تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 - 16:27
کد خبر : 20093

آتش‌سوزی بیمارستانی؛ گاندی پلاسکو نشد اما …

آتش‌سوزی بیمارستانی؛ گاندی پلاسکو نشد اما …
با این که در این آتش‌سوزی خوشبختانه فاجعه‌ای به بار نیامد و بیماران به سایر مراکز درمانی انتقال یافتند اما بسیاری بعد از این رخداد از «حادثه پلاسکو» هفت سال بعد از وقوع آن یاد می‌کنند.  

حدود ساعت هفت شب پنجشنبه پنجم بهمن ماه، فیلم و عکس‌هایی از آتش‌سوزی نخستین هتل بیمارستان کشور در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر و خبر آتش‌سوزی «گاندی» بسیاری را نگران کرد.

 

شنیده‌های حاکی از آن است که عامل آتش‌سوزی یک ته سیگار رها شده در کارتن‌های دارو بوده است. یکی از پرسنل در مورد علت آتش‌سوزی به «اعتماد» گفته است «شنیدیم می‌گویند کارگری که در طبقه پانزدهم بیمارستان مشغول کار بوده، ته سیگارش را روی زمین پرت کرده و آتش‌سوزی شروع شده. حالا می‌گویند این کارگر فرار کرده است.»

 

به گزارش ایران مامن، با این که در این آتش‌سوزی خوشبختانه فاجعه‌ای به بار نیامد و بیماران به سایر مراکز درمانی انتقال یافتند اما بسیاری بعد از این رخداد از «حادثه پلاسکو» هفت سال بعد از وقوع آن (۳۰ دی ۱۳۹۵) یاد می‌کنند.

 

به گزارش «خبر آنلاین» با خاموش شدن آتش بیمارستان گاندی پرونده قضایی برای بررسی بیشتر حادثه تشکیل و در همین حال پرونده سایر ساختمان‌های ناایمن در تهران همچنان باز است، به‌ویژه که برخی از آن‌ها بیمارستان و مرکز درمانی هستند.

 

اواخر ماه گذشته بود که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: «۱۲۹ مالکین ساختمان رو سه نوبت به سازمان آتش‌نشانی دعوت کردیم و تذکرات لازم را به آنها دادیم و خروجی این پیگیری منجر به کاهش تعداد این ساختمان‌های پرخطر از لحاظ حریق از ۱۲۹ به ۷۵ ساختمان شده است.»

 

 

به گفته وی «۷۵ ساختمان مانند پاساژ ناهید، پاساژ فجر، شرکت ژال در خیابان شریعتی، ساختمان هرمزان در سعادت‌آباد، مجتمع تجاری بوستان در پونک و برخی پاساژهای بازار بزرگ تهران از جمله گرند هتل، ساختمان‌هایی هستند که بنا به دلایل مختلفی هنوز ایمن‌سازی نشده‌اند. در این ۷۵ ساختمان ناایمن، متاسفانه بیمارستان و اماکن دولتی وجود دارند و لازم به ذکر است که ۵۰ درصد از ساختمان‌های دولتی که در تهران وجود دارند تاییدیه سازمان آتش‌نشانی را ندارند.»

 

در همین ارتباط معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور اظهار داشته «برای هر یک از ساختمان‌های ناایمن در دادستانی تهران پرونده تشکیل شده است و اقدامات قضایی با همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی در جریان است. انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن در تهران به صورت شفاف و با ذکر موارد ناایمنی از نظر دادستانی منع قانونی ندارد.»

 

مرتبط:

حادثه متروپل آبادان؛ سنگین مثل پلاسکو و سوزان شبیه سینما رکس

آتش‌سوزی در سینا اطهر ؛ پلاسکو تکرار شد و نشد

نکته جالب اینکه در لیست اسامی که اعلام شده، نام مراکز درمانی و بیمارستان‌های متعددی وجود دارد، بیمارستان‌هایی مانند حضرت رسول اکرم، امام خمینی(ره)، لولاگر، طرفه، سینا، بوعلی، شهدای یافت آباد، فیاض بخش، در این لیست هستند که اخطارهای ایمنی دریافت کردند.

 

این اخطارهای ایمنی به مراکز درمانی درحالی صادر می‌شود که قبل‌تر برخی مراکز علیرغم دریافت همین اخطارها اقدامات موثر انجام ندادند تا با بروز حادثه یک فاجعه درست شود، نمونه آن حادثه کلینیک سینا اطهر بود، ۱۰ تیرماه ۱۳۹۹ حوالی ساعت ۲۱ انفجاری در مرکز جراحی محدود سینای مهر شمیران ( سینا اطهر) واقع در خیابان شریعتی تهران رخ داد که موجب کشته شدن ۱۵ زن و ۴ مرد شد.

 

بعد از حادثه بود که سخنگوی آتش نشانی تهران به خبرگزاری «مهر» گفت «طبق مستند ۴ بار اخطار داده‌ایم البته اینکه سه یا چهار بار اخطار داده‌ایم تفاوتی در اصل ماجرا ندارد و کم کاری دیگر نهادهای نظارتی را در ان امر نمی‌توان گردن تعداد اخطارها انداخت چرا که اگر حتی یک بار به این ساختمان اخطار داده می‌شد نهادهای مرتبط و اجرایی باید به این موضوع ورود می‌کردند که متأسفانه در این مورد هیچ نهادی ورود نکرده بود.»

 

حالا باید دید نهادهای مرتبط کی می‌توانند با پیگیری اخطارهای داده شده از بروز حوادث جلوگیری کنند تا فاجعه‌ای دیگر رخ ندهد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات