تاریخ انتشار : شنبه 6 مرداد 1403 - 17:28
کد خبر : 21081

شرّ نتانیاهو دامن ترامپ را می‌گیرد؟

شرّ نتانیاهو دامن ترامپ را می‌گیرد؟
به نظر می‌رسد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پاییز پیش رو علاوه بر دوقطبی‌های اقتصادی و اجتماعی بر سر مسائلی چون سقط جنین، مهاجرت غیرقانونی، مالکیت سلاح و مالیات شاهد دوگانه حامیان و مخالفان جنگ در غزه و حقوق مردم فلسطین باشد

کشتار ده‌ها مرد و زن و کودک غیرنظامی در اراضی اشغالی از نخستین رهاوردهای سفر نخست‌وزیر اسرائیل به آمریکا بود؛ سفری که در آن «بنیامین نتانیاهو» با سران دولت دموکرات و نیز جمهوریخواهان به سرکردگی «دونالد ترامپ» دیدار کرد.

 

بنابر گزارش‌های «الجزیره»، ارتش رژیم صهیونیستی روز شنبه در جنایت جدید خود در شهرهای «خان یونس» در جنوب و «دیرالبلح» در مرکز نوار غزه دست‌کم ۴۱ فلسطینی را شهید و شمار دیگری را زخمی کرد. حمله دیر البلح که مدرسه خدیجه در غرب شهر را هدف قرار داده بود ۳۱ تن را کشت و بیش از یکصد نفر را زخمی کرد که اکثرا کودک بودند.

 

 

نتانیاهو، چهارشنبه گذشته طی سخنانی در کنگره آمریکا، خطاب به قانون‌گذاران و مقامات این کشور گفت پیروزی در جنگ غزه، برای ایالات متحده هم برد محسوب می‌شود تا به این ترتیب آمریکایی‌ها را هم شریک همه این جنایات معرفی کند.

 

به گزارش «بی بی سی» برخی از ناظران بر این باورند که این سفر تلاشی است برای بازسازی تصویری بهتر از رابطه اسرائیل و آمریکا که به نظر می‌رسید در دوران نتانیاهو تضعیف شده است. نخست وزیری که در داخل اسرائیل با اعتراض‌های خیابانی مستمر و انتقادهای فزاینده اپوزیسیون مواجه است و در روابط خارجی نیز حتی هم‌پیمانانش او را برای آتش‌بس در غزه زیر فشار قرار داده‌اند.

 

مرتبط:

در بیمارستان‌های غزه چه می‌گذرد؟

غزه؛ مرگ یکباره، مرگ تدریجی

هفت هدف اسرائیل از حمله به غزه، جنوب لبنان و سوریه

 

و اما درباره کم و کیف حضور نتانیاهو در واشنگتن و به گزارش «خراسان»، نخست وزیر اسرائیل چهارمین سخنرانی خود را در جمع مشترک اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ایراد کرد تا به این ترتیب رکورد وینستون چرچیل که بیش از هر رهبر خارجی دیگری در این جمع سخنرانی کرده بود، شکسته شود. به رغم تحریم جلسه توسط نیمی از نمایندگان و سناتور‌های حزب دموکرات، این واقعه پیش و بیش از هر چیز دیگری نفوذ و قدرت بالای اسرائیل در قلب تنها ابرقدرت جهان را به رخ کشید.

 

نتانیاهو در این سخنرانی به همه مخالفان و منتقدان اسرائیل از جمله سازمان‌های بین‌المللی و دانشجویان و دانشگاه‌های آمریکایی تاخت و نمایندگان کنگره با وجود دروغ‌های مکرر نتانیاهو و اعتراضات مردمی، ۷۹ بار برای او دست زدند یعنی هر ۴۵ ثانیه یک بار نخست وزیر رژیم کودک کش صهیونیستی را تشویق کردند که ۵۸ بار آن به شکل ایستاده بود! این صحنه مهم، در شرایط کنونی که ۱۰ ماه از نبرد اسرائیل علیه حماس و فلسطین و سازمان ملل و دادگاه‌های بین المللی و افکار عمومی جهان و حتی غرب می‌گذرد، بی شک پیام مهم و نگران کننده‌ای برای همه این مخالفان و منتقدان داشت: شما هر که هستید و هر چه دارید، آمریکا و قدرت آن همچنان در کنار ماست! سخنرانی نتانیاهو در کنگره در حالی برگزار شد که در خارج آن معترضان از جمله برخی یهودیان علیه او و جنگ تظاهرات کرده و او نیز آنها و دانشجویان معترض را بازیچه ایران و حماس خواند.

 

 

سوای این که سفر نتانیاهو به آمریکا چه تاثیری در تحولات اراضی اشغالی و سرنوشت سیاسی وی خواهد داشت برخی به پیامدهای حمایت از نتانیاهو در فضای سیاسی آمریکا پرداخته‌اند.

 

نتانیاهو همچنان که انتظار می‌رفت مورد استقبال گرم ترامپ در فلوریدا قرار گرفت؛ دیداری که ترامپ در آن اظهار داشت: خروج از برجام بهترین‌ کار من برای اسرائیل بود.

 

نتانیاهو هر چند در دیدار با «جو بایدن» از حمایت پنجاه ساله وی از رژیم صهیونیستی تشکر کرد اما ملاقاتش با «کامالا هریس» چندان باب میل سرکرده صهیونیست‌ها نبود. معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد اصلی حزب دموکرات در پی دیدار با نتانیاهو خواهان پایان جنگ در غزه شد و اعلام کرد که درباره شرایط انسانی وخیم در نوار غزه ساکت نخواهد ماند؛ اظهاراتی که واکنش تند صهیونیست‌ها را به دنبال داشت.

 

 

به گزارش ایران مامن، با توجه به این اوضاع به نظر می‌رسد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پاییز پیش رو علاوه بر دوقطبی‌های اقتصادی و اجتماعی بر سر مسائلی چون سقط جنین، مهاجرت غیرقانونی، مالکیت سلاح و مالیات شاهد دوگانه حامیان و مخالفان جنگ در غزه و حقوق مردم فلسطین باشد.

 

هر چند ترامپ می‌تواند در انتخابات پیش رو روی کمک‌های مالی و تبلیغاتی حامیان نتانیاهو از اوانجلیست‌ها گرفته تا لابی‌های یهودی حساب باز کند اما در عین حال نفرت فزاینده از قاتلان مردم فلسطین می‌تواند به پاشنه آشیل وی تبدیل شده و شانس نامزد دموکرات‌ها را برای تمدید مدت اجاره کاخ سفید بالا ببرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات