تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 اسفند 1402 - 22:47
کد خبر : 20352

ایران و بازگشت پای میز مذاکره؛ شاید سال آینده

ایران و بازگشت پای میز مذاکره؛ شاید سال آینده
برقراری آتش‌بس در اراضی اشغالی، کاهش دامنه بحران اوکراین و آمدن طرف‌های درگیر این بحران پای میز مذاکره می‌تواند موانع چانه‌زنی میان ایران و غرب را کاهش دهد.

با وجود گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، از دید بسیاری از ناظران، آمریکایی‌ها قصد ندارند تا در محوری تازه با ایران درگیر شوند به ویژه که دموکرات‌ها انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری را پیش رو دارند.

 

در این پیوند، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی روز ۱۴ اسفند اعلام کرد هیچ پیشرفتی در حل‌و‌فصل مسائل پادمانی برنامه هسته‌ای ایران حاصل نشده است. به گفته وی، تاکنون تهران در مورد وجود ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در سایت‌های ورامین و تورقوزآباد، توضیحاتی که از نظر فنی معتبر باشد، ارائه نکرده و محل فعلی نگه‌داری از مواد هسته‌ای و تجهیزات آلوده را به اطلاع آژانس بین‌المللی نرسانده است.

 

پس از آن، سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان روز ۱۷ اسفند در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند گزارش اخیر گروسی به وضوح نشان می‌دهد پیشرفت‌های هسته‌ای ایران به طور قابل توجهی به امنیت بین‌المللی آسیب می‌زند و معماری جهانی پیمان منع اشاعه سلاح‌های اتمی را تضعیف می‌کند. آمریکا هم در بیانیه‌ای خطاب به اعضای شورای حکام، فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران را «عمیقا نگران‌کننده» خواند و از تهران خواست به غنی‌سازی اورانیوم با درصد خلوص بالا پایان دهد.

 

 

در پاسخ به این گزارش، ایران به صورت رسمی یادداشتی منتشر ساخته و با رد ادعاهای اخیر آژانس از این نهاد بین‌المللی خواسته به بی‌طرفی پایبند باشد. در بخشی از این یادداشت آمده است «ارزیابی‌های آژانس مبتنی بر اطلاعات غیرموثق و اسناد غیرمعتبر ارائه شده توسط رژیمی است که دائماً علیه روابط ایران با آژانس توطئه می‌کند.»

 

اواسط اردیبهشت امسال وزیر جنگ اسرائیل مدعی شده بود «ایران به یک بمب هسته‌ای بسنده نمی‌کند. این کشور به اندازه کافی اورانیوم غنی شده در سطوح ۲۰ و ۶۰ درصد برای ساخت پنج بمب هسته‌ای انباشته کرده است. غنی سازی اورانیوم توسط ایران تا سطح ۹۰ درصد، خطای بزرگی است و پیامدهایی در پی خواهد داشت که می‌تواند خاورمیانه را به آتش بکشد.»

 

به گزارش ایران مامن، این در حالی است که آمریکایی‌ها نه ادعای اسرائیلی را تایید می‌کنند و نه به دنبال تنش با ایران بر سر گزارش‌های آژانس هستند.

 

مرتبط:

شباهت کالبد برجام با مومیایی لنین

جنگ غزه و ارتباط آن با برجام و برنامه هسته‌ای ایران

احیای برجام؛ غنی‌سازی مذاکرات در اتاق تاریک

 

جامعه اطلاعاتی آمریکا به تازگی گزارش سالانه خود درباره ارزیابی تهدیدات بین‌المللی را منتشر کرده است. جامعه اطلاعاتی آمریکا در این گزارش ۴۱ صفحه‌ای درباره ایران آورده است: ایران در حال حاضر، در حال انجام دادن فعالیت‌های اصلی در زمینه تولید اتمی قابل آزمایش، نیست.

 

در ادامه این گزارش آمده است: اگرچه از سال ۲۰۲۰، تهران اعلام کرده دیگر پایبند به هیچ یک از محدودیت‌های برجام (توافق هسته‌ای) نیست، تا اندازه زیادی برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده، نظارت آژانس را کاهش داده و فعالیت‌هایی را انجام داده که اگر تصمیم به تولید یک سلاح هسته‌ای داشته باشد، این کشور را در این موقعیت قرار می‌دهد.

 

طبق گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا، ایران حمله ۷ اکتبر را ترتیب نداده و از پیش اطلاعی از آن نداشته است. همچنین ادعا شده است که ایران و اسرائیل در تلاشند اقداماتشان علیه یکدیگر را به گونه‌ای تنظیم کنند تا از گسترش تنش‌ها تا حد جنگی تمام‌عیار جلوگیری شود.

 

در این فضا، طیفی از تحلیلگران بر این باورند که تهران و واشنگتن در زمان باقی‌مانده از عمر دولت «جو بایدن» یعنی تا بهمن ماه ۱۴۰۳ به توافقی حداقلی که بخشی از کارکردهای برجام را برای کاهش فشار تحریم‌ها داشته باشد، دست خواهند یافت.

 

در همین ارتباط، برقراری آتش‌بس در اراضی اشغالی، کاهش دامنه بحران اوکراین و آمدن طرف‌های درگیر این بحران پای میز مذاکره می‌تواند موانع چانه‌زنی میان ایران و غرب را کاهش دهد.

 

البته در برابر این دیدگاه گروهی می‌گویند برجام با وجود چفت‌وبست‌های سیاسی و حقوقی آن معاهده‌ای بود که به راحتی از سوی «دونالد ترامپ» نقض شد و به همین دلیل و به دلیل سستی یا بی‌اعتباری توافق احتمالی با دموکرات‌ها، تا زمان تعیین تکلیف انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تغییری جدی در میز متروک مذاکرات هسته‌ای به وجود نخواهد آمد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات