تاریخ انتشار : شنبه 14 مهر 1403 - 13:25
کد خبر : 21378

با افغان‌هایی که به خودشان هم رحم نمی‌کنند چه باید کرد؟

با افغان‌هایی که به خودشان هم رحم نمی‌کنند چه باید کرد؟
جدای از مباحث امنیتی مربوط به اتباع غیرمجاز برای ایران و ایرانی‌ها، این روزها خبرهایی جسته وگریخته از وقوع جرم و جنایت در جامعه خود افغانستانی‌های مهاجر در حواشی پایتخت به گوش می‌‌رسد

مسائل مربوط به اتباع بیگانه به خصوص غیرمجازهایشان از هر گوشه‌ای و در هر زمینه‌ای سر باز می‌کند؛ از هزینه‌هایشان در تامین برق و گاز تا نام‌نویسی فرزندانشان در مدارس (بنابر اعلام وزیر آموزش و پرورش حدود ۶۰۰ هزار دانش‌آموز اتباع در کل کشور داریم) و مسائل مربوط به زاد و ولد و هزینه‌های درمان و …

 

به گزارش ایران مامن، چند روز پیش سفیر ایران در سازمان ملل اعلام کرد هزینه سالانه مهاجران افغان در ایران بیش از ۱۰ میلیارد دلار است؛ جمعیتی که به گفته «ابوالفضل ابوترابی» نماینده مجلس آمار مجاز و غیرمجازشان حدود هفت میلیون نفر می‌شود که بالاتر از جمعیت ۷۲ کشور دنیا است.

 

درباره این آمار البته اظهارنظرهای متعددی صورت می‌گیرد. اوایل مهرماه «یعقوب رضازاده» نماینده سلماس در صحن علنی مجلس شمار افغان‌های حاضر در ایران را ۱۷ میلیون نفر اعلام کرد که منجر به ایجاد یک افغانستان دوم در خاک کشورمان شده است.

 

روزنامه «جمهوری اسلامی» چندی پیش آمار اتباع مجاز افغانستانی را دو میلیون و غیرمجازها را ۸ میلیون اعلام کرده بود.

 

در میان هشدارهای مدام در این باره، نماینده ایلام هم اظهار داشته ایران بهشت امن اتباع خارجی غیرمجاز شده و باید از ورود این بمب‌های ساعتی جلوگیری کرد. به گفته «سارا فلاحی» بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان صرف اتباع می‌شود. برخی برای اتباع غیرمجاز خارجی دکان باز کرده و با پول آنها در بالای شهر تهران، خانه‌های ۷۰ میلیاردی خریدند.

 

وی در بخش دیگری از اظهارات اخیرش گفته سرویس‌های خارجی با پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان ناقابل، اتباع خارجی را به جاسوس‌های سهل الوصولی تبدیل کرده اند که امروز امنیت کشور ما را به خطر می‌اندازند.

 

جدای از مباحث امنیتی مربوط به اتباع غیرمجاز برای ایران و ایرانی‌ها، این روزها خبرهایی جسته وگریخته از وقوع جرم و جنایت در جامعه خود افغانستانی‌های مهاجر در حواشی پایتخت به گوش می‌‌رسد. پس ازنیمه منهدم شدن باند آدم‌ربایی پاکستانی- افغانستانی در منطقه کن در دی ماه گذشته، این بار خبرهایی از آدم‌ربایی افغانستانی‌ها از هموطنانشان در مناطق دیگری از پایتخت به گوش می‌رسد.

 

گزارش امروز روزنامه «شرق» از تجربه هولناک یک جوان افغانستانی از ربوده شدن توسط هموطنان پشتونش و همسر درمانده‌ای که برای آزادی شوهرش مجبور به پرداخت هزینه‌ای فراتر از توانش شده، گویای یکی دیگر از ابعاد ناگوار حضور مهاجران غیرقانونی در کشوری است که به اذعان مسئولانش تا این اندازه ظرفیت مهاجرپذیری ندارد.

 

 

 

همسر فرد ربوده شده برای ثبت شکایت بارها و بارها به اداره آگاهی مراجعه می‌کند تا موفق به شکایت شود و در آخر در اثر ناامیدی از پیگیری قضایی، به گروگان‌گیرها باج می‌دهد.

 

نمونه دیگری از این ماجرا در دی ماه گذشته در منطقه کن رخ داده بود؛ جایی که آدم‌ربایی از جامعه افغان در آن، تنها با برداشتن شماره پلاک ماشینی که قربانی را در بیابانی رها کرده بود و در نتیجه بازداشت تعدادی از آدم‌رباهای پاکستانی کمرنگ شد. این بار اما گویا این دمل از جاهای دیگری سرباز کرده است.

 

تهدید جانی آدم‌رباها، قربانیان رها شده و خانواده گروگان‌ها را از مراجعه به پلیس بر حذر می‌دارد؛ هموطنانی که در غربت به جان هم افتاده‌اند تا از نمد این بلبشوی بی نظارتی در ایران، برای خود کلاهی بدوزند.

 

گویا مساله مهاجران افغانستانی به جاهای باریکی کشیده و بیم آن می رود صدای دهلی که الان می‌نوازند، فردا دربیاید و آن وقت بانگ یاحسرتای ما بی ثمر باشد.

 

مرتبط:

هراس از افغان واقعیت دارد یا افغان‌هراسی؟

گره خوردن مساله مهاجران افغان با کودکان خیابان

با افغان‌ها چه باید کرد؟

کارت بانکی افغان‌ها چرا مسدود شد؟

 

وقتی خطاکاران جرم و جنایتی چنین عیان و خشن را ولو علیه مهاجران غیرمجاز افغانستانی‌ در پایتخت مرتکب شوند، این پتانسیل وجود دارد که جسورتر شوند و طمعکارانه، دامنه و گستره فعالیت جنایتکارانه خود را به شهروندان ایرانی نیز بکشند؛ کما اینکه قتل «داریوش مهرجویی» را هم می‌توان حاصل این بی‌نظارتی و بی‌قانونی دانست.

 

دولت چهاردهم از همان ابتدا سیاست خود را بر  خارج کردن مهاجران غیرقانونی افغانستانی‌ از کشور تنظیم کرده و بارها مقام‌های آن از بازگرداندن مهاجران غیرقانونی تا پایان ۱۴۰۳ خبر داده‌اند. با این حال تاکنون اقدام عملی موثری برای اجرای این سیاست انجام نشده جز زمینه‌چینی برای تشکیل «سازمان ملی مهاجرت».

 

چند روز پیش بود که وزیر کشور در حکمی «نادر یاراحمدی» را به سمت مشاور خود و رئیس مرکز امور اتباع و مهاجرین خارجی منصوب و وی را مامور تشکیل سریع تر «سازمان ملی مهاجرت» کرد با این دستور کار: شناسایی و ساماندهی اتباع خارجی، طرد اتباع غیر مجاز و تشکیل منظم جلسات کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی.

 

«اسکندر مومنی» با تاکید بر لزوم رعایت اعتدال در این موضوع حساس و پرهیز از مهاجرستیزی، بارها وعده داده که انسداد مرزها انجام شده و سایر برنامه‌ها در این حوزه پیگیری شود.

 

با این حال هنوز مشخص نیست دولت پزشکیان برای شناسایی و اخراج مهاجران غیرمجاز افغانستانی بدون سویه‌های مهاجرستیزی چه سازوکاری را پیاده کند و اینکه برای مقابله با واکنش غیرقابل پیش‌بینی مهاجران غیرمجازی که طی سال‌های اخیر به راحتی و خارج از سایه سنگین طالبان در کشور میزبان به راحتی امرار معاش کرده‌‌اند چه تدابیری اندیشیده شده است؟

 

در تازه‌ترین اظهارنظر مربوطه «ولی‌الله بیاتی» سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفته است: بر اساس طرح ساماندهی اتباع خارجی دیگر چیزی به عنوان اقامت دائم اتباع در ایران نداریم بلکه برای اتباع سه نوع اقامت موقت شامل یک ساله، ۳ ساله و احتمالاً ۷ ساله پیش‌بینی شده است.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات