تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دی 1402 - 15:25
کد خبر : 19922

فرق مدارس لاکچری و عادی

فرق مدارس لاکچری و عادی
عمده تفاوت این مدارس با مدارس دولتی عادی، آموزش مبتنی بر بازی و ایجاد فضای شاد در دوره دبستان و در دوره متوسطه دوم هم تمرکز بیشتر بر یادگیری دانش‌آموزان با هدف آماده کردن آنها برای کسب نمرات بالا در امتحانات نهایی و موفقیت در کنکور است

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه دهم دی‌ماه مصوب کردند سقف شهریه فوق برنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی نباید در هیچ حالتی از ۴۰ درصد شهریه مصوب (برنامه درسی رسمی) بیشتر باشد.

 

این در حالی است که طی روزهای گذشته بحث‌ونظرهای زیادی درباره لاکچری‌گری در مدارس در رسانه‌ها انتشار یافته است. به گزارش «تسنیم»، این روزها فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که گویای بخشی از تفاوت فاحش کیفیت آموزش در برخی مدارس کشور در مقایسه با مدارس دولتی است و دوگانه «شهریه ـ کیفیت» را بیش از گذشته معنادار می‌کند.

 

طبق گفته‌های مسئولان آموزش و پرورش، ۴۸ میلیون تومان حداکثر رقم شهریه مصوب مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی جاری است. همچنین تا ۳۸ درصد بابت فعالیت‌های فوق‌برنامه می‌تواند به این شهریه اضافه شود و براین‌اساس سقف شهریه به ۶۵ میلیون تومان می‌رسد اما این موضوع در برخی مدارس غیردولتی تهران اصلاً مورد توجه نیست.

 

 

به گزارش تسنیم، دبیرستانی در یکی از مناطق شمالی تهران برای پایه دوازدهم ۱۰۰ میلیون تومان و برای پایه دهم ۷۰ میلیون تومان شهریه دریافت می‌کند و فعالیت‌های مدرسه نه از مهر که از تابستان شروع می‌شود و دانش‌‌آموزان این مدرسه در مباحث درسی چند ماهی از همتایان خود در مدارس دولتی عادی جلوتر هستند.

 

مدرسه‌ای هم که در قالب مجتمع آموزشی فعال است و شامل سه دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم است برای پایه ششم دبستان را ۵۵ میلیون تومان مطالبه می‌کند اما این رقم شهریه مصوب است و عمده مدارس غیردولتی به‌بهانه کلاس‌های فوق‌برنامه، بیش از این رقم از خانواده‌ها دریافت می‌کنند.

 

عمده تفاوت این مدارس با مدارس دولتی عادی، آموزش مبتنی بر بازی و ایجاد فضای شاد در دوره دبستان و در دوره متوسطه دوم هم تمرکز بیشتر بر یادگیری دانش‌آموزان با هدف آماده کردن آنها برای کسب نمرات بالا در امتحانات نهایی و موفقیت در کنکور است. وجه دیگر تفاوت‌ها در فضای مدارس و میزان اختیاراتی است که به دانش‌آموزان اعطا می‌شود مثلاً در شرایطی که ورود موبایل به مدارس دولتی ممنوع است و سر همین موضوع اختلافات و گاه درگیری‌هایی در مدارس میان عوامل اجرایی و دانش‌آموزان رخ داده است اما در برخی مدارس غیردولتی این مسئله ممنوعیتی ندارد به‌شرط عدم استفاده در کلاس درس یا فوق‌برنامه‌هایی همچون برنامه‌های ورزشی، زبان، موسیقی، تقویت اعتمادبه‌نفس، آموزش مهارت‌هایی همچون فن سخنوری و… طراحی می‌شود.

 

«آرمان ملی» هم در گزارشی در این باره می‌نویسد: درخشش مرمر و لوگوی بین‌المللی روی سر در مدرسه، زمین چمن مصنوعی حرفه ای، کلاس‌های مجهز به مدرن‌ترین تکنولوژی و معلمانی با لهجه‌ی خارجی همگی تصویری وسوسه‌انگیز از مدارس لاکچری تهران را در ذهن والدین شکل می‌دهند. اما آیا همه‌چیز در این مدارس آن‌طور که به نظر می‌رسد، طلایی است؟ آیا پشت درهای پر زرق و برق این مدارس، حقیقت تاریک‌تری پنهان نیست؟

 

 

هزینه‌ی تحصیل در مدارس لاکچری تهران، سر به فلک می‌کشد. شهریه‌های چند ده میلیونی در سال، تنها هزینه‌ی اولیه‌ی ورود به این مدارس است. به این مبلغ، باید هزینه‌های جانبی مانند سرویس رفت‌وآمد اختصاصی، لباس فرم لوکس، اردوهای خارجی و… را نیز اضافه کرد. هزینه‌ای که می‌تواند آینده‌ی مالی یک خانواده را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 

این گزارش البته در پایان چنین نتیجه‌گیری می‌کند: تحصیل در مدارس لاکچری، می‌تواند تأثیرات مخربی بر شخصیت دانش‌آموزان داشته باشد. ارزش مادی‌گرایی و رقابت‌طلبی افراطی در این مدارس، می‌تواند منجر به شکل‌گیری افرادی خودخواه، مادی‌گرا و بی‌توجه به ارزش‌های انسانی شود. علاوه بر این، تأکید بیش از حد روی موفقیت‌های تحصیلی در این مدارس باعث افزایش فشارهای عصبی و روانی بر دانش آموزان می شود که می تواند در آینده آنها تاثیرات منفی و گاه مخربی داشته باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات