تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 - 8:29
کد خبر : 18880

ماجرای پلمپ یک مدرسه؛ دست سرواندیشان زیر سنگ

دانش‌آموزانِ خانه به دوش

دانش‌آموزانِ خانه به دوش
ناتوانی در پرداخت اجاره مدارس منجر به تکرار سناریوی تهدید به تخلیه از سوی مالکان در آستانه سال تحصیلی می‌شود

تصور غالب این است که اوضاع آشفته بازار مِلک و مسکن، تنها گریبان خانواده‌های مستاجر را گرفته و رها نمی‌کند اما واقعیت این است که صدها هزار کسب‌وکار و نهاد خدماتی و آموزشی و … در این وضعیت بی‌حساب و کتاب گرفتارند و در این میان، شرایط برای آموزشی‌ها پیچیدگی خاص خود را دارد.

 

به گزارش «ایرنا» مدارس استیجاری یکی از معضلات پنهان عرصه تعلیم و تربیت است و گرفتار آمدن هر مدرسه در گیر و دار تخلیه و جابجایی، برهم زننده آرامش و ثبات دانش‌آموزان، معلمان و والدین و روند تعلیم و تربیت و البته آفتی دردناک برای خاطرات دوران مدرسه است.

یکی از این مدارس در پایتخت «سرواندیشان آفتاب» است که پس از ۲۵ سال فعالیت و به واسطه خلاهای قانونی پلمپ شد. سال‌ها است ریش گرو گذاشته می‌شود تا مالکان مدارس اجاره‌ای از تصمیم خود برای تخلیه مدرسه منصرف شوند و کمی بیشتر با آموزش و پرورش مدارا کنند. این ریش گرو گذاشتن در بسیاری از موارد جواب داده است، ولی گروهی از مالکان پا در یک کفش کرده  و بر سر تخلیه ملک خویش ایستاده و عاقبت موفق به اجرای حکم شده‌اند. دانش‌آموزان خانه به دوش، مدیران مضطرب، معلمان سرگردان و خانواده‌های نگران سال‌ها است در چرخه معیوب حیات مدارس اجاره‌ای قرار می‌گیرند و درست در روزهایی که باید تمرکزشان بر آموزش و یادگیری باشد درگیر حواشی می‌شوند.

 

در مدرسه سرواندیشان آفتاب ۱۳۰ دانش‌آموز در اردیبهشت جاری ثبت نام شده‌اند و مردادماه آزمون‌های مربوطه برگزار شده و حالا آن‌هایی که شهریورماه آزمون دارند نمایی غیر از درب پلمپ شده مدرسه و تابلوی کنده‌شده آن به چشم نمی‌بینند.

 

«فرشته دیهیمی» موسس و مدیرمجموعه مدارس سرواندیشان آفتاب که با حکم تخلیه مواجه شده  با اشاره به اینکه برخورد سلیقگی و عدم همکاری‌ها سبب بروز و گسترش بحران در خصوص این مدرسه شده، به ایران مامن می‌گوید : دبستان سرواندیشان آفتاب ۸ سال است در این ملک که در منطقه تهرانپارس واقع شده مستاجر است. امسال مالکان مدرسه مبلغ اجاره بها را به شکلی ناعادلانه و بسیار فراتر از سقف اعلام شده از سوی مراجع ذیصلاح حدود ۴۰۰ درصد افزایش بالا بردند و با تمام تلاش ما امکان گفت و گوی نتیجه‌بخش میسر نشد و برای حل مساله به مراجع قضایی مراجعه کردیم .

 

او با بیان این که یکی از مالکان مدرسه با یک و نیم دانگ سهم به واسطه ایجاد مزاحمت و شعارنویسی سعی در مجبور کردن هیات موسس مدرسه برای قبول مبلغ مورد نظرش داشته، افزود: در پی ایجاد التهابات و مزاحمت‌های ‌‍‌مالک برای معلمان و کادر مدرسه و حتی اولیاء دانش‌آموزان که بعضا به زد و خورد هم کشیده شد، هیات مدیره، مراجع قضایی و آموزش پرورش را در جریان قرار داد و نظر آموزش پرورش بر این شد که تا پایان سال تحصیلی دانش آموزان با توجه به نظر مثبت مراجع قضایی در مدرسه بمانند. با اینکه دستور استمهال از سوی شورای حل اختلاف تا ۲۸ مرداد برای مدرسه صادر شده بود اما در کمال تعجب بلافاصله پس از ارائه دستور مساعدت به اداره آموزش و پرورش منطقه ۴ ناگهان تمامی مدارک قضایی ارائه شده در اختیار یکی از مالکین قرار گرفت و فردای همان روز او به همراه دادورز و چند نفر ناشناس وارد مجموعه شده و  اقدام به شکستن و تعویض قفل مدرسه کردند .

 

 

این فعال حوزه آموزش بیان داشت کارشکنی فردی و عدم رعایت قانون و نیز نبود همکاری، مواردی است که سبب شده تا متاسفانه مالک اطلاعات دوربین‌های مدار بسته را هم پاک کند و بر حکم تخلیه پافشاری داشته باشد. حال آن که طبق سامانه سیدا تمام امور هم قانونی انجام شده اما التهاب آفرینی یکی از مالکان و عدم تمکین به قانون سبب شده ۱۳۰ دانش‌آموز به همراه والدین و کادر مدرسه دچار مشکلاتی جدی شوند و هیات موسس برای جلوگیری از صدمات اجتماعی حق پیگیری مساله را از مراجع قانونی محفوظ دانسته و اقدام به استمداد از مراجع مورد نظر درجهت پیشگیری از صدمات بیشتر و التهابات جامعه شده است.

 

او در ادامه اظهارکرد: با وجود دستور کتبی رییس سازمان مشارکت آموزش و پرورش مبنی بر ادامه کار تا اول مهر ماه سال جاری و تعیین تکلیف دانش آموزان، حکم پلمپ  مدرسه همه را دچار شوک کرده است تا جایی که طی چند روز گذشته افراد بسیاری با مراجعه به ما خواستار تعیین تکلیف شدند با توجه به اتمام مهلت ثبت نام، التهاب و درگیری‌هایی رخ داده و با اطلاع والدین دیگر از موضوع با یک بحران جدی مواجه‌ایم که ممکن است ابعاد نامعلومی پیدا کند .

 

یکی از مشکلات مدارس استیجاری به واسطه یک خلا قانونی است که مشکلات مشابه متعددی را باعث شده است؛ قانون ممنوعیت تخلیه فضاهای آموزشی که در سال ۷۲ تصویب شد و بار دیگر در سال ۷۷ تمدید شد و تخلیه این مکان‌ها را تا پایان سال ۸۰ ممنوع کرد. معنی این قانون که قانون دائمی نیست و هر از گاهی برای مدت چند سال تمدید می‌شود این است که ممنوعیت تخلیه فضاهای آموزشی در کشور امری موقتی است و مدارس به واسطه همین موقتی بودن باید همیشه در نگرانی به سر ببرند، در حالی که این قانون به امنیت روانی میلیون‌ها دانش آموز و فرهنگی مربوط است و باید از وضعی چنین بلاتکلیف بیرون بیاید.

 

به گفته مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت‌‌ قضایی وزارت آموزش و پرورش  در سال ۹۶، حدود یک هزار مدرسه در کشور استیجاری و ۱۱۵ مدرسه هم به شکل مستحق‌للغیر بوده‌اند که این آمار یک دهه قبل از آن و بنا بر اعلام معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش نزدیک به ۵هزار مدرسه اجاره‌ای بوده است و آمار جدیدی هم در این باره منتشر نشده هر چند ایرنا تیرماه پارسال تعداد این نوع مدارس را تنها در استان خراسان رضوی هزار و ششصد مدرسه یعنی حدود ۳۰ درصد کل مدارس استان اعلام کرد.

 

با توجه به بودجه محدود در این زمینه، ناتوانی در پرداخت اجاره منجر به تکرار سناریوی تهدید به تخلیه مدرسه از سوی مالکان در آستانه سال تحصیلی می‌شود. ماجرای اجرای حکم تخلیه مدارس از سوی مالکان یا توسل به زور از طریق اقداماتی مانند تخریب بخشی از فضای مدرسه، موضوع جدیدی نیست و آموزش و پرورش تابستان هر سال با این مشکل دست به گریبان است که در اغلب موارد تلاش می‌شود تا رضایت مالک کسب شود اما گاه نتیجه‌بخش نبودن این تلاش‌ها وضعیتی را ایجاد می‌کند مشابه آن چه شرح آن روایت شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات