دیدار با سومین نخست وزیر زن و تنفیذ حکم ریاست او بر دولت بسیار

الیزابت دوم ملکه و رکورددار طولانی‌ترین دوران سلطنت در تاریخ بریتانیا آن‌چنان که رسانه‌ها اعلام کردند، دیروز پنجشنبه ۱۷ شهریور در ۹۶ سالگی درگذشت.

 

ملکه بریتانیا هر چند در اواخر بهار امسال هفتادمین سالگرد سلطنتش را جشن گرفت اما در دیدار با سومین نخست وزیر زن و تنفیذ حکم ریاست او بر دولت بسیار ناتوان به نظر می‎رسید و پاقدم «لیز تراس» برای کاخ باکینگهام چیزی جز مرگ الیزابت دوم نبود.

 

آخرین تصویر از ملکه

 

به گزارش ایران مامن، مرگ ملکه به سرعت تبدیل به خبر اصلی رسانه‌های جهان شد و بسیاری با تعلیق خبررسانی روزمره خود به پوشش اخبار مربوط به این رویداد پرداختند.

 

طبق برنامه‌ از قبل طراحی شده، در روز نخست مرگ الیزابت، پرچم‌ انگلیس در سراسر ساختمان‌های سلطنتی و دولتی به حالت نیمه برافراشته درآمد و این وضعیت تا آمریکا و سازمان ملل و سایر قلمروهای سابق تحت حکمرانی لندن کشیده شد. تشریفات مربوط به درگذشت آن‌چنان که رسانه‌ها می‌گویند تا روز دهم ادامه دارد تا مراسم تشییع جنازه در کلیسای وست مینستر ابی برگزار شود.

 

هر چند جریان غالب رسانه‌ای و سیاست‌ورزی در جهان تحسین‌آمیزترین جملات را درباره ملکه بیان می‌دارند و از مسابقات ورزشی تا مراسم فرهنگی و مدنی و … به احترام مرگ الیزابت دوم تعطیل شده اما همه‌جا و همگان تابع این فضا نیستند.

 

در آرژانتین چپ‌های این کشور جشن خیابانی برگزار کردند و خواستار بیرون راندن انگلیسی‌ها از جزایر مالویناس شدند و در ایران مرگ ملکه بیشتر مایه شوخی و مزاح شده و کمتر کسی است که از قیاس الیزابت دوم با آیت الله «احمد جنتی» دبیر شورای نگهبان نگفته یا نشنیده باشد که تقریبا هم‌سن و سال بودند.

 

برای جلوگیری از انتشار نظرات اینچنینی و خدشه‌دار نشدن فضای سوگواری، بی بی سی بخش کامنت‌های زیر اخبار مربوط به ملکه را غیرفعال کرده و سایر رسانه‌های جریان غالب هم کوشیده‌اند فضای سوگواری را تا حد امکان مخدوش نسازند.

 

همه این‌ها و در واقع تجلیل و نکوداشت سلطنت موروثی در بریتانیا در حالی است که همین رسانه‌ها تا چند ساعت قبل از آن موروثی شدن رهبری در ایران را به باد انتقاد گرفته بودند.

 

 

بی بی سی در این باره نوشت: مجلس خبرگان رهبری در واکنش به هشدارها و  گمانه‌زنی‌ها درباره «موروثی شدن رهبری» در بیانیه‌ای این اظهارات را «شبهات مغرضانه» و دامن زدن به «برخی جوسازی‌های بی‌پایه و اساس» خواند. چندی پیش «میرحسین موسوی» در نوشته‌ای نسبت به « موروثی شدن رهبری» هشدار داده بود. مجلس خبرگان در بیانیه‌ای بدون اشاره به اظهارات آقای موسوی اعلام کرد که این نهاد به «شایسته‌گزینی و انتخاب اصلح» توجه دارد اما گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال انتخاب «مجتبی خامنه‌ای»، فرزند آیت‌الله خامنه به عنوان رهبر آینده جمهوری اسلامی ایران را رد نکرده است.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات