تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آبان 1402 - 14:57
کد خبر : 19599

امیر حمزه نژاد

گل رونالدویی تیم سعودی

گل رونالدویی تیم سعودی
فوتبال، این بازی محبوب و پیچیده پتانسیل‌های فراوانی از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی دارد که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کرد.

کمتر کسی تا پیش از اینکه در جریان جام جهانی «النصر» عربستان پیشنهاد عجیب و غریب پیوستن «کریستیانو رونالدو» به این تیم را بدهد با این باشگاه آشنایی داشت؛ تیمی که چند بار با مخالفت رونالدو روبرو شد اما در انتها اصرار و پول معجزه کرد و رونالدو به این تیم عربستانی پیوست و راه ورود ستارگان فوتبال به لیگ فوتبال عربستان باز شد. حالا «کریم بنزما» برای تیمیش هت‌تریک می کند و مصدومیت «نیمار» برای «الهلال» خبرساز شده است.

 

از آن پس شاید با این صحنه روبرو شده باشید که برخی از جوانان و نوجوانان فوتبال‌دوست ایرانی با پیراهن‌های آبی و زرد تیم النصر عربستان در زمین های فوتبال پا به توپ شده‌اند. چه کسی چنین چیزی را متصور بود که یک تیم عربستانی در ایران اینچنین محبوبیت یابد که البته معجزه رونالدویی تیم النصر را نباید نادیده گرفت. اکنون در فروشگاه‌های لوازم ورزشی پیراهن این تیم عربستانی در کنار دیگر تیم‌های مطرح جهان دیده می شود.

 

اخیرا نشریه «الشرق الاوسط» عربستان خبر داده باشگاه النصر با یک تیم چینی توافق کرده تا در ژانویه یک بازی دوستانه در کشور شرقی برگزار کند. طبق گزارش رسانه سعودی باشگاه چینی برای برگزاری این بازی دوستانه مبلغ ۱۰ میلیون یورو(بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان) به باشگاه النصر عربستان پرداخت می‌کند.

 

حالا اگر رونالدو هم برای این تیم بازی نکند هم باشگاه النصر هزینه‌های میلیونی را که بابت رونالدو خرج کرده نه تنها جبران می‌کند بلکه بیشتر از آن هم نصیبش شده است. البته فواید این اقدام تیم عربستانی برای آسیا خصوصا منطقه غرب آسیا که ایران نیز در آن حضور دارند کم نیست. تیم پرسپولیس یکی از محبوب‌ترین تیم‌های آسیایی با تیم رونالدو هم گروه است و اگرچه در دیدار اول با این تیم باخت نسبتا سنگینی را تجربه کرد اما خوشبینانه اگر نگاه کنیم فوتبال ایران نیز می‌تواند در این حوزه منتفع شود. حضور رونالدو در ایران که هیچ کس آن را پیش‌بینی نمی‌کرد با حضور وی در تیم عربستانی میسر شد که حائز نکات قابل توجهی بود.

 

 

فوتبال، این بازی محبوب و پیچیده پتانسیل‌های فراوانی از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی دارد که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کرد. البته در این راستا باید بخش خصوصی بیشتر فعال شود تا اینکه تیم‌های خصولتی و دولتی با بودجه محدود وهمچنین هزینه‌خواری از بودجه دولت شکل بگیرد.

 

سرمایه‌گذاری ورزشی آن هم در فوتبال که محل توجه است، موضوعی است که سرمایه‌گذاران اقتصادی باید به آن توجه کنند و از سرمایه‌گذاری های سنتی که بیشتر سرمایه‌گذاری بر املاک و مستغلات است، خارج شوند. فوتبال هم ریسک و هم چالش سرمایه‌گذاری فوق‌العاده‌ای دارد و سرمایه‌گذارانی که به دنبال هیجانند و شاید سودای خارج شدن از اتاق‌های چندلایه خود را دارند، می‌توانند وارد چنین فضایی شوند. سرمایه‌گذاران عرب این ریسک را در ابتدا از سرمایه‌گذاری در لیگ‌های مطرح اروپایی شروع کردند و حالا پای این سرمایه‌گذاری در کشورهای خودشان باز شده است.

 

سرمایه‌گذاری مثبت فوتبالی مانند کاری که النصر کرد می تواند فواید بسیاری برای یک تیم و یک فرهنگ و یک کشور به وجود بیاورد. تیم‌های ایرانی از جمله پرسپولیس، استقلال، سپاهان، تراکتور، ملوان و … پتانسیل‌های ویژه‌ای در این راستا دارند.

 

این ظرفیت‌ها می‌تواند با سرمایه‌گذاری خصوصی و باشگاه‌داری به معنای واقعی که از آموزش و طرح‌ریزی در سنین پایین و پایه‌ای آغاز و شامل مجموعه‌های ورزشی و استفاده از ورزش‌های مختلف و غیر‌فوتبالی برای زنان و مردان به صورت توامان می‌شود، نتایج خود را در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و … آشکار سازد.

 

* نوشتارهای ستون مداد مشکی صرفا دربردارنده نظرات نویسنده است و به واسطه تنوع آرا و دیدگاه‌ها انتشار می‌یابد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات