تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1402 - 14:27
کد خبر : 19852

مین‌گذاری دریای سرخ به جای بستن تنگه هرمز

مین‌گذاری دریای سرخ به جای بستن تنگه هرمز
در تهران شاید کمتر از تهدید بستن تنگه هرمز استفاده شود زیرا صدها کیلومتر دورتر از خاک ایران بسیاری منافع غربی‌ها را در دریای سرخ زیر تیغ می‌بینند.

چند ماه بعد از آتش‌بس با سعودی‌ها، «انصارالله» یمن که با نام حوثی‌ها شناخته می‌شوند در تلاشند یا دست کم اینگونه نشان می‌دهند که می‌خواهند بیش از پیش در جنگ غزه درگیر شوند.

 

چند روز پیش «عبدالملک حوثی» رهبر انصارالله اعلام کرد اگر آمریکا اقدامی انجام دهد، ناوشکن‌هایش را هدف قرار خواهیم داد. بیشترین چیزی که ما دوست داریم نبرد مستقیم با آمریکا و اسرائیل است. امیدواریم کشورهای عربی یک گوشه بایستند و تماشا کنند و اجازه دهند آمریکا و اسرائیل مستقیما با ما بجنگند

 

به گزارش ایران مامن، این در حالی است که آمریکایی‌ها سعی دارند از طریق ایران، دریای سرخ را از حملات حوثی‌ها در امان نگه دارند. کاخ سفید جمعه گذشته مدعی شد ایران در برنامه‌ریزی برای حملات یمنی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ کاملا نقش دارد و اطلاعاتی که برای حمله به این کشتی‌ها در اختیار حوثی‌های یمن می‌گذارد، کلیدی است؛ ادعایی که «علی باقری» معاون وزیر امور خارجه ضمن رد آن اظهار داشت «مقاومت، ابزارهای قدرت خود را دارد و بر اساس تصمیمات و توانمندی‌های خود، عمل می‌کند.»

 

چند روز پیش «بلومبرگ» از افت ۴۰ درصدی عبور نفتکش‌ها از دریای سرخ به دلیل حملات یمن خبر داد و افزود: طی هفته جاری تنها ۳۰ نفتکش از تنگه باب‌المندب عبور کرده است.

 

در ارتباط با تازه‌ترین حملات یمنی‌ها نیز ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا سنتکام بامداد روز یکشنبه سوم دی‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد یک ناو این کشور در دریای سرخ چهار پهپاد شلیک شده از منطقه تحت کنترل یمن را رهگیری و منهدم کرده است. طبق این گزارش، به دو کشتی تجاری نیز حمله شده است.

 

در این وضعیت، سناریوهای گوناگونی برای مقابله با انصارالله که امنیت تجاری و حتی غذایی اسرائیل را با تهدید مواجه کرده و چالشی جدی برای غربی‌ها به وجود آورده‌اند باعث سناریوپردازی‌های گوناگونی شده است.

 

به نوشته «فارین پالیسی» دریای سرخ ممکن است بحث برانگیزترین دریای تاریخ باشد. این ناحیه حداقل ۵۰۰ سال است که محل رقابت امپراتوری‌ها یا قدرت‌های بزرگ بوده است. کانال سوئز در خروجی شمالی آن، جایگاه خود به عنوان مهم ترین نقطه گلوگاه جهان را به تنگه سنگاپور واگذار کرده است، اما همچنان دومین کانال حیاتی دنیاست. ۳۰ درصد از ترافیک جهانی کشتی های کانتینربر از طریق این کانال انجام می شود. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، روزانه ۷.۱ میلیون بشکه نفت و ۴.۵ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از باب المندب (ورودی جنوبی دریای سرخ) عبور می کند.

 

 

گزارش اندیشکده آمریکایی می‌افزاید: حملات حوثی‌ها به کشتیرانی اسرائیلی در روزهای اخیر، پتانسیل ایجاد اختلال بزرگ در تجارت جهانی را دارد. در مقابل، گروه ضربت جدیدی به رهبری ایالات متحده با نام «نگهبانان سعادت» تشکیل شده است. تاکنون، ۹ کشور به طور رسمی عضو این ائتلاف شده‌اند. با این حال، حوثی‌ها با تعداد انگشت شماری موشک و پهپاد، موفق شده‌اند یکی از مهم‌ترین شریان‌های اقتصاد جهانی را در معرض خطر قرار دهند.

 

یک حمله پهپادی موفق، می‌تواند کشتی‌ به ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار حامل کالاهای تجاری به ارزش حدودا ۵۰۰ میلیون دلار یا شاید دو برابر را نابود کند.

 

غرب با سه گزینه مواجه است که همگی دارای جنبه های منفی جدی هستند؛ گزینه اول این است که مسیر حمل و نقل را تغییر دهند که هزینه‌های بسیار سنگینی دارد. گزینه دوم، حمله به موشک‌ها و پهپادهای حوثی ها در مبدا، برای از بین بردن تسلیحات یا جلوگیری از حملات است اما برای نیروهای حوثی سخت نخواهد بود که هم خود و هم انبار پهپادها و موشک‌هایشان را از هدف‌گیری ایالات متحده پنهان کنند. بنابراین هرگونه حمله باید بسیار گسترده باشد و حتی در این حالت نیز ممکن است، همه تسلیحات حوثی‌ها از بین نرود. آیا این کار، ایران به عنوان حامی اصلی انصارالله را بازخواهد داشت؟

 

گزینه سوم، گسترش ائتلاف است. تاکنون آلمان با وجود برخی انتقادات، وارد این ائتلاف نشده است، اما دلیل موجهی دارد. درخواست های فزاینده‌ای برای حضور نیروی دریایی نه چندان قدرتمند آلمان در آب‌های شمال اروپا وجود دارد؛ جایی که روس‌ها با زیردریایی های خود قدرت نمایی می‌کنند. از استرالیا نیز خواسته شد که به این ائتلاف بپیوندد، اما این استدلال متقابل را مطرح کرد که ظرفیت دریایی متوسطش بهتر است در غرب اقیانوس آرام مستقر شود. ژاپن می‌تواند کمک کند، به خصوص که پایگاهی در جیبوتی دارد. یکی دیگر از مشارکت کنندگان بالقوه، چین است که پایگاهی در نزدیکی آن منطقه دارد اما غربی‌ها ملاحظات خاصی در کمک‌ گرفتن از چینی‌ها دارند.

 

در مجموع برخی تحلیلگران می‌گویند در تهران شاید کمتر از تهدید بستن تنگه هرمز استفاده شود زیرا صدها کیلومتر دورتر از خاک ایران بسیاری منافع غربی‌ها را در دریای سرخ زیر تیغ می‌بینند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات