تاریخ انتشار : یکشنبه 15 آبان 1401 - 17:31
کد خبر : 16166

جنوب تهران در اشغال متان و زباله‌سوزان

جنوب تهران در اشغال متان و زباله‌سوزان

«همه چیز ناسا دروغ است»؛ این واکنش شهردار تهران به گزارش سازمان فضایی آمریکا درباره آلایندگی مجتمع آرادکوه و تشکیل ابر ۵ کیلومتری بر فراز این کوه زباله بود.   آخرین بار مردادماه گذشته بود که نام ناسا و گزارش‌هایش در شبکه‌های اجتماعی پرتکرار شد؛ گزارشی که گفته می‌شد درباره وقوع بارش‌های هولناک و ورود

«همه چیز ناسا دروغ است»؛ این واکنش شهردار تهران به گزارش سازمان فضایی آمریکا درباره آلایندگی مجتمع آرادکوه و تشکیل ابر ۵ کیلومتری بر فراز این کوه زباله بود.

 

آخرین بار مردادماه گذشته بود که نام ناسا و گزارش‌هایش در شبکه‌های اجتماعی پرتکرار شد؛ گزارشی که گفته می‌شد درباره وقوع بارش‌های هولناک و ورود «غول اقیانوس هند» به ایران هشدار می‌داد. پیش از آن سیل استهبان ده‌ها قربانی گرفته بود و در ادامه در تابستان امسال شمار قربانیان سیل در نواحی مانند امامزاده داوود تهران، یزد، سیستان، کرمان و مازندران به حدود یکصد نفر رسید.

 

پس از انتشار گزارش اخیر ناسا، «علیرضا زاکانی» در ارتباط با انتشار تصویر پنج کیلومتری گاز متان در آسمان جنوب شهر تهران در جمع خبرنگاران با صراحت اعلام کرد: «در این ارتباط هیچ گزارشی دریافت نشده که البته همه چیز ناسا دروغ است و این موضوع نیز دروغ خواهد بود.»

 

 

به گزارش «آرمان امروز» این تکذیبِ ناشی از بدبینی شهردار تهران به غرب در حالی است که ایران یکی از ۱۰ کشور تولید کننده گازهای گلخانه‌ای است و انتشار گاز متان از گوشت و گیاه فاسد که بیشترین حجم زباله های «تر» ایران را تشکیل می دهد، امری طبیعی به حساب می آید.

 

دبیر شبکه‌های مردم نهاد محیط زیست کشور در این باره با اشاره به ردپای اقتصاد سیاه مافیای زباله در ایجاد توده گاز متان جنوب تهران به «ایسنا» گفته است: «نقطه‌ای که شهرداری باید به آن نگاه کند پیش از آنکه آرادکوه باشد، در درون خود شهرداری‌ها است. گلوگاه‌هایی که از این مسیر ثروت اندوزی می‌کنند اجازه نمی‌دهند سیستم اجرایی درست کار کند.

 

«محمد الموتی» دبیر شبکه‌های مردم نهاد محیط زیست در واکنش به گزارش ناسا بیان داشته «یکی از مسائلی بسیار عجیب درباره این گزارش، تکذیب شهرداری تهران است. شهرداری گفته است که اگر قرار بود چنین پدیده‌ای وجود داشته باشد چرا پیش‌ از این درباره این موضوع صحبت نشده است؟ این در حالی است که پاسخ به این سوال بسیار ساده است. در تمام دنیا اعلام شده که سیستم طیف‌سنج جدیدی که راه‌اندازی و استفاده شده از یک تا دو ماهه گذشته شروع به کار کرده و مربوط به سال ۲۰۲۲ است. این قابلیت طبیعتا حتی سال گذشته وجود نداشته است چه رسد به سال‌های قبل از آن. بدین جهت این ابزار، سیستم و فناوری جدید با تمرکز بر پیدا کردن نقاط داغ متان توانسته چنین کشفی را به جهانیان ارایه دهد.

 

«محمد درویش» کارشناس محیط زیست هم اظهار داشته در اینکه مجتمع آراد‌کوه به‌عنوان بزرگترین لنفیل (محل دفن زباله) ایران، یکی از اصلی ترین تولید کنندگان گاز متان در پایتخت است و در این موضوع شکی نیست، ولی تعجب من از این است که چرا سازمان محیط زیست در این زمینه سکوت کرده است؟! محیط زیست می تواند با امکاناتی که دارد به‌راحتی‌، ادعای ناسا را راستی آزمایی کند ولی اینکه هیچ واکنش موثق و معتبری در این زمینه ارایه نمی‌دهد و چرا تا الان در این زمینه هشدار نداده است، خودش جای تامل است. از سویی نباید این سوال را نیز نادیده گرفت که چرا ناسا در این برهه از زمان و در شرایطی که ایران درگیر برخی ناآرامی‌ها و نارضایتی‌ها است، اقدام به انتشار چنین گزارشی کرده است.

 

 

البته «پیام جوهرچی» معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست در واکنش به این گزارش اظهار کرده مراکز دفن قدیمی به‌طور قطع قابلیت دفع گاز متان را دارند و نمی‌توان این موضوع را حاشا کرد. در کشورهای پیشرفته برای طراحی محل دفن پسماند استحصال گاز دارند تا به‌عنوان یک منبع انرژی از آن در نیروگاه‌ها استفاده کنند.

 

از سوی دیگر، «مهدی بابایی» عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه «شهردای تهران مسئولیتی در قبال بوی بد شهری ندارد» اظهار داشته در مطالعه‌ای که اخیر درباره دلایل بوی بد شهر تهران منتشر شده، آمده است که عموما در فصل سرد سال و در مناطقی از تهران که در جنوب و مرکز واقع اند بوی بدی به مشام می رسد. دلیل این اتفاق هم بادهای جنوبی است، بادی که از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) به سمت تهران می وزد.

 

به گزارش ایران مامن، طی روزهای اخیر انتشار بوی زباله سوخته شده در نواحی جنوبی پایتخت بیش از همیشه به مشام می‌رسد که می‌تواند ناشی از افزایش فعالیت زباله‌سوزی همزمان با گزارش تازه ناسا باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات