تاریخ انتشار : شنبه 30 اردیبهشت 1402 - 22:14
کد خبر : 18263

طالبان و تنش آبی با ایران برای آبیاری مزارع خشخاش یا انجام ماموریت استکبار؟

طالبان و تنش آبی با ایران برای آبیاری مزارع خشخاش یا انجام ماموریت استکبار؟
از دید برخی ناظران، یکی از دلایل تمرکز طالبان برای ذخیره آب و خودداری از تحویل حق‌آبه ایران افزایش نیاز به آب برای آبیاری مزارع خشخاش است.

وضعیت آبی سیستان و بلوچستان رو به وخامت می‌رود چنان که یک فعال محیط زیست اظهار داشته زابل تا آخر خرداد آب شرب دارد و اگر افغانستان پایش را بر روی گلوی هیرمند بگذارد، دولت ایران با یک مهاجرت ۴۰۰ هزارنفری روبرو می‌شود.

 

در همین حال، رهبران طالبان به سرعت در حال ذخیره آب‌هایی هستند که قرار بود هیرمند را سیراب کند که در تازه‌ترین آن تاسیسات آبی فراه‌رود برای آبیاری زمین‌های کشاورزی ولایت فراه گشایش یافت.

 

به دنبال هشدارهای گوناگون وزارتخانه‌هایی مانند امور خارجه و نیرو درباره لزوم بهره‌مندی ایران از حق‌آبه هیرمند، اواخر هفته گذشته، «سیدابراهیم رئیسی» که برای دیدار مرزی با نخست وزیر پاکستان و گشایش طرح‌های مشترک به جنوب شرقی کشور رفته بود به سران کابل هشدار داد که نسبت به آزادسازی حق‌آبه ایران اقدام کنند.

 

به دنبال این اخطار، طالبان بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که آبی برای تحویل به ایران وجود ندارد و نیز برخی از شهروندان و مقامات افغانستانی به این اخطار دهان‌کجی نشان دادند.

 

 

در پاسخ، وزیر امور خارجه توئیت زد که راه خلاصی از این وضعیت نه بیانیه‌های سیاسی بلکه بررسی‌های فنی درباره وضعیت آبی است و سازمان فضایی هم تایید کرد که حاکمیت افغانستان مسیر رودخانه هیرمند را منحرف می‌کند.

 

از سوی دیگر «حسن کاظمی قمی» سرپرست سفارت ایران در افغانستان و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور این کشور بعد از بیان برخی ادعاهای مطرح شده در مورد این که آب «سد کجکی» در خاک افغانستان در صورت رها شدن به ایران نمی‌رسد، اعلام داشت سران این کشور یک ماه وقت دارند تا به معاهده آبی با ایران عمل کنند و این اتمام حجت با کابل خواهد بود.

 

به گزارش ایران مامن، در ادامه این اتمام حجت‌ها، «محمد سرگزی» نماینده زابل در تلویزیون حاضر شد و با نشان دادن عکس‌های ماهواره‌ای از سد کجکی طی چند سال اخیر نشان داد که حجم آبی بخش فرعی این سد افزایش داشته و این به معنای رد ادعای طالبان مبنی بر کم‌آبی در افغانستان است چنان که پیشتر هم کارشناسان اظهار داشته بودند کاهش آب پشت «بند کمال خان» در نزدیکی مرز ایران و دریاچه هامون، ربطی که خشکسالی ندارد و طالبان از بالادست آب را ذخیره می‌کند.

 

 

از دید برخی ناظران، یکی از دلایل اصلی تمرکز طالبان برای ذخیره آب و خودداری از تحویل حق‌آبه ایران افزایش نیاز به آب برای آبیاری مزارع خشخاش است.

 

به گزارش «ایرنا»، با وجود فرمان ضدمخدر رهبر کنونی طالبان، سطح زیر کشت خشخاش در سال ۲۰۲۲ بر اساس اعلام سازمان ملل متحد ۳۲ درصد افزایش داشته است.

 

در همین حال، امام جمعه زایل در صداوسیما اظهار داشته طالبان عمال استکبار جهانی هستند و از خود اختیاری ندارند و قصدشان از تحویل ندادن حق‌آبه ایران اعمال فشار بر جمهوری اسلامی از جانب شرق است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات