تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مهر 1403 - 18:06
کد خبر : 21372

درگیری ایران و اسرائیل؛ پینگ‌پونگی یا پلکانی؟

درگیری ایران و اسرائیل؛ پینگ‌پونگی یا پلکانی؟
انتظار می‌رود طی روزهای آینده بخش مهمی از تحلیل‌ها بر نتایج فروریختن هیمنه گنبد آهنین برابر موشک‌های هایپرسونیک ایرانی متمرکز شود.

پس از ترور «اسماعیل هنیه» رهبر سیاسی حماس، اسرائیل هفته گذشته تا بمباران مقر اصلی حزب الله لبنان در جمعه گذشته پیش رفت که منجر به شهادت «سیدحسن نصرالله» دبیرکل این گروه مقاومت شد.

 

نقطه عطف بعدی تحولات، حمله شب گذشته (سه‌شنبه دهم مهرماه) ایران به قلمرو صهیونیستی با نزدیک به ۲۰۰ موشک بود که «وعده صادق ۲» نام گرفت. نسخه قبلی وعده صادق، اواخر فروردین ماه امسال صورت گرفت که برای اولین بار ایران با ۳۰۰ موشک و پهپاد به اسرائیل حمله کرد.

 

درباره نتایج میدانی عملیات موشکی که بنابر اعلام مقامات نظامی ایران تنها مراکز نظامی را مورد اصابت قرار داد (شامل پایگاه موساد، پایگاه نواتیم به عنوان محل نگهداری هواپیماهای F35 و پایگاه هاتسریم) بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌ها روی ناکارآمدی سپرهای دفاع موشکی اسرائیل انگشت گذاشتند و مقامات سیاسی در تهران هم گفتند ۹۰ درصد موشک‌ها از «گنبد آهنین» عبور کرده‌اند.

 

پنتاگون هم اعلام کرده عملیات موشکی ایران علیه اسرائیل، ۲ برابر وسیع‌تر از عملیات پیشین این کشور بود.

 

گنبد آهنین بخشی از مجموعه‌ای از سامانه‌های دفاعی است که ختس، فلاخن داوود و … را نیز شامل می‌شود. آمریکا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ در توسعه سیستم دفاعی گنبد آهنین در مجموع ۱٫۶ میلیارد دلار کمک کرد و اهدای یک میلیارد دلار دیگر از سوی کنگره ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ تصویب شد.

 

به گزارش ایران مامن، انتظار می‌رود طی روزهای آینده بخش مهمی از تحلیل‌ها بر نتایج فروریختن هیمنه گنبد آهنین برابر موشک‌های هایپرسونیک ایرانی متمرکز شود.

 

مهم‌تر از آن، بسیاری به واکنش اسرائیل چشم دوخته‌اند و این در حالی است که تهران هشدار داده تلافی‌جویی رژیم صهیونیستی را با حمله کوبنده‌تر پاسخ می‌دهند.

 

 

وضعیت پینگ‌پونگی زد و خوردها میان ایران و اسرائیل به ویژه در برهه یک ساله بعد از «طوفان الاقصی» می‌گوید احتمالا «بنیامین نتانیاهو» این اقدام ایران را بدون واکنش نخواهد گذاشت همان‌گونه که بعد از وعده صادق اول، سامانه راداری اصفهان را هدف حمله‌ای محدود قرار داد.

 

مرتبط:

اصلی‌ترین مانع انتقام و آفت بازدارندگی

اسرائیل چگونه متوقف می‌شود؟

 

 

با این حال، «اکسیوس» نوشته اسرائیل طی چند روز آینده در پاسخ به حمله گسترده موشکی روز سه‌شنبه جمهوری اسلامی، انتقامی بزرگ خواهد گرفت و ممکن است تاسیسات نفتی و دیگر مواضع استراتژیک ایران را هدف قرار دهد.

 

«هاآرتص» هم به نقل از یک مقام صهیونیستی مدعی شد تاوانی که اسرائیل از ایران به خاطر حمله خواهد گرفت برای تهران سنگین خواهد بود و خساراتی سنگین بر تأسیسات نفت و گاز ایران وارد خواهد آورد.

 

از دید بسیاری از تحلیلگران، در صورت اقدام اسرائیل به پاسخی شدید، وضعیت پیگ‌پونگی درگیری میان دو طرف به حالت پلکانی و تشدید گام به گام برخوردهای نظامی تبدیل خواهد شد که سمت و سوی آن نامعلوم خواهد بود.

 

در شرایطی که گفته می‌شد دستیابی به توافق آتش‌بس در جنگ غزه دلیل خودداری تهران از حمله موشکی به اسرائیل در پاسخ به ترور هنیه بوده که باعث شد پروسه انتقام به طول بیانجامد، اینک دیگر چشم‌اندازی از تن دادن کابینه نتانیاهو به آتش‌بس وجود ندارد مگر اینکه تحولات انتخاباتی آمریکا بخواهد منجر به پاره شدن نوار درگیری‌ها میان اسرائیل و جبهه مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات