تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 - 21:43
کد خبر : 19816

 پاتک رفت و برگشت به پمپ‌های بنزین

 پاتک رفت و برگشت به پمپ‌های بنزین
از دید برخی از ناظران، وقایع دیروز را می‌توان یکی از اولین پاتک‌های صهیونیستی به ایران بعد از عملیات «طوفان الاقصی» به شمار آورد که بخشی از این عملیات خود شامل تهاجم سایبری به اسرائیل بود.

دو سال بعد از هک شدن شبکه بنزینی کشور که چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۰ به وقوع پیوسته بود، باز هم پمپ‌های بنزین قبل از ظهر بیست و هفتم آذرماه هدف حمله سایبری قرار گرفت.

 

در حالی که یک ماه قبل مسئولان سامانه هوشمند سوخت روی آنتن زنده تلویزیون ادعا می‌کردند سامانه فاقد هرگونه ارتباطی برخط و هک ناپذیر است، گروه هکری اسرائیلی «گنجشک درنده» بعد از حمله سایبری دیروز مدعی شد با وجود اینکه توانایی مختل کردن کامل پمپ‌بنزین‌ها وجود داشت، تعدادی از جایگاه‌ها در سراسر کشور سالم مانده‌اند تا به خدمات اضطراری آسیبی وارد نشود.

 

به گزارش ایران مامن، از دید برخی از ناظران، این اقدام را می‌توان یکی از اولین پاتک‌های صهیونیستی به ایران بعد از عملیات «طوفان الاقصی» به شمار آورد که بخشی از این عملیات خود شامل تهاجم سایبری به اسرائیل بود.

 

اخبار مرتبط

پمپ بنزین‌های کشور چطور از کار افتاد؟

هک ما و هک آن‌ها

 

با این حال «همشهری» گزارش داد: در اخبار  اولیه تلاش شد تا این گروه وابسته به رژیم صهیونیستی معرفی شود اما در بررسی های دقیق تر و تحلیل متخصصان سایبری ما این حمله به هیچ عنوان نمی تواند کار رژیمی باشد که خود آماج حملات سایبری قرار گرفته و دارای ضعف های شدید امنیتی در زیرساخت های حیاتی اش هست و از طرفی در جنگ تمام توانش را برای حمله و مقابله با یگ گروه نظامی در غزه صرف می کند، چنین رژیمی تمرکز و توان انجام چنین حملاتی را ندارد.

 

 

در همین ارتباط «صدای آمریکا» در گزارش مرتبط خود نوشت: در حالی که عمده کاربران به صورت طعنه‌آمیز و یا به شیوه‌ای جدی‌تر به انتقاد از جمهوری اسلامی پرداختند، برخی کاربران طرفدار جمهوری اسلامی نیز با کم‌اهمیت جلوه دادن این حمله سایبری گسترده، به اقدامات گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی علیه شهروندان اسرائیلی و کشتی‌های تجاری در دریای سرخ اشاره کرده‌اند.

 

 

«ایراد کار کجاست؟» تیتر روزنامه «سازندگی» است که در گزارشی به بررسی خرابکاری و هک شدن زیرساخت ها و جایگاه های سوخت کشور پرداخت. این روزنامه ضمن اشاره به اینکه قبلا هم جایگاه های سوخت دچار حمله سایبری شده اند، انتقاد کرد که «چرا باید از جایی که قبلاً ضربه خورده ایم، دوباره ضربه بخوریم؟» علاوه بر آن تاکید کرد که «استهلاک زیر ساخت ها و مهاجرت نخبگان، راه هک زیرساخت ها را فراهم کرده است.»

 

 

به گزارش «انتخاب» طی دوسال اخیر حداقل سه حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها و حداقل هفت حمله دیگر اتفاق افتاده است که آخرین آن حمله به سیستم فولاد خوزستان بود. این تارنما به نقل از یک کارشناس امنیت سایبری نوشت: تکرار حملات سایبری ناشی از این است که زیرساخت‌های ما در امنیت سایبری بروز نیست. کماکان شاهد پسورد‌های ساده در برخی سیستم‌های دولتی هستیم که گروه‌های هکری از همین مسائل ساده استفاده می‌کنند. همچنین درصد زیادی از مشکل به مدیریت حوزه امنیت در سازمان‌های دولتی برمی گردد و هنوز هم از سیستم عامل‌های قدیمی در این سازما‌ن ها استفاده می‌شود.

 

 

روزنامه «اعتماد» هم ضمن اشاره به خلف وعده و تاخیرهای پیاپی در رفع مشکل بعد از حمله دیروز، سازمان پدافند غیرعامل را هدف انتقاد قرار داد و در گزارش خود آورد: سازمان پدافند غیرعامل در جریان حمله اول در چهارم آبان ۱۴۰۰ توضیح روشن و مشخصی پیرامون گروه‌های هکری که آن اتفاق را رقم زدند، ارائه نکرد. دیروز هم اوج واکنش این سازمان این بود که دست داشتن گروه هکری «گنجشک درنده» در این خرابکاری را کاملا رد کرد. باید سوال کرد که اصولا نقش این سازمان چیست و چرا در این‌گونه رخدادها کمتر دیده می‌شود؟

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات