تاریخ انتشار : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 14:10
کد خبر : 20702

مقاومت سربازان «شب جمعه»

مقاومت سربازان «شب جمعه»
با توجه به اوج گرفتن مخالفت‌ها با تصمیم مجلس و از دید بسیاری از ناظران، تمایل شورای نگهبان شاید بیشتر به سمت جبهه طرفداران تعطیلی پنجشنبه باشد و نهایتا این مصوبه با سد این شورا برخورد کند.

بعد از تایید تعطیلی شنبه در آخرین روزهای عمر مجلس یازدهم، حالا مخالفان این تصمیم به تکاپو افتاده‌اند تا شورای نگهبان را به سمت رد این مصوبه سوق دهند.

 

در دفاع از تصمیم روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه مجلس، «ولی اسماعیلی» رئیس کمیسیون اجتماعی گفته ما از دو بال اقتصادی کشور یعنی اتاق تعاون ایران و اتاق بازرگانی ایران استعلام گرفتیم و موافق تعطیلی شنبه‌ها بودند. اگر به حجت شرعی نرسیده بودم از تعطیلی شنبه‌ها دفاع نمی‌کردم. با تعطیلی ۴ روز خسارتی معادل ۸ میلیارد دلار به ما تحمیل می‌شود و این یعنی خود تحریمی.

 

همزمان با کاهش نرخ دلار با زمزمه‌های مربوط به مذاکرات تهران و واشنگتن، «علی اصغر جمعه‌ای» عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به «اتاق آنلاین» گفته همراهی نمایندگان مجلس با واقعیت‌های اقتصاد جهانی سبب می‌شود روابط اقتصادی کشور با کشورهای دنیا در بستر زمانی مناسبی اتفاق بیافتد.

 

مخالفان تعطیلی شنبه‌ها اما تمام منطق‌شان بر روی مسائل دینی استوار است که چون شنبه روز تعطیلی یهودیان در جهان است نباید ایران تعطیل باشد.

 

 

«شرق» در پاسخ اما نوشته اگرچه تعطیلی شنبه ریشه در کتاب مقدس یهودیان دارد، اما در گذشته ولی بسیاری از کشورهای مسلمان جهان نیز شنبه را هم تعطیل کرده‌اند. در برخی کشورهای مسلمان از سال ۲۰۰۸ این اقدام را در فرایندی پنج‌ساله انجام دادند و چنین احساسی نداشته‌اند زیرا اگر بنا بر مخالفت باشد، برخی احکام دیگر نیز میان ما مسلمانان و یهودیان مشترک است، آیا باید آنان را نیز حذف کنیم؟‌

 

در مقابل چنین دفاعیاتی، «سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی» نماینده مردم تبریز تصریح کرده تعطیلی پنج‌شنبه با در نظر گرفتن مبانی فرهنگی، دینی، اجتماعی، سیاسی دارای اهمیت است ضمن اینکه در درازمدت در کشور نهادینه شده است اما پیشنهاد تعطیلی روز شنبه بر اساس یک پروپاگاندای رسانه‌ای مطرح شد.

 

در ارتباط با تعطیلی روز شنبه نامه‌ای با عنوان «متن استفتا از آیت‌ا… جوادی آملی درباره تعطیلی شنبه‌ها» در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که در آن آمده «از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار و دادوستد‌های اقتصادی جهانی و موثر در حل برخی مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه به مخالفین نیست بلکه تعامل است؛ لذا تعطیلی روز شنبه علاوه بر روز جمعه، مانعی ندارد.»

 

مرتبط:

پنجشنبه سرِ کار نرویم یا شنبه؟

شنبه تعطیل یا پنجشنبه نیمه‌تعطیل؟

 

همزمان، دفتر آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی استفتای موافق سال گذشته پیرامون تعطیلی روزهای شنبه را عینا منتشر کرد.

 

در مقابل، مخالفان اظهارات آیت الله «جعفر سبحانی» را یادآور می‌شوند که «شنبه روز تعطیلی دشمن است…اینکه می گویند اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد، منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمی‌شود…اگر هم اقلیتی شنبه را در ایران تعطیل کنند، اکثریت از آن پیروی نمی‌کنند»

 

در این رابطه، «محمدجواد حاج علی اکبری» امام جمعه تهران دو روز پس از مصوبه تعطیلی شنبه‌ها در نماز جمعه اظهار داشت این مصوبه باعث شد به جامعه مومنین بر خورد اما شورای نگهبان فرصت دارد آن را حل و فصل کند.

 

در میانه اظهارنظرهای فقهی، اقتصادی و شکلی مانند اینکه بانک‌ها هم در روزهای شنبه تعطیل خواهند بود یا نه، رویکرد دولت در این زمینه مورد توجه برخی ناظران قرار گرفته از جمله «انتخاب» در گزارشی مدعی شده به نظر می رسد تصمیم سازان در دولت رئیسی به دنبال لغو تعطیلی شنبه ها هستند.

 

 

رئیس دیوان عالی کشور هم به تازگی گفته تعطیل کردن شنبه از یک «مجلس انقلابی» بعید بود. اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند، در خصوص آن اقلیت می‌توان تدابیر خاص اندیشید.

 

در میان رسانه‌ها هم «کیهان» شدیدترین مواضع را علیه تعطیلی شنبه‌ها داشته است. به نوشته این روزنامه تعطیلی شنبه یعنی تخریب فرهنگ کشور؛ مردم به شروع کار از شنبه عادت کرده‌اند.

 

این روزنامه که تقریبا هر روز مطلبی علیه این تصمیم منتشر ساخته نوشته است: اگر پس از تعطیلی شنبه، ادعا شد که تعطیلی جمعه هم ناسازگار با تعطیلی شنبه و یکشنبه در غرب است، چه باید کرد؟ تا کجا قرار است با توهم منفعت، خودمان را منفعلانه با نظم جهانی (غربی) سازگار کنیم؟ کشورهای منطقه، خیلی خطا دارند؛ باید از آنها تقلید کنیم؟

 

«حسین شریعتمداری» مدیر مسئول کیهان با اشاره به اعلام برخی نمایندگان مبنی بر استفتاء از دفتر رهبری و نیز بنیانگذار جمهوری اسلامی در مطلبی آورده است: چرا برخی از نمایندگان موافق مصوبه تعطیلی شنبه‌ها در اقدامی که تاکنون سابقه نداشته و چه بدانند و چه نخواسته باشند و ندانند، مصداق روشنی از «دور زدن قانون» است، نمایندگان یادشده قبل از اعلام نظر شورای نگهبان درباره مصوبه مورد اشاره، به دفتر رهبر معظم انقلاب و شماری از مراجع محترم تقلید مراجعه کرده و از آن بزرگواران درباره مصوبه تعطیلی شنبه‌ها نظر خواسته‌اند؟!

 

نکته جالب توجه اینکه روزنامه «جمهوری اسلامی» در جبهه سیاسی مقابل کیهان هم نظری مشابه درباره این تصمیم مجلس نشان داده و تیتر «تعطیلی شنبه، خلاف قانون اساسی و مصالح ملی» را برای گزارش خود انتخاب کرده است.

 

به گزارش ایران مامن، با توجه به اوج گرفتن مخالفت‌ها با این تصمیم مجلس و از دید بسیاری از ناظران، تمایل شورای نگهبان شاید بیشتر به سمت جبهه طرفداران تعطیلی پنجشنبه باشد و نهایتا این مصوبه با سد این شورا برخورد کند.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات