تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 - 15:47
کد خبر : 19978

دوباره فساد با بوی قرص برنج

دوباره فساد با بوی قرص برنج
یک عضو کمیسیون اقتصادی هم تصریح داشته دست مافیای کثیف در واردات برنج همچنان وجود دارد. یک تا دو ماه قبل از برداشت برنج، مجوز واردات اخذ می‌شود؛ چنین اقدامی تنها کار مافیا و شبکه‌هایی است که بدون توجه به نیاز داخلی اقدام به واردات برنج می‌کنند.

به گزارش ایران مامن، با وجود وقوع حوادثی مانند انفجارهای تروریستی کرمان و بعد از آن انتشار نتایج بررسی صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم از سوی شورای نگهبان، موضوع مبارزه با فساد و رانت‌خواری و مافیاهای موجود در زمینه‌های گوناگون هنوز مورد توجه رسانه‌ها است.

 

در این زمینه، «آرمان ملی» به نقل از یکی از اعضای شورای شهر تهران از فرایند حذف مافیای زباله با طرحی به نام «نوماند» نوشته و «موسی غنی نژاد» در «دنیای اقتصاد» سرمقاله این روزنامه را در باب مقابله با فساد چنین به نگارش درآورده است: حدود سه‌دهه است که کشور ما فسادهای اقتصادی متعددی را تجربه می‌کند که ابعاد آن بعضا سر به میلیارد دلار می‌زند؛ اما ظاهرا مسوولان ذی‌ربط ابزار یا روش کارآمدی برای ریشه‌کن کردن آن هنوز نیافته‌اند؛ تکرار و تواتر این فسادها شاهدی بر این مدعاست.

 

به نوشته این استاد اقتصاد، به نظر می‌رسد رویکرد اصلی متولیان امر برای مبارزه با چنین فسادهایی توسل به مجازات‌های سنگین بازدارنده از قبیل اعدام و حبس‌های طولانی‌مدت برای مجرمان است؛ اما تجربه نشان می‌دهد این رویکرد چندان نتیجه‌بخش نبوده است. گرچه برخوردهای قضایی با این پدیده ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، اما اثر آن الزاما بازدارندگی مطلوب را ندارد.

 

در این میان، «ابتکار» از «پشت پرده مجوزهای واردات برنج» به عنوان «یک پرونده دبش برای واردات برنج» خبر داده است. به نوشته این روزنامه یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس  با اشاره به این که دست مافیای کثیف در واردات برنج همچنان وجود دارد، گفته است: یک تا دو ماه قبل از برداشت برنج، مجوز واردات اخذ می‌شود؛ چنین اقدامی تنها کار مافیا و شبکه‌هایی است که بدون توجه به نیاز داخلی اقدام به واردات برنج می‌کنند.

 

 

در این پیوند، «علی اصغر باقرزاده» نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس خطاب به رئیس جمهور اظهار داشته آقای رئیس جمهور وقتی تا ۳ میلیون تن برنج تولید کردیم؛ برای چه ۲ میلیون تن برنج وارد شده است؟ موضوع این است که این دو میلیون تن برنج را چه کسی وارد کرده است؟ آیا نیاز کشور ما ۲ میلیون تن برنج است که وارد شود؟ آقای رئیس جمهور؛ این دو میلیون تن برنج با چه ارزی وارد شده است؟ در حالی که ما امروز برای واردات دارو دچار مشکل تامین ارز هستیم.

 

در ادامه اعتراض‌ها به مافیای برنج، «جبارکوچکی نژاد» نماینده رشت گفته است. شاهد هستیم که از ابتدای آذرماه دوباره ثبت سفارش برنج انجام می‌شود. جالب است که در اواخر ماه آذر یک کشتی با ۳۵۰ تن برنج نیز در کشور تخلیه شده است.

 

یک عضو کمیسیون اقتصادی هم تصریح داشته دست مافیای کثیف در واردات برنج همچنان وجود دارد. یک تا دو ماه قبل از برداشت برنج، مجوز واردات اخذ می‌شود؛ چنین اقدامی تنها کار مافیا و شبکه‌هایی است که بدون توجه به نیاز داخلی اقدام به واردات برنج می‌کنند.

 

به گفته «ذبیح‌الله اعظمی ساردویی» موضوع واردات بی رویه برنج و تخلفات آن بار‌ها و بار‌ها در کمیسیون کشاورزی مجلس مورد بحث قرار گرفته است. به طور قطع اگر روند کنونی ادامه یابد و افرادی شناخته شده یا ناشنا‌س، آقازاده یا رانت‌خوار در شرایط نامناسب در زمان نزدیک به فصل برداشت مجوز واردات اخذ کرده و برنج وارد می‌کنند موضوع تحقیق و تفحص مجلس از واردات برنج کلید خواهد خورد.

 

مرتبط:

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 2
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سعید شنبه , ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷

کوفتتون بشه الهی

طاهره سامی شنبه , ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷

فساد چایی رو گند ش رو درنمیارنـ عدد و رقم اعلام نمیکنن

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات