تاریخ انتشار : دوشنبه 26 آبان 1399 - 23:19
کد خبر : 3356

انتقاد فاطی از جناح چپ و ضررهای شکسته شدن ابهت رهبری

انتقاد فاطی از جناح چپ و ضررهای شکسته شدن ابهت رهبری

  شنبه ۱ آذر ۱۳۷۶/  ۲۱ رجب ۱۴۱۸ / ۲۲ نوامبر ۱۹۹۷ در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقدمه بررسى مصادیق سیاست‌هاى کلى نظام را تصویب کردیم. بعد از جلسه، آقاى یزدى رییس قوه ‏قضاییه آمدند. از وضع اکثریت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نسبت به آیت ‏الله منتظرى در رابطه با مسأله رهبرى، گله دارند

 

شنبه ۱ آذر ۱۳۷۶/  ۲۱ رجب ۱۴۱۸ / ۲۲ نوامبر ۱۹۹۷

در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقدمه بررسى مصادیق سیاست‌هاى کلى نظام را تصویب کردیم. بعد از جلسه، آقاى یزدى رییس قوه ‏قضاییه آمدند. از وضع اکثریت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نسبت به آیت ‏الله منتظرى در رابطه با مسأله رهبرى، گله دارند که خطر را جدى نمى‌گیرند. با آقاى عباس واعظ طبسى درباره مشکلاتی که ممکن است از ناحیه اقدامات اخیر آقایان منتظرى و آذرى قمی پیش بیاید و ضررهاى شکسته ‏شدن اُبهت رهبرى مذاکره ‏کردیم.

عصر آقاى حمیدرضا آصفى، سفیرمان در فرانسه آمد. بعد از ماه‏ ها ماندن اجبارى در تهران، عازم فرانسه شده است. گفت به این نحو که مشکل سُفراى اروپایى حل شد دو سه ماه پیش نیز قابل‏ حل بود؛ اگر این مقدار امتیاز مى‌دادیم که قبول نکردم و گفتم به صورت خوبى حل شد و خود آنها هم به پیروزى ایران اعتراف کردند. از وضع اختلافات داخلى راجع به رهبرى، اظهار نگرانى کرد. معتقد است این برخوردهایى که با آیت ‏الله منتظرى مى‌شود نفعى ندارد و اکثریت مردم تحت تأثیر این نحو تبلیغات قرار نمى‌گیرند و حتى نامه امام هم تأثیر جدى علیه آقاى منتظرى نخواهد داشت؛ به ‏خصوص رفتار صداوسیما.

آقاى کمال خرازى وزیر امور خارجه آمد. گزارش سفر به کشورهاى عربى جنوب را داد. خیلى راضى است به خصوص از گرم شدن روابط با عربستان. گفت دوستى آنها با من، عامل مهمى است و احترام زیادى براى من قائل‌‏اند. از نحوه حضور رهبری در اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامى براى سخنرانى در اول کار، اظهار نگرانى‏ کرد. فکر مى‌کند میهمانان آن سبک را نپسندند. گفت در مذاکره‌اى که با رهبرى کرده، به دنبال مذاکره قبلى آقاى خاتمى رییس ‏جمهور با ایشان، احساس‏ کرده‏ که رهبرى به چانه ‏زدن دولت حساس شده‌اند و خواست‏ که من به نحوى‏ کمک‏ کنم.

شب را در دفترم ماندم. در گزارش‌ها خبر تظاهرات مردمى در حمایت از رهبرى و علیه آیت‏ الله منتظرى در اکثر شهرها با وسعت پخش مى‌شود. در گزارش‌هاى امروز هم پخش غالب اخبار حمایت‌هاى مردمى و ارگان‌ها و شخصیت‌ها از رهبرى، چشمگیر است.

شب آقاى برهان ‏الدین ربانى، رییس‏ جمهور افغانستان آمد. وضع خودشان را کمبودها و مشکلات و نیازها و به خصوص در زمستان و عدم کمک روسیه بر اساس قرارها را گفت. دو روز در بیمارستان در تهران، تحت معاینه بوده؛ مشکل عروق دارد که باید مراقبت شود.

یکشنبه ۲ آذر ۱۳۷۶

عصر آقاى حسین ملائک، سفیر جدیدمان در چین آمد و براى کارش کسب نظر کرد؛ به‏ خصوص در مورد پیگیرى مسایل همکارى در صنایع هسته‌اى و ساخت نیروگاه و کارخانجات تولید سوخت هسته‌اى که در هر دو، چینى‌ها تحت فشار آمریکا، حاضر نیستند به قراردادها عمل کنند که گفتم با جدیت پیگیرى کند.

آقاى احمد شفیعى معاون وزارت اطلاعات آمد. راجع به حوادث جارى حوزه علمیه گفت و اهمیت همکارى بیشتر من با رهبرى و برخورد مناسب با مسایل ‏که تداعى مظلومیت آنها را نکند. پیشنهاد داشت‏ که جلسه سران سه قوه با حضور من تشکیل شود که کمبود اطلاعات و تسلط آنها را جبران کنم. گفت عوامل دفتر رهبرى از هماهنگى من در این مسایل جدید خوشحال‌‏اند.

ظهر فاطى آمد و گفت جناح چپ، مسایل جارى را به عنوان وسیله‌اى براى ایجاد مشکل براى دولت از سوى جناح مخالف تحلیل مى‌کند؛ به ناحق.

شب میهمان رهبرى بودم. سرماخوردگى دارند. درباره راه‌هاى خنثى ‏کردن سم‌پاشى‌هاى اخیر و سخنرانى ایشان در چهارشنبه و خطبه جمعه آینده مذاکره شد. از حمایت‌های مردمی خیلى راضی‌‏اند و فکر مى‌کنند که خودجوش است. خبر دادند که در دفتر آقاى آذرى قمی متن اعلامیه دست‌نویس با امضاى آقاى آذرى به‏ دست آمده که صریحاً به رهبرى به عنوان جنایتکار و ظالم حمله‏ کرده و با روایت (من مشی الی سلطان جابر…) شروع شده است.

 

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات