تاریخ انتشار : سه شنبه 22 آذر 1401 - 19:04
کد خبر : 16682

باز هم فنردررفتگی بازارها

باز هم فنردررفتگی بازارها

با کمرنگ‌‌ و کمرنگ‌تر شدن امیدواری‌ها به احیای برجام، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دور دوم تحریم‌ها علیه مقامات جمهوری اسلامی به دلیل وقایع ناآرامی‌های اخیر خبر داد تا تیره‌ترین فضای ممکن در مناسبات تهران و غرب طی سالیان اخیر شکل بگیرد.   به گزارش ایران مامن، مواضع رئیس‌جمهوری چین در مهمانی

با کمرنگ‌‌ و کمرنگ‌تر شدن امیدواری‌ها به احیای برجام، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دور دوم تحریم‌ها علیه مقامات جمهوری اسلامی به دلیل وقایع ناآرامی‌های اخیر خبر داد تا تیره‌ترین فضای ممکن در مناسبات تهران و غرب طی سالیان اخیر شکل بگیرد.

 

به گزارش ایران مامن، مواضع رئیس‌جمهوری چین در مهمانی اعراب و در قبال سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و سرنوشت جزایر سه‌گانه خلیج فارس هم تصویر شریک شرقی و بزرگترین طرف تجاری ایران را مخدوش ساخت و این وقایع برای بازارهای ایران پیامدهایش را نشان داد.

 

رسانه‌ها در روز بیست و دوم آذرماه از خرید و فروش سکه امامی با بهای ۱۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان خبر دادند و همزمان قیمت دلار تثبیت روی ۳۸ هزار تومان را هدفگذاری کرد.

 

به نوشته روزنامه «اعتماد»  قیمت دلار در ۹۰ روز گذشته، نزدیک به ۷ هزار تومان رشد کرده است. قیمت دلار در ۲۱ شهریور ماه امسال ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان بوده. یک ماه بعد به ۳۲ هزار و ۷۴۰ تومان رسیده.۲۱ آبان ماه، ۳۵ هزار و ۳۲۰ تومان شده و روز گذشته در کانال‌های فردایی به ۳۷ هزار و ۹۰۰ تومان رشد قیمت داشته است. با این حساب باید گفت که ارزش پول ملی ایران در این ۹۰ روز بیش از ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

 

 

در واکنش به این وضعیت، «عبدالناصر همتی» رئیس کل سابق بانک مرکزی و منتقد شاخص اقتصادی دولت توئیت زده است: گفتید؛ برای تقویت قدرت خرید کارکنان دولت و بازشستگان حقوق‌ها را از اول مهر یک تا یک و نیم میلیون تومان (۳ تا ۱۰درصد) افزایش میدهید که به حق باید انجام میشد. در عوض، از اول مهر ماه ظرف کمتر از ۳ ماه قدرت خرید مردم ۲۰ درصد کاهش یافت. بازهم؛ خسته نباشید!

 

انتقاد از اوضاع بازارها و شاخص‌های اقتصادی به منقدان دولت محدود نیست. همزمان با رسیدن قیمت پراید به ۲۲۲ میلیون، «جلال رشیدی کوچی» در بهارستان گفت که باید منتظر خودرو ۲۰۶، با قیمت ۹۰۰ میلیون تومان باشیم.

 

در این فضا «رجا نیوز» با استناد به آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نوشته ایران در دوره هفت ماهه ژانویه تا جولای ۲۰۲۲، ۳۴ میلیارد دلار نفت فروخته و تحریم نفتی کشور رنگ باخته است.

 

 

این در حالی است که از دید بسیاری از ناظران و کارشناسان اقتصادی حتی در صورت افزایش میزان فروش نفت که چندان محتمل نیست این چشم‌انداز بازارهای مختلف، ثبات اوضاع داخلی و تغییر برآوردها از وضعیت مناسبات خارجی است که می‌تواند فنر بیرون‌جهیده اقتصاد و به عبارتی آشفته‌بازار فعلی را تا حدی کنترل کند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات