تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آذر 1402 - 18:15
کد خبر : 19699

نتانیاهو و تصمیمی که حواس سازمان امنیتی داخلی اسرائیل را از حماس پرت کرد

نتانیاهو و تصمیمی که حواس سازمان امنیتی داخلی اسرائیل را از حماس پرت کرد
دفتر بنیامین نتانیاهو پس از دیدار وی با مقامات ارشد رژیم صهیونیستی در اطلاعیه‌ای دستور داد تا شاباک را برای مشارکت در مبارزه با «فعالیت‌های جنایی» آماده ‌کنند

از دید بسیاری از ناظران تشدید فشارهای کابینه افراطی «بنیامین نتانیاهو» بر فلسطینی‌ها در اراضی اشغال زمینه طراحی «طوفان الاقصی» را فراهم ساخت.

 

چند ماه قبل از عملیات هفتم اکتبر، نتانیاهو از تصمیم خود مبنی ‌بر استفاده از استعداد نیروهای سرویس اطلاعات داخلی رژیم ‌صهیونیستی یا «شین‌بت» که «شاباک» نیز نامیده می‌شود به عنوان پلیس محله‌های فلسطینی‌نشین سرزمین‌های اشغالی پرده‌برداری کرد.

 

دفتر بنیامین نتانیاهو پس از دیدار وی با مقامات ارشد رژیم صهیونیستی در اطلاعیه‌ای دستور داد تا شاباک را برای مشارکت در مبارزه با «فعالیت‌های جنایی» آماده ‌کنند. بر اساس گزارش روزنامه اسرائیلی «هاآرتص»، نتانیاهو در این نشست ادعا کرد که «علیرغم تمامی مشکلات پیش رو، شین‌بت باید در جنگ علیه خانواده‌های اوباش در جامعه عرب به‌ کار گرفته ‌شود.»

 

این تصمیم نتانیاهو در حالی صورت گرفت که بنا بر گزارش «میدل‌ایست‌مانیتور» رئیس شین‌بت اندکی پس از صدور این دستور هشدار داده بود‌ که اقدام مذکور توانایی آژانس متبوعش را برای مبارزه با «تروریسم» تضعیف می‌کند.

 

 

پس از آن «امجد عراقی» سردبیر ارشد مجله «+۹۷۲ » در گفت‌وگویی با «الجزیره» در این باره اظهار داشت که شین‌بت در حال‌ حاضر نیز در تعاملات جامعه فلسطینی اسرائیل دخالت‌ دارد و حتی در جمع‌آوری اطلاعات از فلسطینیان از طریق خبرچین و همکار و برقراری نظارت دائمی بر شهروندان فلسطینی بسیار فعال است. تصمیم نتانیاهو هم صرفاً ادامه روند فزاینده تغییرات سختگیرانه تشکیلات امنیتی رژیم اسرائیل برای کنترل بیشتر جامعه فلسطینی بوده است.

 

بنا بر گزارش الجزیره سرویس ‌اطلاعات‌ داخلی اسرائیل به تعدادی امکانات پیشرفته جمع‌آوری اطلاعات دسترسی دارد که پلیس اجازه استفاده از آنها را ندارد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به نرم‌افزارهای جاسوسی همچون پگاسوس اشاره داشت که می‌توانند از طریق یک پیام متنی که کاربران روی آن کلیک می‌کنند یا اخیراً حتی از طریق حملات سایبری بدون نیاز به کلیک به دستگاه تلفن همراه هدف نفوذ کرده و پیام‌ها، چت‌ها، تماس‌های تلفنی، مخاطبین و ایمیل‌های وی را کنترل کنند.

 

 

الجزیره هدف نتانیاهو از صدور این فرمان را موضوع «جنایات و قتل‌های گریبانگیر جامعه فلسطینی‌های داخل اسرائیل مستقر در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸» عنوان کرده بود که مدت‌ها است از تبعیض و استانداردهای پایین‌تر زندگی در این رژیم رنج می‌برند؛ اقداماتی که در سال جاری میلادی افزایش یافته ‌است به طوری که روزنامه «تایمز اسرائیل» نوشت تعداد فلسطینیانی را که از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون در اثر خشونت در اسرائیل کشته شده‌اند ۱۰۲ نفر گزارش کرده در حالی که در همین بازه زمانی در سال ۲۰۲۲ این رقم ۳۵ نفر بود.

 

اخبار مرتبط

جنگ غزه-اسرائیل چه چیزهایی را می‌پوشاند؟

پرل هاربر اسرائیلی

 

بعد از این تصمیمات بسیاری هشدار دادند که نیروی پلیس عمداً نقش خود را به عنوان مجری قانون در این مناطق انجام نمی‌دهد و در عوض تلاش دارد شاباک را وارد مناطق اشغالی‌کنند تا با اجرای ابزارهای امنیتی علیه فلسطینیان آزادی‌های آنها را محدودتر کنند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات