تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 خرداد 1403 - 20:54
کد خبر : 20756

فرار از مدرسه به خاطر ترس از بیکاری

فرار از مدرسه به خاطر ترس از بیکاری
دانش‌آموزان در مدارس با حجم انبوهی از محتوا و اطلاعاتی مواجه می‌شوند که کاربردی نیست و با زندگی روزمره و بازار کار همخوانی ندارد

آمار رویگردانی از درس خواندن در سال‌های اخیر افزایش معناداری را نشان می‌دهد. بررسی داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در مقاطع تحصیلی مختلف ۹۲۹ هزار و ۷۹۸ نفر از تحصیل بازماندند. «اعتماد» اما مدعی شده این آمار رسمی است و به طور غیررسمی تعداد بازماندگان از تحصیل به چهار میلیون نفر می‌رسد.

 

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می دهد حدود ۹۱۱ هزار نفر که در رده سنی آموزشی بوده‌اند، در ســال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از تحصیل بازمانده‌اند و حدود ۲۷۹ هزار دانش‌آموز نیز در این سال ترک تحصیل کرده‌اند. این گزارش می‌گوید که اگر چه میزان ترک تحصیل در یک دهه اخیر در دوره متوسطه دوم حدود ۲۲ درصد کاهش یافته اما در عوض میزان ترک تحصیل در دوره ابتدایی حدود ۲۰ درصد و در دوره متوسط اول حدود ۵۰ درصد بیشتر شده است.

 

«دنیای اقتصاد» دلیل این وضعیت را فقر می‌داند و می‌نویسد: در حال حاضر نرخ فقر در ایران ۳۰ درصد است. به عبارت دیگر حدود یک سوم از جمعیت ایران توانایی تهیه نیازهای اساسی خود را ندارند. در چنین شرایطی حتی اگر تحصیل رایگان باشد، هزینه‌های جانبی آن موجب می‌شود تا برخی از خانوارها از تحصیل فرزندان خود چشم بپوشند.

 

به گزارش ایران مامن، روی دیگر این ماجرا را باید در بیکاری تحصیل‌کرده‌ها دید. در سال ۱۴۰۱ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل از کل بیکاران ۴۰ درصد بوده است.

 

 

به نوشته روزنامه «رسالت» بیکاری گسترده دانش‌آموختگان دانشگاهی در بی‌انگیزگی دانش‌آموزان بی‌تاثیر نبوده است. آمار‌ها حاکی از آن است که با گسترش مراکز آموزش دانشگاهی و تسهیل در نحوه ورود به دانشگاه، جمعیت دارای تحصیلات عالی در کشور طی چهار دهه، ۱۴ برابر شده است. این رشد در حالی صورت‌ گرفته که طی دو دهه گذشته، ظرفیت‌های بازار کار به میزان افزایش افراد فارغ‌التحصیل رشدی نداشته است.

 

گرچه موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی شانس اشتغال در میان رشته‌های دانشگاهی را برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی، ۶۳ درصد، برای رشته‌های علوم‌انسانی، ۴۵ درصد و برای دانش‌آموختگان رشته‌های فنی و مهندسی، ۴۱ درصد اعلام و کمترین امکان آمار اشتغال را به رشته‌های هنر، علوم پایه و کشاورزی مربوط دانسته، با ‌این ‌وجود آنچه در کشور جریان دارد تناسب چندانی با آمار‌ها ندارد، چرا که افزایش تمایل به فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی و مشاغل موسوم به شغل کاذب حکایت از آن دارد که در بازار کار برای تخصص افرادی که از دانشگاه‌ فارغ‌التحصیل می‌شوند، ظرفیت‌سازی نشده است.

 

این دورنمای نگران کننده به همراه تشدید مشکلات اقتصادی موجب شده تعداد تارکان از تحصیل در میان دانش‌آموزان مقطع متوسطه افزایش یابد، به این دلیل که معضل ناکارآمدی تحصیلات در یافتن شغل و کسب درآمد را به چشم دیده‌اند، از این‌رو تمایلی به خاتمه آموزش عمومی هم ندارند. علاوه بر این دانش‌آموزان در مدارس با حجم انبوهی از محتوا و اطلاعاتی مواجه می‌شوند که کاربردی نیست و با زندگی روزمره و بازار کار همخوانی ندارد، بنابراین کاربردی نبودن ساختار آموزشی موجب شده در بسیاری از رشته‌ها افراد با وجود دریافت مدرک چیزی فراتر از تئوری‌ها و محفوظات نیاموزند.

 

در حال حاضر جامعه تحصیل را منزلت نمی‌بیند و در نظام ارزشی دانش‌آموزان تغییرات و تحولات زیادی رخ داده و غلبه نگرش مادی باعث شده که ادامه تحصیل را از نظر اقتصادی موجه ندانند، با این توضیح که در کشورمان دستیابی به فرصت‌های شغلی و تحصیلی عادلانه نیست. از طرفی خیلی‌ها معتقدند درصد ترک تحصیل در میان دانش‌آموزان طبقات مرفه هم افزایش یافته، ولی در طبقات مرفه مسئله مهاجرت پدیده جدی‌تری به نسبت ترک تحصیل است و درصد بازماندگی و ترک تحصیل در طبقات پایین و فرودست مشهود‌تر است. عده‌ای برای تامین نیاز‌های روزمره خود و خانواده مجبورند از گردونه تحصیل خارج شده و به چرخه کار بپیوندند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات