تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تیر 1402 - 18:08
کد خبر : 18575

جریان اصلاحات و گزینه تحریم انتخابات

جریان اصلاحات و گزینه تحریم انتخابات
آذر منصوری در روزهای اخیر به‌عنوان رئیس جبهه اصلاحات برگزیده شده است؛ اما این مساله با اعمال فشارهایی از سوی جناح مقابل برای شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده همزمان شده است.

هشت ماه مانده به انتخابات مجلس دوازدهم، اصلاح‌طلبان به دلیل ته‌مانده توانشان برای افزایش چنددرصدی مشارکت مورد توجه رقیب قرار گرفته‌اند. این در حالی است که همین موضوع باعث تشتت میان آنان شده است.

 

در حالی که چهره‌هایی مانند «رسول منتجب‌نیا» دبیرکل جمهوریت، «محمد صدر» عضو مجمع تشخیص و … در اردوگاه اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم‌ناپذیر می‌دانند، گروهی دیگر مانند «جلال جلالی زاده» می گویند که مشارکت در انتخابات مانند کوبیدن آب در هاون است. این رفتار اصلاح طلبان تحریم نیست بلکه فقدان زمینه برای مشارکت است.

 

البته برخی علنا واژه تحریم را به کار می‌برند. به گزارش «جوان»، «فائزه هاشمی» عضو حزب کارگزاران سازندگی از اصلاح‌طلبان خواسته که به جای «گفتاردرمانی» انتخابات را تحریم کنند. به نوشته این روزنامه، نامه فائزه هاشمی موضع‌گیری علیه انتخابات به عنوان روال عادی کار سیاسی در کشور و تشویق به برهم زدن نظم سیاسی می‌کند و همان رویکرد براندازانه منافقین را پیش می‌برد.

 

به گزارش ایران مامن، در جبهه مقابلِ اصلاح‌طلبان دیدگاه‌های گوناگونی درباره وضعیت مشارکت انتخاباتی آنان وجود دارد. به گفته «بیژن مقدم» فعال رسانه‌ای اصولگرا، ما اصولگرایان، چه بگوییم و چه نگوییم اصلا اصلاح‌طلبان باید حضور پیدا کنند و این هم تاکید رهبری است و هم انتظار عموم مردم است . وی البته تصریح کرده حرکت اصلاح‌طلبان به سمت تحریم است.

 

پیش از وی، اظهارات انتخاباتی «محمدرضا باهنر» خبرساز شده بود. وی خطاب به «سعید حجاریان» تئوریسین جبهه اصلاحات گفته بود آقای حجاریان برای آمدن شما حاکمیت شرط می گذارد، نه آنکه شما برای حاکمیت شرط بگذارید. اگر خواستید وارد انتخابات شوید یک سری شرط و شروط است، اینها را بپذیرید بعد تشریف بیاورید.

 

در پاسخ به این اظهارات، «احمد زیدآبادی» چهره رسانه‌ای اصلاحاتی‌ها گفته است اصلاح‌طلبان نظم و نسقِ تشکیلاتی خود را از دست داده‌اند؛ آنها فاقد استراتژی مشخص در مواجهه با انتخابات اسفند هستند. …اصولگرایان حاکم هم فکر می کنند با حضور اصلاح‌طلبان، تنور انتخابات گرم می‌شود؛ آنچه نسبت به آن بی‌توجه هستند، وضعیت افکار عمومی است.

 

از سوی دیگر اوضاع تشکیلاتی اصلاح‌طلبان هم محل بحث و نظر رسانه‌های رقیب است. به نوشته «ایران» ارگان مطبوعاتی دولت، اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس آرایش سیاسی گرفته اند و اصولگرایان با هم دعوا دارند.

 

در همین حال، «صبح نو» روزنامه نزدیک به «محمدباقر قالیباف» زیر تیتر «کودتای اتحاد ملت در جبهه اصلاحات» نوشت: با نگاه به ترکیب هیأت رئیسه جدید جبهه اصلاحات و ریاست منصوری، به نظر می‌رسد این جبهه به سمت رویکردهای رادیکالی کشیده شده و باید منتظر تشدید مواضع تحریمی این جریان در انتخابات پیش رو باشیم.

 

 

«دنیای اقتصاد» هم روزنامه‌ای بود که اوضاع اصلاحاتی‌ها را تحت عنوان «زمستان سخت اصلاحات» چنین توصیف کرد: آذر منصوری در روزهای اخیر به‌عنوان رئیس جبهه اصلاحات برگزیده شده است؛ اما این مساله با اعمال فشارهایی از سوی جناح مقابل برای شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده همزمان شده است. در عین حال اصلاح‌طلبان در ماه‌های گذشته از سوی بدنه اجتماعی خود با فشارهای فزاینده‌ای مواجه شده‌اند. از هم‌اکنون می‌توان حدس زد که این فشارها اسباب انشقاق‌هایی را در میان اصلاح‌طلبان به وجود آورد و اسباب تمرد برخی از جریانات منتسب به جبهه اصلاحات را فراهم کند. هر چه بیشتر به زمان برگزاری انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم، اختلاف‌نظرها تشدید خواهد شد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات