تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردین 1402 - 18:52
کد خبر : 17814

رولت روسی برای توهمات راهبردی

رولت روسی برای توهمات راهبردی
بسیاری می‌گویند روس‌ها به محض خروج از باتلاق جنگ اوکراین و تنش‌زدایی با غربی‌ها باز هم به ایران پشت خواهند کرد و به جای «سالاد روسی»، «رولت روسی»* نصیب ایران خواهد شد.

روس‌ها در شرایطی که دستشان هم زیر سنگ ایران است حاضر به تغییر رویه‌های خود در قبال ایران نیستند و گویا قرار است ماجرای بی‌احترامی به رئیس‌جمهوری ایران در سفر زمستان ۱۴۰۰ به مسکو همچنان تکرار شود.

 

همزمان با اظهارنظر بازیکنان تیم ملی فوتبال روسیه که بعد تعلیقشان از حضور در مسابقات رسمی برای انجام دیداری تدارکاتی مهمان شدند و تصویری از یک کشور عقب‌مانده از ایران ارائه دادند، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه لاکچری روس‌ها نیز بی‌حرمتی آشکاری را مقابل همتای ایرانی خود نشان داد و رسم میزبانی را کنار گذاشت.

 

به گزارش رسانه‌ها، «حسین امیرعبداللهیان» که هفته گذشته برای نهایی کردن «معاهده راهبردی بلندمدت» راهی مسکو شده و انتظار داشت لاوروف استقبال از وزیر امور خارجه ما را همچنان که در تهران از وی به عمل آمده بود(تیرماه پارسال)، تکرار کند، در مواجهه با پرسش وزیر خارجه روس‌ها که پرسید «منتظر چه بودی؟» حتی نتوانست از چشمداشت خود سخن بگوید.

 

 

این ماجرا از دید رسانه‌ها دور نماند و انتقادات زیادی در این باره مطرح شد. با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت برخی که با انگیزه‌های مختلف از ارتباطات و تبادل هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های مختلف نگرانند، دنبال حاشیه سازی‌های ناشیانه هستند.

 

این در حالی است که تکرار این دست رفتارها از سوی روس‌ها گویای نگاه آنان به ایران و نمایندگان سیاسی و حتی مردم ایران است آن هم در شرایطی که روس‌ها به خاطر درگیری در جنگ اوکراین دوستان زیادی در سطح منطقه و بین‌الملل ندارند.

 

به ادعای «وال استریت ژورنال» روس‌ها قرار است در پاسخ به کمک پهپادی، کمک‌های فنی برای نظارت سایبری به ایران ارائه دهند. در همین حال برخی رسانه‌ها هم نوشته‌اند سفر امیرعبداللهیان به مسکو با هدف جلب حمایت کرملین برای راه افتادن دوباری مذاکرات احیای برجام بوده است؛ مذاکراتی که روس‌ها هیچ نفعی در راه‌اندازی مجدد آن ندارند چون اولا غربی‌ها مدعی‌اند تا تهران در جنگ اوکراین حامی مسکو است، مذاکرات هسته‌ای معنایی ندارد هرچند از سوی رهبر انقلاب در پیام سال نو، هرگونه مداخله‌ای از جانب ایران در این جنگ رد شده است.

 

ثانیا، برای روس‌ها حل اختلافات ایران و غرب مطلوب نیست زیرا می‌تواند به تعدد رقبا در بازار انرژی و افزایش چالش‌های مسکو در این حوزه منتهی شود.

 

اخبار مرتبط

زنگ خطر «تیلسیت جدید» از بصره؛ دلیل دهان‌کجی دوباره به «خلیج فارس» چیست؟

 

با وجود رفتارهای آزاردهنده روس‌ها در قبال ایران، همچنان برخی توهماتی راهبردی در این زمینه دارند برای مثال آن بخش از ترانه‌سرایی شاعر و خواننده «سلام فرمانده» که گفته «بشار اسد» سرباز صفر و «ولادیمیر پوتین» فرمانبر رهبر جمهوری اسلامی ایران است در فضای مجازی پربازدید شده است.

 

 

این در حالی است که از هم اکنون بسیاری می‌گویند روس‌ها به محض خروج از باتلاق جنگ اوکراین و تنش‌زدایی با غربی‌ها باز هم به ایران پشت خواهند کرد و به جای «سالاد روسی»، «رولت روسی»* نصیب ایران خواهد شد.

 

*رولت روسی نام نوعی شرط‌بندی بر زندگی یا مرگ است که طی آن، شرکت‌کنندگان یک گلوله در هفت‌تیری با ظرفیتی از یک تا پنج گلوله و معمولاً شش گلوله قرار می‌دهند و بقیه را خالی می‌گذارند. سپس خشاب چندین بار چرخانده می‌شود تا نتوان فهمید گلوله کجاست. سپس لولهٔ هفت‌تیر را بر روی شقیقهٔ خود می‌گذارند و ماشه را می‌کشند.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات