تاریخ انتشار : سه شنبه 12 اردیبهشت 1402 - 17:51
کد خبر : 18106

واردات خودروهای دست‌دوم خارجی پشت چراغ چشمک‌زن

واردات خودروهای دست‌دوم خارجی پشت چراغ چشمک‌زن
برای اکثر مصرف‌کننده‌ها واردات خودروهای نو خارجی گره‌گشا نیست و منتظرند تا واردات دسته‌دوم‌ها تا حدی بازار داخلی را تکان دهد.

خودروهای وارداتی قرار است بعد از کش‌وقوس‌های زیاد به دست مشتریان برسد و مدیرعامل سایپا موعد آن را هفته آینده اعلام کرده است. به گفته «محمدعلی تیموری» سایپا تاکنون برای واردات ۲۹ هزار خودروی چانگان و زوتی ثبت سفارش کرده است. همچنین هفت هزار خودرو را قرار است پارس‌خودرو از چین واردات کند. تیموری افزوده اگر بانک مرکزی همکاری کند سایپا مشکلی برای تأمین ریال ندارد لذا حتماً قادر خواهد بود تا پایان سال ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور کند.

 

به گزارش ایران مامن، مخاطب این اظهارات شمار محدودی از ده‌ها هزار مصرف‌کننده است که می‌خواهند صاحب خودرو شوند یا فرسوده‌هایشان را عوض کنند. به عبارتی برای اکثر مصرف‌کننده‌ها واردات خودروهای نو خارجی گره‌گشا نیست و منتظرند تا واردات دسته‌دوم‌ها تا حدی بازار داخلی را تکان دهد.

 

 

به گزارش «دنیای اقتصاد»  مجلس روز گذشته با ۱۶۲رای دو فوریت لایحه الحاق موادی به قانون سامان‌دهی صنعت خودرو را به تصویب رساند. هدف از ارائه این لایحه تنظیم بازار و تنوع‌بخشی به بازار خودرو عنوان شده است. یکی از نمایندگان به گفته که به احتمال زیاد این لایحه هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و در همان مقطع به تصویب نهایی خواهد رسید. پیش از این نمایندگان بندی را در بودجه۱۴۰۲ قرار داده بودند که بر مبنای آن واردات خودروهای کمتر از ۵سال مجاز شناخته می‌شد؛ اما این بند با مخالفت مجمع تشخیص حذف شد.

 

اخبار مرتبط:

گروگان‌گیری خودروبازها

واردات خودروها کارکرده در جاده پُر چاله

وقتی دولت واردکننده خودرو می‌شود

خودروهای آسوده‌خاطر چینی‌ در بازار ایران

در این شرایط، نمایندگان بعد از استیضاح و برکناری «سیدرضا فاطمی امین» وزیر صمت، ارسال این لایحه دوفوریتی را به فال نیک گرفته و با تصویب آن سعی بر بازگرداندن آرامش به بازار خودرو و کاهش قیمت خودروهایی دارند که طی یک‌ماهی که از سال جدید می‌گذرد به گفته برخی کارشناسان تا سه‌برابر هم افزایش قیمت داشته‌اند.

 

این در حالی است که برخی ناظران می‌گویند همزمانی ارسال این لایحه به مجلس با زمان استیضاح اقدامی برای نجات وزیر بوده و دولت اراده‌ای جدی را در این زمینه به کار نخواهد بست. «شرق» در این باره به نقل از «اله وردی دهقانی» عضو کمیسیون صنایع مجلس نوشته است: شخصی که با مصوبه واردات خودروی کارکرده خارجی در بودجه ۱۴۰۲ در مجمع تشخیص مخالفت کرد، شخص وزیر وقت بود. اما درحال‌حاضر دیگر او حضور ندارد. … از صاحب‌قلمان و نهادهای دیگر هم انتظار حمایت و کمک داریم تا این روند اصلاح شود و مافیای خودرو نتواند بعد از این کاری از پیش برد.

 

 

«شهریار حیدری» دیگر نماینده‌ای است که به خبرنگار این روزنامه گفته در همسایگی ما دولت عراق است که طی چند سال اخیر خودروهای کم‌کارکرد خارجی وارد می‌کند و ما هم باید به این امر تن بدهیم.

 

وی افزوده است: این منطقی نیست که دولت قیمت خودروهای وارداتی را بالا ببرد تا مردم نتوانند از این نعمت بهره‌مند شوند. اگر قرار باشد واردات خودرو محل درآمدی برای دولت شود که در‌حال‌حاضر هم شرکت‌های خودروساز سایپا و ایران‌خودرو این کار را انجام می‌دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات