تاریخ انتشار : سه شنبه 19 دی 1402 - 19:42
کد خبر : 20017

اولین انتخابات بعد از ناآرامی‌های ۱۴۰۱ و برنامه‌ریزی اصلاح‌طلبان

اولین انتخابات بعد از ناآرامی‌های ۱۴۰۱ و برنامه‌ریزی اصلاح‌طلبان
از دید رسانه‌های اصولگرا به نظر می‌رسد «تحریم انتخابات» دست کم برای جبهه اصلاحات و احزاب اصلی این جریان سیاسی کانون تمرکز نیست

بعد از مشخص شدن تایید صلاحیت‌شده‌های جریان رقیب دولت اعم از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و طیفی از اصولگرایانِ نزدیک به «علی لاریجانی»، تحرکات این جریان مورد توجه بسیاری از ناظران مسائل سیاسی قرار گرفته است.

 

در ادامه واکنش‌ها به رد صلاحیت گروهی از چهره‌های منتسب به این جریان، «حسن روحانی» نامزد شاخص انتخابات خبرگان اظهار داشته من فکر نمی‌کردم بعد از بیانات اخیر مقام معظم رهبری، این همه نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی را ردصلاحیت کنند. تصور می‌کردیم هیأت‌های نظارت اقدام هیأت‌های اجرایی را جبران می‌کنند. بسیاری از افرادی که امید داشتیم در استان‌ها و تهران تائید شوند تا مردم بیشتر پای صندوق رأی بیایند، تائید نشدند که کار خیلی سخت شد.

 

به گزارش ایران مامن، اظهاراتی از این دست که به تازگی «محمدجواد لاریجانی» از آن به عنوان «نق زدن» جریانی یادکرده که چند دهه اداره مملکت را در دست داشته، باعث نشده تحرکات طیف‌های گوناگون این جریان به سمت انجماد حرکت کند.

 

خبرگزاری دولت پیش‌بینی کرده با کنار هم چیدن تمام اظهارات و اقدامات اصلاح طلبان در هفته‌های اخیر می‌توان به یک تصویری از خطوط اصلی تفکرات این طیف دست یافت. به نظر می‌رسد «تحریم انتخابات» دست کم برای جبهه اصلاحات و احزاب اصلی این جریان سیاسی کانون تمرکز نیست.

 

«ایرنا» همچنین نوشته نزدیک یک ماه است که در گعده‌های سیاسی و رسانه‌ای موضوع سرلیستی، اصلاح طلبان کانون توجه است و جدی ترین آن که تاکنون هم تکذیب نشده، «محمدباقر نوبخت» دبیرکل حزب اعتدال و توسعه است.

 

 

خبرگزاری «تسنیم» هم در این مورد گزارش داده در صورتی که بعد از بررسی نهایی شورای نگهبان، احزابی مانند اعتدال و توسعه، حزب کارگزاران، اعتماد ملی و شخصیت‌های اصلاح‌طلب غیرحزبی که از قبل تصمیم بر مشارکت داشتند بخواهند فهرستی تشکیل دهند، به‌احتمال قوی محمدباقر نوبخت سرلیست آنها خواهد بود.

 

به نوشته «آرمان امروز» البته باید منتظر ماند و دید جبهه اصلاحات از میان سه راهبرد «تحریم انتخابات»، «مشارکت بدون قید و شرط» و «مشارکت مشروط» کدام را برمی‌گزیند؟ «حسین مرعشی» دبیرکل حزب کارگزاران در نشست خبری اعلام کرده دو راهبرد اولی طرفدار چندانی ندارد و گفته باید ببینیم چه‌تعداد تأیید می‌شوند، اگر ۲۰ نفر تأیید شوند ما در خانه می‌نشینیم اما اگر بیشتر تأیید شوند، برای تهیه لیست اقدام می‌کنیم.

 

در این ارتباط، اظهارنظر رقبای این جریان هم مورد توجه قرار گرفته از جمله «محمدرضا باهنر» نایب رئیس سال‌های گذشته مجلس بیان داشته یک آرزو دارم که در شهرهای بزرگی مثل تهران جریان‌ اصلاح‌طلب و میانه‌رو مثل حزب اعتدال و توسعه که آن‌ها بتوانند یک لیست قدرتمند واحد ارائه دهند. من به آنها رأی نمی‌دهم زیرا رقیب من هستند اما برای اینکه مشارکت و هیجان انتخاباتی بالا برود علاقه‌مند هستم این اتفاق بیفتند. تا جایی که خبر دارم این اتفاق در حال افتادن است.

 

در مقابل، «مرتضی الویری» شهردار پیشین پایتخت اظهار داشته مردم حداقل تجربیات ۲ انتخابات اخیر را پیش روی خود دارند. بر همین اساس احساس می‌شود که یک قهر فراگیر و عمومی به وجود آمده و اگر چهره مقبولی بخواهد به این عرصه ورود پیدا کند، طبیعتاً خود را قربانی کرده است.

 

به گفته این نماینده ادوار مجلس، ارزیابی بنده از سکوت چهره‌هایی مانند خاتمی، عبدالله نوری و موسوی خوئینی‌ها به این ترتیب است که آنها هم نسبت به روند برگزاری انتخابات معترض هستند و احساس می‌کنند شرایط نامساعد است و نهادهای حاکمیتی به اندازه‌ای بد عمل کردند که اگر همه این بزرگواران مردم را تشویق به انتخابات کنند، مردم به همچین تقاضایی لبیک نخواهند گفت.

 

در همین حال، روزنامه «اعتماد» با اشاره به «قلع و قمع کاندیداهای اصلاح طلب از سوی هیات های نظارت» و طرح این گزاره که «برای جریان قدرت طلب مشارکت اهمیتی ندارد» نوشته است: طی دوره‌های اخیر انتخابات، اصلاح‌طلبان همواره بر این امر تاکید داشتند که نارضایتی‌ها، عدم اعتمادها و مطالبات مردم باید از مجرای انتخابات پیگیری شوند. این مکانیسم عملی نمی‌شود مگر اینکه مردم احساس کنند میان نامزدهای جریانات گوناگون، تفاوت‌هایی وجود دارد. در واقع مردم مطالبات خود را در آینه وعده‌ها، اهداف و برنامه‌های نامزدها ببینند.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات