تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مهر 1403 - 23:22
کد خبر : 21438

امنیت ملی را بغبغو به خطر می‌اندازد یا قارقار؟!

امنیت ملی را بغبغو به خطر می‌اندازد یا قارقار؟!
هنوز در این کشور تعریف از امنیت ملی حول سخت‌ترین و غیرقابل‌انعطاف‌ترین تعاریف می‌چرخد

همزمانی اعلام حکم دستگاه قضا در مورد پرونده «تتلو» و نیز «نیلوفر حامدی» و «الهه محمدی» خبرنگاران بازداشتی در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱، ناخودآگاه ذهن بسیاری را به قیاس واداشت.

 

«اصغر جهانگیر» سخنگوی قوه قضاییه دیروز ۲۲ مهرماه در نشست خبری خود، آخرین وضعیت پرونده «امیرحسین مقصودلو» را چنین تشریح کرد: او در دو پرونده به ۱۵ سال حبس محکوم شده است؛ از بابت توهین به مقدسات به ۵ سال و از بابت تشویق به فساد و فحشا به ۱۰ ‌سال حبس.

 

 

جهانگیر وضعیت ۲ خبرنگار شرق و هم‌میهن را هم اینگونه تشریح کرد: این دو متهم  بابت ارتکاب فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل یک سال حبس و بابت ارتکاب اجتماع و تبانی  بر ضد امنیت کشور به تحمل ۵ سال حبس  محکوم شدند اما از اتهام همکاری با دولت متخاصم امریکا در دادگاه تجدید نظر تبرئه شدند.

 

 

در نگاه اول، این واقعیت به چشم می‌آید که «تشویق به فساد و فحشا» از سوی چهره‌ای جنجالی چون تتلو، ۱۰ سال حبس دارد و فعالیت دو خبرنگار با اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و ارتکاب اجتماع و تبانی بر ضد امنیت کشور» نصف آن، ضمن اینکه که این خبرنگاران بالاخره از اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا تبرئه شده‌اند.

 

اگر کسی فقط یک فقره لایو اینستاگرامی تتلو با «ندا یاسی» دیگر سلبریتی فعال در حوزه قمار را دیده باشد، به سنگ تمام این چهره‌های پربازدید برای زدودن هرگونه آثار حیا و عفت بین مخاطبان معترف خواهد بود.

 

 

از سوی دیگر هنوز در این کشور تعریف از امنیت ملی حول سخت‌ترین و غیرقابل‌انعطاف‌ترین تعاریف می‌چرخد یعنی اینکه امنیت وجودی و حتی رفاهی شهروندان فقط با جنگ‌افزار یا اشراف امنیتی و اطلاعاتی در کشور حاصل می‌شود و از این منظر، خبرنگارانی که با خبررسانی در بزنگاه مرگ «مهسا امینی» به نیازهای خبری مخاطبان پاسخ گفتند، شریک مسببان و از عوامل بروز التهابات پاییزی دو سال پیش دیده می‌شوند.

 

کسی اما به این پرسش پاسخ نمی‌گوید که جوانی که تحت تاثیر تتلو بغبغوکنان در چارچوب هویتی مسخ‌شده زندگی می‌کند چگونه حاضر به جنگیدن برای شریک زندگی، خانواده یا یک کشور و تامین امنیت این‌ها خواهد بود و اساسا بر مدار تفکری هنجارشکن و ضداجتماعی چه نسبتی با آن مفهوم امنیت که در ذهن سیاستگذاران جای گرفته برقرار می‌سازد؟

 

مرتبط:

تتلو پله پله تا سلطنت تتلیتی‌ها

 

پرسش دیگر آنکه آیا تتلو همه دوران محکومیتش را در زندان خواهد گذراند یا مثل زمانی که روی عرشه ناو ارتش رفت تا در رسای انرژی هسته‌ای ترانه بخواند، با ترانه‌ای دیگر رهایی خواهد یافت تا در مراسم دلواپسان سیاسی-فرهنگی حضور یابد مثل روزهایی که نزد مرحوم رئیسی رفت تا از کمپین انتخاباتی وی حمایت کند.

 

 

از دید نگارنده این سطور، نوای خبرنگاران و روزنامه‌چی‌ها را باید به بیدارباش قوقولی قوقو تشبیه کرد اما به گوش برخی قارقار-خبردار کلاغ‌هایی مزاحم است که هر چند نمی‌گذارند مرجعیت خبر از کشور خارج شده و به رسانه‌های بیگانه انتقال یابد اما هدفی هم جز فتنه‌پراکنی ندارند. با این حال بد نیست این سوال را از خود بپرسند که بغبغو برای امنیت ملی این روزگار خطرناک‌تر است یا قارقار؟

 

همچنین مقصود زیر سوال بردن احکام قضایی یادشده نیست چون به هر حال همیشه دستگاه قضا مستنداتی در اختیار دارد که رسانه را راهی برای دسترسی به آن نیست بلکه به بهانه عناوین اتهامی جا داشت تا ضرورت دگرگونی مفاهیم، عناصر مفهومی و شقوق امنیت در ارتباط با سایر مفاهیم مانند سرمایه اجتماعی، فرهنگ عمومی و … یادآوری شود.

 

✍🏻 اعظم حمیدپور

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سهیل سپرو سه شنبه , ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱

دمت گرم این کثافتا رو باید اعدام کرد آ

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات