تاریخ انتشار : یکشنبه 22 بهمن 1402 - 22:50
کد خبر : 20175

داروی تقلبی برای بیماری‌های روانی

داروی تقلبی برای بیماری‌های روانی
تنها چاره‌ای که بسیاری از افراد در مواجهه با بیماری‌های روانی و به خصوص افسردگی پیش روی خود می‌بینند پناه بردن به «روانشناسی زرد» است که به صورت مجانی در شبکه‌هایی مانند اینستاگرام به صورت مجانی ارائه می‌شود

«حدود یک سوم افراد جامعه با اختلالات روانشناختی مواجهند و افسردگی  رتبه سوم بیماری‌ها را در کشور به خود اختصاص داده است» ؛ رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره ایران چندی پیش با بیان این آمار در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار داشت «آمارها نشان می‌دهد که رسیدگی به وضعیت سلامت روان در کشور نیاز به توجه بیشتر دارد. آخرین مطالعات در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که ۲۹.۷ درصد از جامعه ایرانی به نوعی از نشانه‌های اختلالات روانی رنج می‌برند.»

 

به گفته رئیس سازمان روانشناسی «خودکشی یکی از مسائل اساسی در حوزه سلامت روان است. تعداد موارد خودکشی کامل در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹، نزدیک به ۱۳درصد رشد داشته است. همچنین تعداد موارد خودکشی کامل طی ۱۵ سال از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۸ درصد بیشتر شده است.

 

اختلال افسردگی در سال ۹۶ نسبت به سال ۸۶ رشد ۲۳ درصدی داشته و رتبه سوم بیماری‌ها را در ایران دارد. اختلال اضطراب هم با رشد ۱۰ درصدی در رتبه پنجم قرار دارد.

 

با توجه به این وضعیت، پوشش بیمه‌ای در حوزه روان درمانی، شاید بتواند افراد بیشتری را به استفاده از خدمات روان درمانی ترغیب کرده و بخش بزرگی از اختلالات روانی جامعه را کاهش دهد، با این حال و به گزارش «رسالت» یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است برای تحقق این موضوع باید تمام بخش‌های مربوط به سلامت روان تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و نباید هیچ کدام از حوزه‌های مرتبط با سلامت را از پوشش بیمه‌ای خارج کرد.

 

 

وی با اشاره به سیاست‌های کلی سلامت که در سال ۱۳۹۳ از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده، افزوده است یکی از سیاست‌های ابلاغی «پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه‌ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد» است؛ در همین راستا نیز برای آن که شخص بیمار، دغدغه‌ای جز بیماری نداشته باشد، تمام خدمات مربوط به سلامت اعم از خدمات مربوط به سلامت روان باید تحت پوشش بیمه درمانی قرار بگیرد.

 

مرتبط:

روان‌خراش‌ها؛ مقصر نظام روانشناسی است، صدا و سیما یا کسبه امراض روانی؟

افسرده‌های دعوایی در جامعه هیجانی

 

به گفته رئیس سازمان روانشناسی بیش از ۷۰ درصد افراد جامعه ما فرصت بهره‌مندی از خدمات سلامت‌روانی را ندارند، به این دلیل که مشکلات روانشناختی تنها با یک بار مراجعه به روان‌شناس یا مشاور حل و فصل نمی‌شود و بار اقتصادی زیادی را به خانواده تحمیل می‌کند. از سوی دیگر اگر به این مسائل رسیدگی نشود، به صورت مستقیم و غیر مستقیم تأثیر بسیار زیادی بر اقتصاد و سلامت اعضاء خانواده بر جای می‌گذارد.

 

به گزارش ایران مامن، در این وضعیت تنها چاره‌ای که بسیاری از افراد در مواجهه با بیماری‌های روانی و به خصوص افسردگی پیش روی خود می‌بینند پناه بردن به «روانشناسی زرد» است که به صورت مجانی در شبکه‌هایی مانند اینستاگرام به صورت مجانی ارائه می‌شود. این در حالی است که اغلب نسخه‌هایی که در پست‌های مجازی به چشم می‌خورد تنها با هدف جذب لایک و فالوئر انتشار می‌یابد.

 

به گزارش «پژوهش ایرنا» شاید بتوان گفت که روش‌های سریع و در ظاهر زود بازده که منجر به گمراهی افراد شده و آنها را از درمان واقعی دور می‌کند، در زمره روانشناسی زرد قرار دارد. در واقع چیزی شبیه به تفاوت دارو و دارونما است. یعنی این روش‌ها ممکن است در کوتاه مدت به واسطه برخورد هیجانی، آثاری داشته باشد، اما شخص درمان واقعی دریافت نکرده و توانایی مواجهه با مشکل و حل آن را یاد نگرفته است.

 

همچنین باید به این واقعیت اشاره کرد که در کشور ما سرانه مطالعه بسیار پایین است و در عین حال مطالعه کتاب‌های روان‌شناسی عامه پسند رواج چشم‌گیری دارد. گواه این ادعا، وجود انواع کتاب‌ها با موضوع‌های خودیاری و راه‌های موفقیت در پیشخوان کتاب فروشی‌ها است.

 

روزنامه «فرهیختگان» نیز با اشاره به دوره‌های مجازی ترمیم روانی می‌نویسد: ظهور و بروز این دوره‌ها فارغ از ابعاد مالی و تشکیک در مبانی علمی آن در بستر فضای مجازی همراه است با تبلیغ سبکی از زندگی لاکچری. ۵ دقیقه دیدن تیزرهای ‌انگیزشی دوره‌ها مملو از تصاویر فوق‌العاده و آب‌ورنگ‌دارشان کافی است تا با خودمان بگوییم بی‌خیال، ۸۰۰ هزار تومان که دیگر پولی نیست به امتحانش می‌ارزد! مخاطب ناخودآگاه خود را به‌جای دختر غرق در آرامشی می‌گذارد که رو به طلوع آفتاب درحال مراقبه است یا خود را به‌جای مربی می‌گذارد از خانه‌ای ۷۰ متری طی پنج‌سال به خانه‌ای ۷۰۰ متری رسیده است. به‌هرحال جادوی تصویر و رسانه کار خودش را می‌کند!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات