تاریخ انتشار : سه شنبه 18 شهریور 1399 - 17:52
کد خبر : 2170

بخشی از مافیای خودرو را بشناسید

بخشی از مافیای خودرو را بشناسید

رسانه‌ها برای چندمین بار طی ماه‌های گذشته از گران‌شدن خودرو خبر می‌دهند. به نوشته این رسانه‌ها انواع خودروهای داخلی ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان باز هم گران شده است. رئیس نمایشگاه‌داران خودرو با‌ اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد طی هفت ماه گذشته قیمت انواع خودروهای داخلی رشد ۸۰ درصدی را تجربه کرده است، می‌گوید:

رسانه‌ها برای چندمین بار طی ماه‌های گذشته از گران‌شدن خودرو خبر می‌دهند. به نوشته این رسانه‌ها انواع خودروهای داخلی ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان باز هم گران شده است.

رئیس نمایشگاه‌داران خودرو با‌ اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد طی هفت ماه گذشته قیمت انواع خودروهای داخلی رشد ۸۰ درصدی را تجربه کرده است، می‌گوید: هنوز تصمیم مناسبی برای ساماندهی بازار به کار گرفته نشده و به نوعی بازار خودرو برای مسئولین فراموش شده است.

البته این همه ماجرا نیست. طی روزهای اخیر بازی ایران‌خودرو با صف ثبت نام کنندگان دنا پلاس اتومات خبرساز شد زمانی که پس از سه ماه دیرکرد اعلام کرد خریداران باید ۱۶۰ میلیون تومان هم اضافه بر نرخ مقرر بپردازند تا این «خودروی ملی» را به قیمت ۲۵۳ میلیون تومان دریافت کنند.

در این گیرودار بسیاری سخن از مافیای خودرو می‌زنند. طبیعتا این مافیا با توجه به وضعیت ثبت‌نام‌ها و به پایان رسیدن یکباره ظرفیت ثبت‌نام‌های اینترنتی به راحتی قابل انکار نیست.

این مافیا تا حدی بزرگ شده که برخی ناخواسته به زیرمجموعه‌های آن پیوسته‌اند.

پس از گران‌فروشی اخیر ایران‌خودرو خبرنگار ایران مامن با برخی از فروشندگان حواله دنا پلاس اتومات در سایت دیوار تماس گرفت.

۰۹۳۹…۲۲۵۹ می‌گوید حواله را ۲۷۰میلیون تومان می‌فروشد و ۱۵۴ میلیون تومان هم هزینه تکمیلی خرید است.

۰۹۱۳…۹۸۸۱ از یزد حواله را ۳۰۰ میلیون می‌فروشد و مابقی هم موعد تحویل.

این در حالی است که با توجه به میزان ارزبری این خودرو و ارزش آن با توجه به مقولاتی مثل کیفیت، تجهیزات، تورم و … دنا پلاس اتومات بین ۹۰ تا نهایتا ۱۳۰ میلیون قیمت‌گذاری شده است.

بنابر این حتی اگر سازوکاری مافیایی برای تضمین سودهای نجومی خودروسازان وجود نداشته باشد، همین روحیه دلالی کافی است تا قیمت‌های کاذب در بازار تثبیت شود و خودروساز بعد از سه ماه تقاضای افزایش قیمت بدهد.

بنابر گزارش‌های موجود ۶۳ درصد مجموع درآمد خانوارهای ایرانی از دلالی به دست می‌آید. در این وضعیت از خیلی از دلال‌ها احساس می‌کنند در وضعیتی برد-برد قرار گرفته‌اند. این در حالی است که واقعیت گردش کلان پول در جامعه نشان می‌دهد دلال‌ها در بهترین حالت از غیردلال‌ها کمتر ضرر می‌کنند.

بیشتر بخوانید

خودروی ملی که مشتریانش را نقره‌داغ کرد

طعم خوش واسطه‌گری زیر زبان خانواده‌های ایرانی

دلال خودرو هرچند دلال چند قلم دیگر از سکه و ارز و … هم باشد توان دلالی در همه صنف‌ها را ندارد و به همین خاطر چرخه ناسالم اقتصاد، آورده‌های دلالی وی را به جیب دلالان سایر اقلام واریز می‌کند و در نهایت برد به نام اَبردلال‌ها ثبت می‌شود نه خرید و فروش‌کننده‌های خردپای حواله ماشین.

با توجه به سوخ فرهنگ دلالی در جامعه اقتصادی ما خیلی از ما خواه ناخواه در زمره مافیای خودرو، ارز، سکه و … قرار داریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات