تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1402 - 13:25
کد خبر : 18944

سه‌گانه لاریجانی، قالیباف و پایداری

سه‌گانه لاریجانی، قالیباف و پایداری
با وجود انتقادات متعدد و پراکنده به عملکرد اقتصادی و کارآمدی دولت در رفع مشکلات به نظر می‌رسد رویارویی اصلی از جانب بهارستان حول اتهام «مهندسی انتخابات» شکل گرفته است.

اختلافات دولت و مجلس این روزها بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید و ماجراهای مربوط به برکناری معاون وزیر کشور و کش‌وقوس‌های استیضاحِ خود وزیر بر روابط پاستور و بهارستان سایه انداخته است. از سوی دیگر نمایندگان با نزدیک شدن به انتخابات، از هر فرصتی برای تشریح نابسامانی‌ها استفاده می‌کنند تا حداقل خود را زبانِ گویای مردم نشان دهند و در اکثر مواقع دولت را مسئول مشکلات موجود می‌دانند.

 

انتقادات از اوضاع موجود از سوی نمایندگان حوزه‌های انتخاباتی شمال تا جنوب گستردگی دارد. «جبار کوچکی نژاد» نماینده رشت می‌گوید: مجلس جلسه غیرعلنی برای شفاف سازی موضوع بنزین برگزار کند. چایکاران و گندمکاران با مشکل مواجهند. باید به مردم کمک کنیم، نه اینکه آن‌ها را آزار و اذیت کنیم.

 

«معین الدین سعیدی» نماینده چابهار هم در تازه‌ترین اظهارات انتقادی خود گفته بیست و هشت میلیون ایرانی زیر خط فقر یعنی فاجعه…قیمت مرغ به ۱۲۰ هزار تومان و سرانه مصرف گوشت و مرغ در سیستان و بلوچستان به کمتر از ۳ کیلو رسیده است. مردم می‌گویند اگر مجلس واقعا منتقد اوضاع است، چرا از اختیارات خود استفاده نمی‌کند؟

 

با وجود انتقادات متعدد و پراکنده به عملکرد اقتصادی و کارآمدی دولت در رفع مشکلات به نظر می‌رسد رویارویی اصلی حول اتهام «مهندسی انتخابات» شکل گرفته است. در این باره «محسن منصوری» معاون اجرایی رئیس‌جمهوری اظهار داشته  ما در دولت مصلحت کلان کشور را در نظر گرفته و وارد بازی‌های سیاسی نمی شویم مثلا در مورد معاون سیاسی وزیر کشور دولت خیلی حرف دارد ولی به خاطر آرامش کشور سکوت کرد. توصیه رهبری هم این است که بین قوا اختلاف ایجاد نشود. برنامه‌ریزی کرده بودند که اتفاقی شبیه یکشنبه سیاه رخ دهد ولی برای دولت، مصلحت کشور اهمیت دارد.

 

در سوی مقابل و در حالی که «محمدباقر قالیباف» خود را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم هدف حمله کسانی می‌بیند که او را صحنه‌گردان فشار به دولت می‌دانند در مورد ماجرای برکناری معاون وزیر کشور و مطالبه استیضاح «احمد وحیدی» در نشست پایان دوره دفتر تحکیم وحدت با اشاره به بخشنامه جنجالی وزارت کشور چنین از خود دفاع کرد: این بخشنامه به گونه‌ای نوشته شده بود که گویی طول مسئولیت نمایندگی مجلس به جای ۴ سال، ۳ سال است در حالی که نمایندگان تا ۷ خرداد ۱۴۰۳ نماینده هستند. در این بخشنامه گفته شده بود که استانداران و فرمانداران متوجه باشند که اگر کسی از تهران به استان آمد، چه رییس کمیسیون، چه نماینده و … به دلیل برگزاری انتخابات حق همراهی ندارید و باید اجازه بگیرید.

 

 

به گفته قالیباف، این بخشنامه خلاف قانون بوده و دقیقاً دخالت معاون سیاسی در انتخابات بود که روشن است خطا است. همانطور که اشاره کردم، موضوع معاون سیاسی تنها یکی از موضوعات استیضاح وزیر کشور بود که آقای وحیدی گفت اگر به من فرصت دهید ظرف یکی دوهفته او را جابجا می‌کنم. نمایندگان حرفشان این بود که ما به جز این موضوع محور‌های دیگری هم برای استیضاح داریم و هنوز موضوع آن کاملاً منتفی نشده است و این انتقاد از سوی نمایندگان به من وارد شد که چرا در روز‌های یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه‌ای که از صحن علنی گذشت، طرح استیضاح وزیر کشور اعلام وصول نشد.

 

با وجود دوگانه‌ای که از آن یاد شد، برخی از انتقادات به دو قطبِ قالیباف-پایداری از سوی چهره‌ها و جریانات موسوم به مستقل مطرح می‌شود. به عنوان مثال «محمدرضا نوری قزلجه» رئیس فراکسیون مستقلین در مصاحبه با «هم میهن» بیان داشته به نظرم فشار بر مجلس به دلیل ضعف در مدیریت مجلس است.

 

به گفته نماینده بستان آباد مدیریتی که آقای لاریجانی در مجالس داشت متفاوت بود. جایگاه مجلس طوری بود که بعضی به خود اجازه نمی‌دادند که به مجلس اینگونه ورود پیدا کنند. انتخابات، رای و مدیریت ضعیف دست به دست هم داده و فضایی باز کرده که عده‌ای وارد مجلس می‌شوند.

 

در چنین فضایی، دوقطب یادشده علاوه بر رقابت اصولگرایانه خود نگرانی‌هایی را از ناحیه ورود رقیب سنتی خود به میدان احساس می‌کنند. به نوشته «خراسان» با پایان مرحله نخست نام‌نویسی ها برای انتخابات مجلس، مشخص شد که «علی لاریجانی» قرار نیست خود ورودی مستقیم به عرصه انتخابات داشته باشد و آن طور که از اظهار نظرهای اطرافیان و فعالان سیاسی بر می آید؛ او قرار است غیرمستقیم و با چهره هایی نظیر منصور حقیقت‌پور، عزت‌ا… یوسفیان‌ملا و البته علی مطهری وارد کارزار انتخاباتی اسفندماه شود.

 

لاریجانی بر مطهری حساب ویژه باز کرده زیرا تصور می‌کند او می‌تواند از نیروهای اصلاح‌طلب میانه‌رو نیز جذب لیستش کند. موضوعی که حقیقت پور بر آن مهر تایید زده تصریح می کند : آقای لاریجانی مشفقانه به خیلی از دوستان شان گفت «بروند ثبت نام کنند» اما خودش بنا به ظلمی که به او شد و متأسفانه جبران نشد تصمیم گرفت در انتخابات مجلس نامزد نشود.

 

در برابر چنین تهدیدی «مشرق نیوز» با اشاره به ورود چراغ‌خاموش رقبا به میدان نوشت: حسن روحانی یا علی لاریجانی و چهره‌هایی از این دست سالیان متمادی در پست‌ها و مناصب مختلف حضور داشته‌اند و دیگر حضور این افراد جذابیت چندانی ندارد تا جایی که از حضور آنها در عرصه انتخابات استقبال نمی‌کنند.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات