تاریخ انتشار : سه شنبه 12 اردیبهشت 1402 - 19:15
کد خبر : 18112

دعوا بر سر نوعِ شهادت؛ از حمیدرضا الداغی تا آیت‌الله سلیمانی و رستم قاسمی

دعوا بر سر نوعِ شهادت؛ از حمیدرضا الداغی تا آیت‌الله سلیمانی و رستم قاسمی
کشمکش‌ها بر سر شهادت جوان سبزواری در حالی است که پیش از آن، موضوع شهادت آیت الله «عباسعلی سلیمانی» نیز مورد توجه بسیاری قرار گرفته بود

پیکر «حمیدرضا الداغی» جوان سبزواری که جمعه‌شب گذشته برای دفاع از دو دختر در برابر مزاحمت تعدادی از اوباش کم‌سن و سال این شهر و بر اثر جراحات ناشی از درگیری با آنان جان باخت، بعد از تشییع در مشهد و زادگاهش به خاک سپرده شد. در همین حال بحث و حتی جدل‌هایی زیادی درباره این رخداد در روزهای اخیر درگرفت که بیشتر حول محور اقدام و شخصیت واقعی او بود.

 

بسیاری در فضای مجازی از تلاش کاربران موسوم به ارزشی‌ برای مصادره الداغی نوشتند و اینکه توصیف وی با عناوینی مانند شهید امر به معروف یا مدافع امنیت و حجاب و … با واقعیات او فرسنگ‌ها فاصله دارد.

 

به گزارش ایران مامن، همسر این شهید هم در اظهاراتی که در رسانه‌ها منتشر شد اظهار داشت اقدام او فقط نمود غیرت و جوانمردی است و به خاطر جناح یا سیاستی خاص نبوده است.

 

در میانه چنین کشمکش‌هایی، توصیفات یک حقوقدان تازه‌مشهورشده از مرگ حمیدرضا الداغی خبرسازشد و بسیاری به خاطر توهین وی و تحت عنوان «نفلگی اخلاقی» این استاد دانشگاه تهران را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

 

کشمکش‌های اینچنینی بر سر شهادت جوان سبزواری در حالی است که پیش از آن، موضوع شهادت آیت الله «عباسعلی سلیمانی» نیز مورد توجه بسیاری قرار گرفته بود. عضو مجلس خبرگان رهبری چهارشنبه گذشته هدف رگبار گلوله یکی از عوامل نگهبانی یکی از شعب بانک ملی شهر بابلسر قرار گرفت و در حالی که تصور می‌شد این اقدام تروریستی بوده است اما استاندار مازندران با توجه به اظهارات ضارب تایید کرد این اقدام تروریستی نبوده و ضارب شناختی از آیت‌الله سلیمانی نداشته است.

 

 

در فضای اعلام عزای عمومی در شهرهای استان مازندران و نیز سیستان و بلوچستان و کاشان که آیت الله سلیمانی سابقه نماینده ولی فقیه را در آن‌ها داشته بسیاری با توجه به اعلام رسمی درباره نحوه حادثه و مقایسه آن با اقدامات تروریستی سال‌ها پیش علیه «شهدای محراب» و روحانیون بلندپایه‌ای مانند آیات بهشتی، مطهری و … این پرسش را مطرح ساختند که ملاک استفاده از عنوان شهید برای آیت‌الله سلیمانی چه بوده است؛ آیا قرار داشتن در زمره روحانیون بلندپایه و شاخص یا هدف قرار گرفتن با اسلحه در فضای عمومی یا …؟

 

همه این‌ها در فضایی است که در روزهای اخیر حمله به روحانیون در شهرهایی مانند قم و تهران و پخش تصاویر آن نگرانی‌های زیادی را برانگیخته و اظهارنظرهایی در این رابطه مطرح شده است از جمله «علی فلاحیان» وزیر پیشین اطلاعات در مصاحبه با «جماران» ائمه جمعه را به فراگرفتن دفاع شخصی توصیه کرده است.

 

از سوی دیگر، «کیهان» در یادداشتی وقایع اخیر را به گردن اصلاحاتی‌ها انداخته و نوشته است: جنایاتی همچون ترور آیت‌الله سلیمانی، حمله به سه طلبه در قم و تهران، قتل یک جوان ناهی از منکر در سبزوار به دست اراذل‌، ترور فرمانده پلیس آگاهی سراوان و همسرش و… تنها بخشی از نتایج تحریف،دروغ و لجن‌پراکنی رسانه‌های زنجیره‌ای است.

 

پیش از این و در چارچوب کشمکش‌ها بر سر نحوه و دلیل شهادت، مباحثی پیرامون مرحوم «رستم قاسمی» وزیر سابق راه و شهرسازی مطرح شده و درج عنوان شهید بر سنگ مزار و سپس اعلام شهادت به خانواده وی پرسش‌هایی را برانگیخته بود که آیا این عنوان به خاطر جانبازی بوده یا چنان که «عصر ایران» در مطلبی که حذف شد آورده است: این سوال پیش می‌آید که در چین چه اتفاقی برای او رخ داده که منجر به شهادتش شده است؟

 

 

در پاسخ به چنین پرسش‌هایی برخی این عنوان را فاقد چارچوب‌هایی خاص و تعریف شده می‌دانند و با اشاره به اطلاق عنوان شهید به شهروندان عادی که بدون داشتن هیچ‌گونه نقشی در اعتراضات سال‌های اخیر و در میانه درگیری‌ها جان باخته‌اند، دایره این مفهوم را فراتر از این سوالات ترسیم می‌کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات