تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 بهمن 1401 - 18:37
کد خبر : 17278

پوست موز مالیه زیر عصای معلولان

پوست موز مالیه زیر عصای معلولان
معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور اواسط ماه گذشته از ثبت 1.6 میلیون معلول در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی کشور خبر داد؛ آماری که بنا بر اعلام بهزیستی سالانه 40 تا 60 هزار نفر به آن اضافه می‌شود.

دولت در لایحه بودجه سال بعد، ردیف اختصاصی «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» را حذف کرده است. درحالی که مطابق ماده ۳۰ همین قانون مصوب سال ۹۷ ، سازمان برنامه و بودجه مکلف است ردیف بودجه جداگانه در نظر بگیرد.

 

اعتبار اختصاصی حمایت از معلولان از هزار و صد میلیارد پنج سال پیش به رقم به ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان رسید در ۱۴۰۱اما اکنون این رقم صفر در نظر گرفته شده است.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی توضیح داده بودجه سازمان از ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۶ هزار و۶۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آتی رسیده، بنابراین می‌توان گفت که اعتبار قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حذف نشده و در سر جمع اعتبارات سال ۱۴۰۱ لحاظ و لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است.

 

«بهروز مروتی» مدیر کارزار حمایت از افراد دارای معلولیت در گفت و گو با «رسالت» پیام واضح و روشن حذف بودجه معلولان را عدم تمایل مسئولان به اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان دانسته و تصریح کرده قانونی که فاقد بودجه باشد، هیچ گونه ارزش و اعتباری ندارد. با این اقدام، قانون به محاق می رود و امکانی برای مطالبه گری معلولان وجود ندارد. این در حالی است که حداقل بودجه مورد نیاز برای اجرای این قانون ۶۰ هزار میلیارد تومان است.

 

 

این فعال حوزه معلولان به «شرق» هم گفته است: طبق محاسبات انجام‌شده اگر بودجه فعلی از دوهزارو ۸۷۰ میلیارد تومان بر مبنای ۲۰ درصد در سال آینده افزایش یابد و به مبلغ سه‌هزار‌و ۴۰۰ میلیارد تومان برسد، بودجه سرانه هر معلول به میزان کمتر از قیمت دو عدد تخم‌مرغ در روز می‌رسد؛ یعنی معلولان فقط می‌توانند در طول روز نان و آب تهیه کنند.

 

این روزنامه به همین بهانه پای صحبت خانواده معلولان نشسته و به نقل از مادر یک معلول ۲۴ ساله جسمی-حرکتی نوشته «اگر فرزند یکی از مسئولان هم با معلولیت جسمی-‌حرکتی یا هر نوع معلولیتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد، می‌توانستند با مستمری ۵۴۰ هزار تومان در ماه، هزینه‌های سرسام‌آور فرزندشان را تأمین کنند؟»

 

 

پس از مشخص شدن حذف بودجه قانون حمایت از معلولان، شماری از آنان روز دوم بهمن روبروی مجلس تجمع کردند؛ تجمعی که روایت‌های حاضران در آن نیز در برخی رسانه‌ها قابل تامل است.

 

«خبر آنلاین» از تجمعی که هیچکدام از مجلسی‌ها حاضر نشدند به میان معلولان بیایند و به نقل از یکی از آنان نوشت: فضا بسیار سنگین و همکاری‌ها ناامیدکننده بود. ما ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر بودیم اما تقریبا به اندازه نصف ما برایمان مامور گذاشته بودند. برای مایی که اغلب‌مان یا روی ویلچر هستیم یا با عصا و واکر و به کمک دیگران حرکت می‌کنیم این کار را کرده بودند. به سختی توانستیم چند فیلم و عکس مختصر بگیریم. مأموران به شدت مراقب گوشی‌های موبایلمان بودند و در ساعت‌های اولیه تجمع حتی از شعار دادنمان نیز ممانعت می‌کردند.

 

البته سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن اشاره به خط فقر ۱۸ میلیونی اظهار داشته که در بهارستان بودجه مربوط به معلولان چکش‌کاری خواهد شد. از سوی دیگر سخنگوی شبکه ملی تشکل‌های معلولان جسمی و حرکتی از توسل به سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه خبر داده است.

 

به گزارش ایران مامن، معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور اواسط ماه گذشته از ثبت ۱.۶ میلیون معلول در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی کشور خبر داد؛ آماری که بنا بر اعلام بهزیستی سالانه ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر به آن اضافه می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات