تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1402 - 14:31
کد خبر : 19603

رهاشدگی مساله مهاجرت

مرگ هم دیگر خطرناک نیست!

مرگ هم دیگر خطرناک نیست!
مهاجرت در میان نخبگان و دانشگاهیان مساله‌ای است که از دید بسیاری برای کشور هزینه‌های سنگینی‌تری به بار می‌آورد. سالنامه آماری رصدخانه مهاجرت ایران می‌گوید سال ۱۴۰۱، تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور با افزایشی تقریبا ۴ برابری از ۱۷ هزار و ۴۴۲ دانشجو در سال ۲۰۰۰ به ۶۶ هزار و ۷۰۱ دانشجو در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

مهاجرت این روزها تبدیل به مطلوبِ هزاران بلکه میلیون‌ها نفر در کشور ما شده است؛ از صاحبان انواع سرمایه تا دانش‌آموختگان دانشگاه و مردم عادی؛ دلایل مهاجرت هم آن قدر زیاد شده که از هر کدام چشم بپوشی آن دیگر برابر ما خودنمایی می‌کند.

 

از اظهارات چهره جنجالی این روزها که در صدا و سیما گفت «مملکت مال حزب اللهی‌ها است» اگر بگذریم، تورم افسارگسیخته و بی‌ثباتی اقتصادی، سرخوردگی‌های و تنگناهای مدنی، آلودگی‌های زیست محیطی و … هر کدام دلیل بزرگی برای مهاجرت می‌تواند باشد.

 

پژوهشی با عنوان «برساخت اجتماعی مهاجرت بین‌المللی نخبگان و پیامدهای توسعه‌ای آن به شیوه پژوهش زمینه‌ای» می‌گوید: زمینه‌های اصلی که بر مهاجرت مخصوصا در میان نخبگان تاثیر می‌گذارند، عبارتند از نخست تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی و دوم عدم شایسته‌سالاری.

 

همچنان که اشاره شد مهاجرت پدیده‌ای عمومیت‌یافته در جامعه است. به گزارش «ایرنا» در سال‌های اخیر مشاغل و حرفه‌های دیگر غیر از پزشکان و پرستاران و استادان دانشگاه و … نیز شانس خود را در کشورهای دیگر آزموده‌اند آن هم در کشورهایی که در سال‌های گذشته نامشان کمتر در زمره مقاصد مهاجرتی به گوش خورده است. به این ترتیب، بعد از کشورهای عربی ثروتمند حاشیه خلیج فارس مانند کویت و امارات و قطر و بعد از آن ژاپن که به خصوص در دهه ۷۰ خورشیدی مقصد مهاجرتی هزاران ایرانی قرار گرفت، در چند سال اخیر کشورهایی مانند گرجستان، عمان، رومانی و … هم پذیرای صدها نیروی متخصص مکانیکی، برق‌کشی ساختمان، ام‌دی‌اف کار و … شدند.

 

 

به گزارش ایران مامن، مهاجرت در میان نخبگان و دانشگاهیان اما مساله‌ای است که از دید بسیاری برای کشور هزینه‌های سنگینی‌تری به بار می‌آورد. سالنامه آماری رصدخانه مهاجرت ایران می‌گوید سال ۱۴۰۱، تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور با افزایشی تقریبا ۴ برابری از ۱۷ هزار و ۴۴۲ دانشجو در سال ۲۰۰۰ به ۶۶ هزار و ۷۰۱ دانشجو در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

 

به گفته مدیر این رصدخانه، در سال ۲۰۲۰ تعداد مهاجران جدید ورودی ایرانی به کشورهای منطقه OECD (بیش از سی کشور توسعه‌یافته و ثروتمند جهان) ۴۸ هزار نفر بوده که طبق آخرین آمار سالنامه جدید OECD در سال ۲۰۲۱ با ۱۴۱ درصد افزایش به ۱۱۵ هزار ورودی جدید در سال رسیده است. به این ترتیب، رتبه اول مهاجرفرستی و پناهندگی بر اساس نرخ رشد مهاجر جدید را ثبت کرده است.

 

با این اوضاع، «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی رئیس جمهور در گفت‌وگو با روزنامه دانشگاه شریف اعلام کرده آمار مجموعه‌ها، افراد و شرکت‌های مهاجرت کننده در حال حاضر اصلاً خطرناک نیست: «مثلاً اگر تا سال‌های قبل ۱۰۰ نفر می رفتند؛ حالا ۲۰۰ نفر شده است؛ چند نفر متخصص داریم؟ مثلا دو هزار تا.»

 

این اظهارات در حالی عنوان شده که گفته‌های اخیر دبیرکل خانه پرستار بر نگرانی‌ها درباره تبعات خروج نیروهای متخصص از کشور دامن زده است. «محمد شریفی مقدم» با اشاره به این که «آمار سالانه مهاجرت پرستاران به ۳۰۰۰ نفر رسیده» گفته است: کمبود پرستار در حال حاضر آن‌قدر جدی است که به دلیل این کمبود بیماران جان خود را از دست می‌دهند، اگر شما از بیماران و مراجعان چنین چیزی را نمی‌شنوید دو دلیل دارد یا آگاه نیستند و یا اینکه مظلوم هستند و کمبودها را می‌پذیرند. به جرات می‌گویم بیماران به دلیل کمبود پرستار می‌میرند.

 

 

پیش از این نیز رئیس کل سازمان نظام در نشستی تخصصی تصریح داشته بود: باید چالش مهاجرت پزشکان و متخصصان را بپذیریم و تصور نکنیم که چنین آمارها و اطلاعاتی جوسازی یا دروغ‌پراکنی است. به گفته دکتر «محمد رئیس زاده» طبق پیش‌بینی موسسه جهانی مکنزی، جهان در سال ۲۰۳۰ با کمبود ۱۸ میلیون نیروی بهداشت و درمان روبه‌رو خواهد بود و در همین راستا بسیاری از کشورها سیاست‌های جذب نیروی بهداشت و درمان را در دستور کار خود قرار داده‌اند و فرآیندهای مربوط به آن را تسهیل کرده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات