تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1402 - 21:45
کد خبر : 19563

مظلومیت مضاعف دهه شصتی‌های شهری

مظلومیت مضاعف دهه شصتی‌های شهری
در حال حاضر نزدیک به یک میلیون و 400 هزار دهه شصتی آقا و 830 هزار دهه شصتی خانم مجرد داریم. این آمار که البته تعداد آقایان مجرد در آن بیشتر است نشان می‌دهد تعداد جوانان مجرد دهه 60 همچنان حائز توجه است.

اعلام اعطای وام نیم میلیاردی برای ازدواج دهه شصتی‌ها باعث شد تا رسانه‌ها به انتشار جزئیات این تسهیلات توجهی ویژه نشان دهند؛ وامی که برای دریافت آن، تاریخ تولد زوج‌ها باید از اول فروردین سال ۱۳۶۰ تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۶۹ و تاریخ عقد آنان نیز از ۳۰ خرداد امسال تا پایان سال جاری باشد.

 

پیش از این و به منظور جلوگیری از بسته شدن «پنجره جمعیتی» از طریق تسهیل ازدواج و فرزندآوری تدابیر دیگری هم از سوی دولت اعلام شده بود؛ اختصاص وام دومیلیاردی مسکن برای خانوارهای دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال، اعطای زمین رایگان به تهرانی‌های دارای چهارفرزند، معافیت سربازان بالای ۳۰ سال دارای دو فرزند، اعطای وام ۲۰۰میلیونی به زوج‌‌ زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال، از جمله این موارد و سیاستگذاری‌ها به شمار می‌رود.

 

به گزارش «فرهیختگان» در حال حاضر نزدیک به ۱۲ میلیون مجرد در کشور داریم که از این میان ۶ میلیون نفر را پسران ۲۰ تا ۴۵ ساله و نزدیک به ۵ میلیون نفر را دختران  ۱۵  تا ۴۰ ساله به خود اختصاص داده‌اند. در همین راستا نیز نهاد سیاستگذاری برای ترغیب جوانان و جلوگیری از بالارفتن سن ازدواج، تسهیلات اقتصادی برای افزایش ازدواج در سنین کمتر اختصاص داده بود که تخصیص وام ۲۰۰ میلیونی به زوجه زیر ۲۳ سال و زوج زیر ۲۵ سال از جمله این موارد به شمار می‌روند.

 

در این میان، موضوع ازدواج دهه شصتی‌ها چندان مورد توجه نبوده است. مطرح کردن موضوعاتی نظیر این که بعد از گذشتن از ۳۵ سالگی زنان، تقریبا نرخ باروری آنان قطع می‌شود و از چرخه خارج می‌شوند، نشان می‌داد ‌انگیزه و تلاشی برای حل معضل ازدواج جوانان دهه ۶۰ وجود ندارد. در چند سال اخیر نیز که توجه جدی به افزایش تسهیلات ازدواج جوانان صورت گرفته، عمده توجه دولت‌ها به ازدواج جوانان زیر ۲۵ سال متمرکز شده و تقریبا این موضوع در ذهن سیاستگذاران ثبت شد که دهه شصتی‌ها دیگر به تجرد قطعی رسیده‌اند.

 

 

در حال حاضر نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دهه شصتی آقا و ۸۳۰ هزار دهه شصتی خانم مجرد داریم. این آمار که البته تعداد آقایان مجرد در آن بیشتر است نشان می‌دهد تعداد جوانان مجرد دهه ۶۰ همچنان حائز توجه است.

 

پیش از این نیز برخی کارشناسان و تحلیگران این موضوع را مطرح می‌کردند که در کنار اختصاص تسهیلات برای ترغیب به ازدواج جوانان زیر ۲۵ سال نیاز است توجه جدی به جوانان دهه ۶۰ بشود که در سن ازدواج قرار دارند و به میانسالی نزدیک می‌شوند.

 

در این میان در آخرین مورد، معاون زنان ریاست‌جمهوری از طرحی برای ازدواج جوانان دهه ۶۰ صحبت کرد که از روستاها آغاز شده است. «انسیه خزعلی» از اختصاص تسهیلات ۵۰۰ میلیونی به زوج‌های دهه شصتی روستایی خبر داد و گفت: «به این زوجین ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج علاوه‌بر تسهیلات عام ازدواج، ۲۰۰ میلیون تومان کالا کارت، ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال داده می‌شود و مجموعا ۵۰۰ میلیون تومان پشتوانه برای زوجین دهه شصتی روستایی تعیین شده است. علاوه‌بر این بیمه اجتماعی نیز برای این زوجین در نظر گرفته شده است. مسائل دهه شصتی‌ها از جمله مسائل جدی روستاها است و برای حیات روستا باید مهاجرت معکوس داشته باشیم.»

 

اخبار مرتبط:

بی‌وقفه کم می‌شویم

کالبدشکافی قانونی که می‌خواهد «جمعیت» به بار آورد

یک برش از بچه‌دار شدن

 

براین مبنا و همچنان که اشاره شد، جوانانی که متولد فروردین ۱۳۶۰ تا اسفند ۶۹ هستند و ازدواج آنان از ۳۰ خرداد تا پایان امسال باشد، می‌توانند از این تسهیلات برخوردار شوند. اختصاص تسهیلات و توجه به ازدواج دهه شصتی‌ها را می‌توان گام مثبتی در راستای توجه به مسائل ازدواج جوانان دهه ۶۰ دانست. امری که لزوم اختصاص آن علاوه‌بر روستاها به شهرهای ایران نیز احساس می‌شود. اما از طرفی نمی‌توان این گزاره را مطرح کرد که صرف اختصاص وام منجر به حل معضل ازدواج خواهد شد؛ چراکه این موضوع ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز دارد که لزوم توجه به دیگر موارد این امر همچنان احساس می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات