تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اسفند 1402 - 21:49
کد خبر : 20300

سریال‌های پولساز اما خانمان‌برانداز

سریال‌های پولساز اما خانمان‌برانداز
درونمایه سریال‌های ترکی که در ایران هم بینندگان زیادی داشته و دارد گاه آثاری مانند بی‌بندوباری را به دنبال داشته و از دید بسیاری به نرمالیزه کردن مفاهیمی مانند خیانت پرداخته است. از این منظر پیامدهای چنین سریال‌هایی را در جامعه ترکیه می‌توان دید.

حدود دو سال پیش یعنی اوایل بهمن ماه ۱۴۰۰، رئیس‌جمهوری ترکیه دستور داد اقدامات لازم برای مقابله با برنامه‌های تلویزیونی که برخلاف ارزش‌های بنیادین این کشور و در تضاد با حریم خانواده هستند، انجام شود.

 

به گزارش «ایرنا» به موجب این فرمان، از این پس با تمام تولیدات تلویزیونی که بر خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان تاثیر منفی می‌گذارند طبق قوانین ترکیه برخورد خواهد شد و کودکان و نوجوانان از «پیام‌هایی که از طریق نمادهای خاص منتقل می‌شوند» در امان نگه داشته می‌شوند.

 

این در حالی بود که در آن زمان رسانه‌ها نوشتند صنعت سریال‌سازی ترکیه در سال‌های اخیر با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو بوده و مشتریانش در جهان افزایش بسیاری پیدا کرده است. این کشور در سال ۲۰۰۴ حدود ۱۰میلیون دلار از صادرات سریال درآمد کسب کرده و در سال ۲۰۱۹ درآمدش را به ۵۰۰‌میلیون دلار رسانده و ۸۰ کشور جهان خریدار سریال‌هایش بوده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۳ میلادی، درآمدش از این حوزه را به حداقل یک‌میلیارد دلار خواهد رساند.

 

 

به تازگی هم «اکونومیست» نوشته تقاضای جهانی برای سریال‌های ترکیه‌ای تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده است. بر اساس گزارش اکونومیست و با استناد به اعلام شرکت داده «Parrot Analytics» بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۳، تقاضای جهانی برای سریال ‌های ترکی ۱۸۴درصد در مقایسه با ۷۳درصد برای سریال‌های کره‌ای افزایش یافته است. نمایش‌های ترکی نه تنها در خاورمیانه بلکه در اروپا و آمریکای لاتین نیز محبوب هستند. در سال گذشته، سه واردکننده بزرگ سریال‌های جدید ترکی، اسپانیا، عربستان سعودی و مصر بودند. اتاق بازرگانی استانبول تخمین می‌زند که صادرات تلویزیون ترکیه در سال۲۰۲۲، در حدود ۶۰۰میلیون دلار بوده است.

 

برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که فروش آنها به زودی به میلیاردها دلار خواهد رسید. اما چه چیزی باعث می‌شود نمایش‌ها یا سریال‌های ترکی تا این حد ارزش‌مند،  سودآور باشند؟ یکی اینکه چشم‌نواز هستند. آنها متکی به مناظر پر زرق و برق، لباس‌های مجلل و بازیگران خوش‌تیپ هستند. «اوزلم اوزسومبول» رئیس فروش موسسه «سرگرمی ماد» می‌گوید: «بیشترشان داستان‌های عاشقانه هستند. سریال‌های علمی-تخیلی به ندرت ساخته می‌شوند. نمایش‌ها، از جمله درام‌های مبتنی بر داستان‌های قضایی و دورهمی، عاشقانه و انتقام‌جویانه را با هم ترکیب می‌کنند.»

 

 

به گزارش ایران مامن، با این حال، درونمایه سریال‌های ترکی که در ایران هم بینندگان زیادی داشته و دارد گاه آثاری مانند بی‌بندوباری را به دنبال داشته و از دید بسیاری به نرمالیزه کردن مفاهیمی مانند خیانت پرداخته است. از این منظر پیامدهای چنین سریال‌هایی را در جامعه ترکیه می‌توان دید.

 

شبکه تلویزیونی «خبر ترک» روز سه‌شنبه هشتم اسفند، خبر داد که در این روز «در مجموع، هفت زن به طرز وحشیانه‌ای در ازمیر، بورسا، سقاریه، ارزروم، دنیزلی و استانبول کشته شدند». این رسانه اعلام کرد: «مظنونان یا همسران فعلی آنها بوده‌اند یا همسرانی که از آنها جدا شده بودند.» بنابر این گزارش، این زنان که بین ۳۲ تا ۴۹ سال سن داشتند، با شلیک گلوله یا ضربات چاقو کشته شدند. دست‌کم سه نفر از ضاربان دست به خودکشی زدند، دو نفر دستگیر شدند و یک نفر که هنگام بازداشت مجروح شده بود، جان باخت. سرنوشت هفتمین نفر که برای کشتن همسرش از زندان فرار کرده بود، نامشخص است.

 

از دید منتقدان محصولات فرهنگی ترک، چنین رخدادهایی هر چند ممکن است ریشه در فرهنگ مردسالارانه و تعصبات جنسیتی یا حتی قومی داشته باشد اما نمی‌توان تاثیر نرمالیزاسیون خیانت را در بروز این وقایع از یاد برد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات