تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 آذر 1399 - 1:24
کد خبر : 3699

فروپاشی تیم B

فروپاشی تیم B

فروردین سال ۹۷ زمانی که مشخص شد جان بولتون در جایگاه سومین مشاور امنیت ملی ترامپ قرار گرفته، همه چیز مهیای رادیکالتر شدن فضا علیه تهران شد.   در ادامه، محمدجواد ظریف، مربع بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان ولیعهد سعودی و بن زاید ولیعهد امارات را گروه ضدایرانی B نامید. (اشاره به حرف اول نام

فروردین سال ۹۷ زمانی که مشخص شد جان بولتون در جایگاه سومین مشاور امنیت ملی ترامپ قرار گرفته، همه چیز مهیای رادیکالتر شدن فضا علیه تهران شد.

 

در ادامه، محمدجواد ظریف، مربع بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان ولیعهد سعودی و بن زاید ولیعهد امارات را گروه ضدایرانی B نامید. (اشاره به حرف اول نام آن‌ها)

 

اکنون با گذشت حدود دو سال و نیم، چیز خاصی از گروه B باقی نمانده است.

 

بولتون بعد از اخراج از کاخ سفید، کتابی را منتشر کرد که سراسر حمله به سیاست‌های ترامپ است؛ رئیس جمهوری که شکستش در انتخابات ۲۰۲۰ معادلات اضلاع خاورمیانه‌ای مربع B را به هم ریخت.

 

اکنون بن سلمان و بن زاید می‌دانند که دیگر ترامپ را پشت سر خود ندارند و آن‌ها مانده‌اند با یک ایرانِ زخم‌خورده که طی چهارسال افرادی مانند سردار سلیمانی و اخیرا محسن فخری‌زاده را بر اثر حملات اسرائیلی‌ها از دست داده است.

 

سعودی‌ها می‌دانند در صورت به‌هم‌ریختگی منطقه و همراهی با برنامه احتمالی ترامپ و اسرائیل برای بر هم زدن اوضاع منطقه و ایجاد درگیری با ایران، با اقدامات تنبیهی بایدن مواجه می‌شوند.

 

میدل ایست آی به نقل از یک مقام ارشد اماراتی نوشته، تهران در تماس با بن زاید گفته در صورت حمله به ایران، امارات مستقیما هدف قرار می‌گیرد و ابوظبی در ترور فخری زاده مسئولیت دارد.

 

طی روزهای اخیر اکثر دولت‌های عربی و حتی بحرین اقدام به محکومیت ترور شهید فخری زاده کرده‌‌اند. از سوی دیگر، رسانه‌ها از تشدید اختلافات بن سلمان و نتانیاهو در زمینه‌هایی مثل برخورد با ایران و معامله قرن در فلسطین خبر داده‌اند.

 

با این اوضاع می‌توان گفت که با شکست ترامپ در ۲۰۲۰، تنها از مربع B ضلع نتانیاهو برجای مانده است. البته وجود و تعدد چهره های ضدایرانی در غرب و منطقه مثل «عادل الجبیر» هنوز مایه امیدواری بی بی (نتانیاهو) خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات