تاریخ انتشار : یکشنبه 27 خرداد 1403 - 17:52
کد خبر : 20842

فساد فوتبالی در حد تیم ملی!

فساد فوتبالی در حد تیم ملی!
برخی کانال‌های خبری تصاویری تحت عنوان سند کارت به کارت برای داور دیدار حساس استقلال تهران-ذوب آهن را که منجر به برد آبی‌های پایتخت شد به عنوان یکی از نمونه‌های فساد در فوتبال انتشار دادند و در مقابل شایعاتی هم درباره امکان پس گرفتن قهرمانی پرسپولیس و سقوط مس رفسنجان به دسته پایین‌تر مطرح شد

طی روزهای اخیر ابعاد مختلفی از پرونده «فساد در فوتبال» در رسانه‌ها بازتاب یافته است. در یکی از آخرین اخبار مربوط به این پرونده، «تسنیم» گزارش داده پیگیری‌ها نشان می‌دهد مبلغی بیش از یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان برای خرید سکه جهت تحویل به افراد مؤثر در فدراسیون فوتبال، کمیته داوران، کمیته انضباطی و… هزینه شده است.

 

براساس شنیده‌ها این اتفاق در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و در چند مرحله و بازه‌های زمانی مختلف رخ داده و در ردیف هزینه روابط عمومی باشگاه «مس رفسنجان» به ثبت رسیده است. در همین حال برخی اخبار حکایت از آن دارد که مبلغی بیش از ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فاکتور غیرواقعی ارائه شده است.

 

به گزارش «ایران ورزشی» طبق گفته مقامات دادگستری استان کرمان، تاکنون در این پرونده ۷ نفر متهم هستند؛ «مجید زینلی» مدیرعامل و «علی علیزاده» قائم‌مقام وقت باشگاه، «سهیل مهدی» مسئول پیشین کمیته مسابقات سازمان لیگ، «خداداد افشاریان» رئیس پیشین کمیته داوران، «فریبرز محمودزاده» مسئول وقت مسابقات لیگ دسته اول به همراه دو فرد رسانه‌ای، متهمان این پرونده به شمار می‌روند. از این بین افشاریان، مهدی و محمودزاده در بازداشت به سر می‌برند و یک فرد رسانه‌ای که سردبیر یک سایت (ورزش سه) است، با قرار وثیقه آزاد است.

 

در این باره چند مصاحبه نیز در روزهای اخیر خبرساز شده است از جمله «علی خضریان» سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس که در برنامه «فوتبال برتر» اظهار داشت:  قرارداد ویلموتس یکی از پرونده‌های فساد در فوتبال است که همچنان باز و دارای ابهام است که مورد مطالبه ماست پرونده فساد در فوتبال که از باشگاه مس آغاز شده به باشگاه‌های اصلی و مهم لیگ برتر رسیده است. پرونده پول‌های کثیف در فوتبال ابعاد امنیتی – سیاسی پیدا کرده که ارتباط آن با عناصر ورزشی معاند خارج از کشور کشف شده است.

 

از سوی دیگر، ویدئوکست سایت «فوتبال ۳۶۰» برنامه «عادل فردوسی پور» پنجشنبه شب منتشر شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت این برنامه که حدود ۷۰ دقیقه طول کشید با حواشی و بازتاب گسترده‌ای در میان اهالی فوتبال، رسانه‌ها و طرفداران این ورزش همراه بود.

 

 

به نوشته «فرهیختگان ورزشی» ادعاهای «رضا جاودانی» در این برنامه در صورتی که صحت آن تایید شود می‌تواند جنجال‌های زیادی در فوتبال ایران ایجاد کرده و سونامی این افشاگری‌ها می‌تواند گریبان‌گیر باشگاه‌های دیگر لیگ برتری نیز شود.

 

این برنامه قرار بود به بررسی پرونده فساد در باشگاه مس رفسنجان که چند هفته‌ای است در فضای فوتبال ما سر‌وصدای زیادی به پا کرده، بپردازد. اما بخش عمده افشاگری‌هایی که در این برنامه انجام شد برای بسیاری از فوتبال‌دوستان تازگی داشت و همین صحبت‌ها می‌تواند به‌شدت فوتبال ایران را تحت‌تاثیر قرار دهد.

 

رضا جاودانی به‌عنوان یکی از اعضای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال میهمان این برنامه بود و با افشای مسائلی چون رشوه به افراد مختلف از طریق هدایایی چون سکه، دلار، ساعت رولکس و حتی ماشین و زمین و آپارتمان، پرداخت مبلغ ۶ میلیارد تومان به یک جادوگر و واریز مبالغی به حساب نزدیکان برخی داوران بسیاری را شوکه کرد.

 

مرتبط:

سلاطین فوتبال را چرا به دادگاه نمی‌کشید؟

دستبرد فوتبالی

«زور‌شویی» با فوتبال

 

به گفته جاودانی «پول می‌دادند تا فردی در یکی از شهرهای شمالی کشور روابط غیرشرعی برای آن‌ها رقم بزند. سکه‌ها لای پسته و پته داده می‌شدند، از آن مدیر پرسیدند می‌دانستی سکه لای پسته‌ها بوده و او این موضوع را تکذیب کرده است.»

 

«ابوالفضل حسن‌زاده» رئیس کمیته انضباطی اما با اعلام اینکه اینها نظرات شخصی جاودانی بوده، گفته است: «حفظ حرمت و آبروی افراد مورد تاکید همیشگی ما بوده است. از طرف دیگر با عنایت به اصل برائت و اینکه تنها رکن قانونی رسیدگی به جرائم اشخاص حقیقی و حقوقی مرجع قضایی صالحه است، با توجه به صحبت‌های مطرح شده از سوی رضا جاودانی در مصاحبه با یک رسانه، این اظهارات صرفا دیدگاه شخصی وی بوده و هیچ گونه ارتباطی با جایگاه تشکیلاتی نامبرده نداشته، ندارد و نخواهد داشت.»

 

این موضوع طی روزهای اخیر در رسانه‌های فارسی زبان خارجی نیز بازتابی گسترده داشته است. به گزارش «رادیو فردا» جاودانی در گفتگو با عادل فردوسی‌پور به «آپارتمان شهرک بنفشه، پژو ۲۰۰۸ و خودروی ۲۰۷ برای دوستان رسانه‌ای، همچنین قرارداد ۶ میلیاردی با جادوگر» اشاره کرد؛ همچنین توزیع سکه‌ در رسانه‌ها به دستور سرمربی، خرید پنت‌هاوس برای سرمربی، ساعت ۶۰۰ میلیون تومانی و واحد تجاری در میدان پالیزی برای تهیه‌کننده برنامه ورزشی، به انضمام خرید آپارتمان در قشم و کیش.

 

به گزارش رادیو فردا، سازمان صداوسیما، «کلیه موارد ذکر شده» در گفتگوی افشاگرانه عادل فردوسی‌پور و رضا جاودانی را تکذیب کرد و از «پیگیری حقوقی» خبر داد. آنها با همراهی هیوا یوسفی روزنامه‌نگار ورزشی، از مهدی هاشمی و محمدحسین میثاقی تهیه‌کننده و مجری برنامه فوتبال برتر نام نبردند اما با نشانی‌های آشکار، به دریافتی‌های نقدی و جنسی‌شان در پرونده فساد مس رفسنجان اشاره کردند.

 

«ایران اینترنشنال» اما به اظهارات دیگر مجری صداوسیما درباره فساد در فوتبال پرداخت و نوشت: جواد خیابانی، مجری و گزارشگر شبکه سوم تلویزیون جمهوری اسلامی، که پیش‌تر ادعاهای مختلفی درباره فساد در فوتبال ایران انجام داده بود، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «چرا بزرگنمایی می‌کنید؟ در پرونده فساد مس رفسنجان هفت نفر درگیرند اما ۷۰۰ تا اسم آوردند!» خیابانی که پیش‌تر گفته بود به عمد وی‌ای‌آر را به ایران نمی‌آورند تا نتایج را به‌گونه‌ای که می‌خواهند، دربیاورند، در ادامه گفت: «یک روزنامه به نقل از افشاریان گفته بود که ۱۵ مسابقه تبانی بوده. دروغ مطلق است. به صراحت می‌گویم چنین چیزی نیست. تسویه حساب شخصی نکنیم.»

 

به گزارش ایران مامن، در این میان برخی کانال‌های خبری نیز تصاویری تحت عنوان سند کارت به کارت برای داور دیدار حساس استقلال تهران-ذوب آهن را که منجر به برد آبی‌های پایتخت شد به عنوان یکی از نمونه‌های فساد در فوتبال انتشار دادند و در مقابل شایعاتی هم درباره امکان پس گرفتن قهرمانی پرسپولیس و سقوط مس رفسنجان به دسته پایین‌تر مطرح شد که دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره آن اظهار داشت: این پرونده مربوط به سال ۱۴۰۰ است و اکنون نیز در مرحله بازپرسی قرار دارد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات